עד כמה החיים בישראל יקרים מבעבר – ומה מצבנו ביחס לעולם?

מאז 2007 מחירי הנדל"ן בארץ הוכפלו ב-2.25 - זינוק משמעותי שלא נמצא באף מדינה אחרת. מחירי החשמל אינם גבוהים משמעותית ממדינות אירופה, אך המשכורות בישראל נמוכות יותר. בעוד שמדד המזון עלה בארץ במתינות, העלויות נותרו גבוהות משמעותית מהמקובל בעולם

זמן צפייה: 02:00

יוקר המחיה בארץ: התייקרות מחירי המזון, החשמל והנדל"ן בישראל עוררה לאחרונה סערה, וגרמה לרבים ברשתות החברתיות למחות בנושא. בתחום הנדל"ן ישראל חוותה קפיצה משמעותית שלא הורגשה באף מדינה אחרת. תחת 5 שרי אוצר בארץ - המחירים זינקו פי 2.25 מאז 2007.

בהקשר זה, התוכנית שהציגו אמש ליברמן ובנט, ככל הנראה אפילו לא תנסה לטפל. עם זאת, מחירי החשמל אינם גבוהים משמעותית לעומת מדינות אירופה. העלייה במחירים נותרה חדה עם קרוב ל-3.5%, אך התעריף עצמו, 45 אגורות לקוט"ש, עדיין נמוך מהסכום ששילמנו מ-2017 עד למשבר הקורונה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1002222021' autoplay='0' credit='' desc='יוקר המחיה בישראל' poster='' kid='1_19muuxoh' duration='153']

מנקודת מבט בינלאומית, המחיר בישראל בסנט נמצא במקום לא רע - אמנם לא נמוך כמו בארצות הברית וקנדה, אבל גם לא גבוה כמו בגרמניה או בריטניה. מצד שני, המשכורות בארץ נמוכות מאשר באירופה.

במדף הפירות, המחירים בעשור האחרון זינקו ב-29 אחוזים, לעומת 15 אחוזים בלבד באיחוד האירופי. מדד המזון כולו עלה באופן מתון, כ-1.5% בלבד עד לַשנה שעברה - אבל המחירים נותרו גבוהים.

הדגים בישראל יקרים ב-24% לעומת הממוצע במדינות ה-OECD. על בשר ושמנים הצרכן משלם 43% יותר, ובקטגוריית החלב והביצים, הישראלים משלמים כמעט ב-80% יותר מהמקובל במערב.

תעריף הדלק בארץ הינו 2 דולר ו-17 סנט לליטר בישראל - יותר מאשר בשבדיה, בריטניה, צרפת, גרמניה וארצות הברית. מתוך כל שקל שישראלי מוציא על בנזין, 62 אגורות מגיעות לקופת המדינה בגלל מס הבלו והמע"מ, ואם רוצים להוריד את התעריף רק בחצי שקל לליטר, לאוצר זה יעלה 3.5 מיליארד שקלים בשנה.