הגדלת המכרזים ועידוד בנייה: תוכנית הדיור הממשלתית החדשה

במסיבת עיתונאים שקיימו שר האוצר, שרת הפנים ושר הבינוי והשיכון הם הציגו את התוכנית החדשה להתמודדות עם העלייה במחירי הדיור. לדברי השר אלקין, חלק מהצעדים ייכנסו לתוקף כבר בימים הקרובים. "התוכנית מטפלת בכל הכשלים של שוק הדיור"

זמן צפייה: 01:52

שרת הפנים איילת שקד, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין הציגו היום (ראשון) תוכנית דיור ממשלתית חדשה. שר האוצר ליברמן אמר: "התוכנית מטפלת בכל הכשלים של שוק הדיור - ההיצע, מחירי הקרקע, פלוס ההצמדה למדד תשומות הבניה והבירוקרטיה הארוכה". עם זאת, השרים לא הציגו צעדים בתחום השכירות.

ליברמן טען כי העלאת מס הרכישה היא שהובילה לירידה חדה ברכישות המשקיעים, ומתח ביקורת על הפרשנים הכלכליים שטענו להתייקרויות חדות יותר וקרא לתקשורת להיצמד לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

בהקשר לבירוקרטיה, הציגו השרים טבלה שמשווה את הזמן הממוצע להוצאת היתר בניה ובניה של יחידת דיור בישראל, ארצות הברית ובריטניה. מדובר ביותר משנה בישראל, במדינות האחרות כ-80 יום להוצאת היתר בנייה, וכ-15 חודשים לבנית היחידה במדינות האחרות, לעומת כפול מזה, כ-30 חודשים, בישראל.

ליברמן התייחס גם להתייקרות במחירי שכר הדירה, וטען כי על פי מדד השכירות, מדובר בעלייה של אחוז וחצי בסך הכל מאפריל 2021. שר האוצר עקץ את מחאת השוכרים ואמר: "לא ננהל את השיח ברשתות החברתיות".

שר השיכון אלקין אמר: "למרות שאנחנו כרגע מעל היעדים שהצבנו לעצמנו, זה לא מספיק. ולכן אנחנו מודיעים היום על הצעדים הבאים, כולם כבר אושרו לפני כמה ימים, לא דורשים חקיקה וייכנסו לתוקף בימים הקרובים, בהם הגדלת אחוז הדירות בהנחה במכרזים במרכז הארץ ל-80 אחוז". לטענת אלקין, השינוי יגדיל ב-40 אלף את מספר הדירות שישווקו בשנה הבאה, ורשימת היעדים תגדל.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן אמר אלקין, כי ההצמדה של המחיר הממשלתי למדד המחירים לצרכן לשנה הקרובה בוטלה, והמחיר יישאר לפי שנת 2020. הדבר למעשה אומר כי המדינה לא תצמיד למדד את מחירי הזכייה. אבל לאחר הזכייה המחיר צמוד למדד תשומות הבנייה, אלא אם חוק המכר החדש יעבור וההצמדה תבוטל.

בנוסף לכך, יוגדל אחוז הזכאות לתושבי המקום במכרזים, זאת על מנת לעודד את ראשי הערים לבנות, שכן יותר תושבים ישוריינו בהגרלות. בהמשך למדד תשומות הבנייה, התשלום יהיה על רכיב הבנייה בלבד ויבוטל התשלום על רכיב הקרקע ועל רווח יזמי. יבוטל גם התשלום על עורך דין, לדברי אלקין הדבר ייכנס לתוקף לאחר חתימת שר האוצר במכרזים של המדינה.

אתר בנייה, נדל''ן, דיור, דירה, דירות, בניין, בניינים
אתר בנייה

אלקין הוסיף כי על כל דירה שתשווק מעתה ישולמו 30 אלף שקלים לטובת הקמת מבני ציבור, מחציתם רק לאחר הנפקת היתרי בנייה, זאת שוב על מנת לעודד עיריות לבנות, וייחתם הסכם סיוע עם מועצות אזוריות שיגדילו את הבנייה.

כמו כן יפעלו השרים לעידוד מעבר לבנייה מהירה ומתועשת כדי לזרז את ההליכים. יקדמו הקמת שני מפעלים לבנייה מודולרית, אך הדבר תלוי באישור התקציב.