אם התקציב הבא יעבור: חופשת לידה גם לאבות

שרי האוצר והתחבורה הודיעו כי במסגרת העבודה על תקציב המדינה הבא יקודם מתווה חופשת לידה לאבות בתשלום מלא. לפי המתווה, תינתן אפשרות לאבות לצאת לחופשת לידה החל מהשבוע ה-15 ללידה ובתנאי שהאישה תשוב לעבודה

זמן צפייה: 01:25

בשורה גם לאבות: שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעו היום (רביעי) על קידום חופשת לידה לאבות בתשלום מלא במסגרת מתווה שייכלל בתקציב המדינה הקרוב שיוגש לממשלה ב-16 ביוני.

לפי המתווה, תינתן חופשת לידה לאבות החל מהשבוע ה-15 ללידה והיא תימשך לפחות 14 יום ובתנאי שהאישה תשוב לעבודה. המתווה המלא יסוכם עד להגשת התקציב לאישור הממשלה ב-16 ביוני.

המתווה החדש צפוי לחול, אם התקציב יאושר, בשנת 2023. תנאי הזכאות לאבות יהיו זהים לאלה של נשים ויעמדו על 10 חודשי עבודה מתוך 14 חודשים שלפני יום הפסקת העבודה או 15 חודשים מתוך 22 החודשים האמורים.

על פי החוק כיום, יכול האב להחליף את האם ב-7 מתוך 15 השבועות אך על חשבון האם ובתנאי שהיא יוצאת לעבוד באותו פרק זמן. כיום, רק אחוז אחד מסך הגברים מממשים את האפשרות הזו. על פי מחקר באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שכר אמהות לאחר לידת הילד הראשון צונח בכ-30 אחוז בעיקר בשל צמצום היקף המשרה.

שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

אחרי ההודעה מסר שר האוצר ליברמן: "אחד מאבני היסוד של התקציב לשנת 2023 הוא צמצום פערים בחברה הישראלית ולכן אני שמח להוביל יחד עם השרה מרב מיכאלי מתן חופשת לידה לאבות בתשלום מלא. הצעד יאפשר לאבות את הזכות להורות פעילה ולקשר קרוב יותר עם התינוק או התינוקת ויקטין את התמרוץ השלילי להעסקת אמהות".

20211215134331 Noam7930
שרת התחבורה מרב מיכאלי | צילום: נועם מוסקוביץ', דוברות הכנסת

שרת התחבורה מיכאלי הוסיפה: "בחופשת הלידה, מתחזק הקשר בין הורה לילדה או הילד, גם מתעצבים התפקידים המגדריים וגם עולם העבודה מתעצב בחופשת הלידה. עכשיו הם יתעצבו באופן שוויוני בהרבה".