הפסקת חשמל: מדוע המדינה מעלה את המס על רכבים היברידיים?

בניגוד למגמה העולמית, הדוחפת את הצרכנים לכיוון הרכבים הירוקים, בישראל חוששים מאובדן המיסוי על הרכב החסכוני: "למדינה לא אכפת שאזרחים יכולים למות מזיהום אוויר"

זמן צפייה: 12:25

בעוד ברחבי העולם פועלים לעידוד רכישת רכבים היברידיים או חשמליים, בישראל דווקא קיימת מגמה הפוכה של חזרה לרכבי הדיזל – המזהמים את הסביבה ופוגעים בבריאות הציבור, אך המיסוי עליהם מכניס סכומים גבוהים בהרבה לקופת המדינה.

"כל קילומטר שאנחנו נוסעים ברכב דיזל, המדינה לוקחת בממוצע 90 אגורות מס על הדלק, על קניית הרכב, המע"מ והאגרות", מסביר חן הרצוג, כלכלן ראשי בחברת BDO. "ברכב היברידי זה כמעט חצי, וזה כואב למדינה בכיס".

עוד בחדשות 13:

 

רכב היברידי נטען בחשמל
רכב היברידי נטען בחשמל | צילום: חדשות 13

בחודש ינואר צפוי לעלות המס על הרכבים ההיברידיים מ-30% ל-45%. המס על הרכבים החשמליים יישאר נמוך – 10% בלבד, אך ההטבה תיבלע במחירו הגבוה משמעותית של הרכב החשמלי לעומת רכבי הדיזל. כך למשל, רכב דיזל של שברולט עולה כ-80 אלף שקלים, לעומת הרכב החשמלי של רנו זואי, שעולה 130 אלף שקלים: פער של כמעט 60%.

זיהום האוויר שנגרם ממכוניות הדיזל שווה למדינה 47 מיליארד שנים בשנה, ועל אף המגמה העולמית לצמצם את פליטת גזי החממה, בישראל לא יוותרו בקלות על המס. לעומת נורבגיה, בירת הרכבים החשמליים העולמית, בה 46% מכלי הרכב מונעים בחשמל, וסגניותיה סין (44%) וגרמניה (35%), בישראל רק 0.002% מהרכבים מונעים חשמלית. יוסי דוידוב, תושב אזור הנוסע ברכב חשמלי קרוב לעשור מפנה את האצבע המאשימה כלפי המדינה: "שמונה שנים לא תיקנתי את האוטו, לא השקעתי בו שקל כי לא היה צריך. אין חלקים, אין תיקונים, אין דלק. המדינה עושה הכל כדי שזה לא ייכנס", טען. "כי זה הפסד למדינה. לא איכפת לה שאזרחים יכולים למות מזיהום אוויר".

תגובת רשות המסים: ההטבות המיוחדות לרכבים ההיברידיים היו בגדר הטבות ל"תעשיות ינוקא" בשל החשש הצרכני מהם. כעת הגיע הזמן ליישם את המלצות הוועדה הבין משרדית ל"מיסוי ירוק" ולתת הטבות מס אך ורק לפי רמת הזיהום. לשנים הקרובות נקבע מתווה הדרגתי שבסופו המיסוי יהיה אחיד לכלל הטכנולוגיות.