נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע אחר הצהריים (שני) על העלאת הריבית במשק ב-0.25% ותעמוד על 0.35%. הצפי היה שהריבית במשק תעלה בין עשירית אחוז לרבע אחוז. מדובר בהעלאת ריבית ראשונה של בנק ישראל זה 4 שנים.

המהלך היה צפוי לאחר שבארצות הברית גם החליטו לאחרונה, לאחר זמן רב, על העלאת הריבית. המשמעות של העלאת הריבית בישראל - ההחזרים החודשיים על משכנתאות והלוואות שנטלו אזרחים יעלו וכך גם ההשפעה על מי שמחזיק במינוס בבנק. מהצד השני, אפיקי החסכונות ישתלמו יותר בעקבות המהלך. ההחזר החודשי של אדם שמשלם משכנתה בגובה מיליון שקל צפוי לעלות בכ-100 שקלים בחודש.

בתוך כך, בנק ישראל צופה בתחזיתו לשנה הקרובה כי האינפלציה השנה תעמוד על 3.6% - עליית מחירים גבוהה יותר מהיעד שקבעה הממשלה. בנוסף הוא חוזה צמיחה ב-2022 של 5.5% ואבטלה בממוצע שנתי - 3.5%. חטיבת המחקר בבנק העריכה כי בעוד שנה הריבית תעמוד על 1.5% - פי שישה מאשר עד להחלטה הנוכחית.

נגיד הבנק אמיר ירון אמר במסיבת העיתונאים: "ממשיכים לראות משק איתן, חזרה לצמיחה מהגבוהות במערב, התאוששות בשוק העבודה ומשק דינמי עם יכולת עמידה באתגרים. המשק הסתגל למצב החדש והציבור למד כיצד להתמודד עם התחלואה תוך קיום שגרת חיים וצמיחה".

"ההיצע מתקשה להגיב לביקושים בשל קשיים בייצור העולמי, ולצד זאת חלה עלייה בהכנסה הפנויה וגידול בביקושים - זהו הגורם לעליות המחירים. תחילה צפו כי התהליך יסתיים במהירות, אך בפועל נמשך מעבר להערכות. גם אצלנו חצתה האינפלציה את טווח היעד, אם כי עליות המחירים אצלנו נמוכות משמעותית ממרבית המדינות ב-OECD".

לפי הנגיד, ישראל מושפעת רבות מהמצב במזרח אירופה. עם זאת, "עליות שכר מרוסנות והתחזקות השקל מול הדולר תרמו למיתון האינפלציה. אי הוודאות וחוסר היציבות הפוליטית עלולה להשפיע על ההתפתחויות במשק".

הנגיד התייחס גם להערה של שר האוצר אביגדור ליברמן על כך שאינו מעוניין לקבל "עצות מהטריבונה" לגבי הבלו על הבנזין, ואמר: "אני ביחסים טובים עם שר האוצר. דווקא גוף שהוא עצמאי וא-פוליטי, חשוב שיתבונן על המשק ואני אעצור כאן".