הזוגות לא אופטימיים בתום הגרלת הדירות: "כמו שאראלה ממפעל הפיס תתקשר"

בחצות הסתיימה הגרלת תוכנית "דירה בהנחה" שבה השתתפו לא פחות 120 אלף נרשמים שמתמודדים על יותר מ-10,000 דירות. התוצאות יפורסמו בחודש הבא, אך יש כבר מי שלא בונה ציפיות. "סיכויים לא גבוהים בלשון המעטה", אמרו דורין ומור ברנס. רינת ועידן מזרחי פרשו מההגרלה: "פשוט התייאשנו"

זמן צפייה: 02:44

ההגרלה של תוכנית "דירה בהנחה" הסתיימה בחצות הלילה (שני). כמעט 120 אלף נרשמו כשבהיצע יותר מעשרת אלפים דירות ב-31 יישובים ברחבי הארץ, והתוצאות המלאות יפורסמו לזוכים בחודש מאי.

לפי משרד השיכון, במהלך חודש יוני תפתח ההרשמה לזכאות להגרלה הבאה שתתקיים ביולי ובמשרד מציינים כי ניתן החל מהיום להנפיק אישורי זכאות חדשים. עם זאת, יש לזכור שאם הממשלה לא תשרוד את המשבר הנוכחי, ייתכן שכל התוכנית תיכנס להקפאה. בין הערים שהוגרלו בהגרלה שהסתיימה בחצות היו באר יעקב, לוד, אשדוד, ירושלים, עכו, דימונה, ראשון לציון ועוד.

הזוגות אמנם מחכים לפרסום התוצאות בחודש הבא בכיליון עיניים, אבל יש כבר מי שלא בונה על זה. "מי שיזכה זה יהיה כמו שאראלה ממפעל הפיס תתקשר להגיד שזכינו בלוטו", אומרים דורין ומור ברנס, זוג נשוי בני 27 מבאר יעקב.

הזוג ברנס נרשם להגרלה בבאר יעקב, אשדוד וראשון לציון. "רצינו גם תל אביב, אבל ראינו שיש הרבה מאוד נרשמים ושהסיכויים שלנו הרבה יותר נמוכים", הם סיפרו לאתר חדשות 13. "הסיכויים לא גבוהים בלשון המעטה, אבל אנחנו רוצים לקוות שנהיה בין שני האחוזים שיזכו".

פעילות המשטרה באתרי בנייה
האם יהיו עוד הגרלות? תלוי אם הממשלה תחזיק מעמד (ארכיון) | צילום: דוברות המשטרה

הזוג ברנס גר כעת אצל ההורים לחסוך, אבל חוששים שבהיעדר זכייה בהגרלה, הם יהיו בבעיה. "אם נזכה בדירה בהנחה למשל בבאר יעקב, אז אנחנו חוסכים כשמונה מאות אלף שקלים. כל הנושא הזה נמצא בערפל, אף אחד לא משקף את המצב שלנו, לא מסביר מה הסיכויים, הכול מורכב מדי. לא מפשטים לנו את הנושא. שמישהו יסביר אחת לכמה זמן מה הסטטוס", הם תוהים.

רינת ועידן מזרחי, זוג נשוי בשנות ה-30 לחייהם, נרשמו גם להגרלה של "דירה בהנחה", אך עבורם הסיכויים הקלושים לזכות בה, גרמו להם לפרוש מהמרוץ לדירה. "אנחנו מראש העין, נרשמנו וירדנו מזה", סיפרו לאתר חדשות 13. "המחירים עולים בשוק וזה פשוט עדיף לקנות בשוק החופשי. להמתין להגרלה? מי יודע מתי זה יהיה ומתי יזיזו משהו שם? כל הנרשמים ממתינים שיהיו היתרי בניין בכלל, ומחירי הריביות קופצים. אם אני לא אקנה היום אז אני כל הזמן אשב על הגדר".

השניים מספרים כי רצו לקנות בראש העין, שם הם מתגוררים, אך המחירים קפצו בצורה מטאורית. "כשנרשמנו לתל אביב, למשל, הבנו שאין סיכוי. זה פשוט לא היה רלוונטי. ניסינו גם בבאר שבע, אבל גם שם הבנו שהסיכויים נמוכים. פשוט התייאשנו", הם אומרים.

שימי אדזיאשוילי
שימי אדזיאשוילי

שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות בישראל ומנהל קבוצת הפייסבוק - פורום דירה בהנחה/מחיר למשתכן, מספר כיצד קמה הקהילה. "הרגשתי שהמידע בתוכנית הממשלתית לא מונגש ולא מועבר בצורה תקינה לציבור ובעיקר מבלבל. הקהילה קמה כדי לפתור את כל הדיסאינפורמציה ולהנגיש הכול בקלות".

היועץ מספר גם כי "בחודשיים האחרונים, גל האינפורמציה השגויה שטף את הרשתות והציבור פשוט נשאר מבולבל, כמות הפניות שהייתה אליי למענה הייתה הגדולה ביותר, מאות שיחות עם מתעניינים לתוכנית, מאות שיחות עם כאלה שלא יודעים לאן להירשם או האם עומדים בקריטריונים וכמובן כמה הון עצמי וכמה משכנתא ניתן לקחת בתוכנית דירה בהנחה".