ללא נציגי ציבור: הפקידים שיחליטו על התייקרות החשמל

שלושה פקידים בלבד, ממשרדי האוצר והאנרגיה, הם האנשים שיקבלו השבוע, בפעם השנייה בתוך שנה, את ההחלטה הגורלית על העלאת תעריפי החשמל למגזר הביתי בישראל. לפי החוק המליאה צריכה לכלול גם שני נציגי ציבור - אך שר האוצר לא מינה נציג ציבור מטעמו, ואילו שרת האנרגיה אלהרר מינתה מישהי שנאלצה לפרוש בגלל ניגוד עניינים

זמן צפייה: 02:08

מליאת רשות החשמל דחתה שוב את עליית מחירי החשמל, והערב (שלישי) במהדורה המרכזית בדקנו מי האנשים שמצביעים בוועדה הגורלית הזאת - ובעיקר מי חסרים בה. שלושה פקידים בלבד, ממשרדי האוצר והאנרגיה, הם האנשים שיקבלו השבוע, בפעם השנייה בתוך שנה, את ההחלטה הגורלית על העלאת תעריפי החשמל למגזר הביתי בישראל.

לפי חוק משק החשמל, המליאה הזו צריכה למנות חמישה בני אדם. בנוסף לשלושת הפקידים, אמורים להיות בה גם שני נציגי הציבור, שתפקידם לשקול את טובת הציבור. יחד עם זאת, שר האוצר אביגדור ליברמן לא מינה לאורך כל הקדנציה את נציג הציבור מטעמו, ואילו שרת האנרגיה קארין אלהרר מינתה מישהי שנאלצה לפרוש בגלל ניגוד העניינים.

.שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

התוצאה היא שההחלטה הכל כך גורלית הזאת תתקבל למעשה בהרכב חסר, וזו סיטואציה מעניינת במיוחד מבחינה משפטית אם היא לא תתקבל פה אחת. במידה שיהיה מתנגד להצעה לייקר את תעריף החשמל - יתכן שההתייקרות לא הייתה מאושרת אם היו שם עוד שני נציגים.

הסיטואציה הזו מלמדת על הבעייתיות הגדולה שבקבלת החלטות ללא נוכחות של נציג ציבור, בניגוד ללשון החוק המפורשת. שר האוצר ליברמן מסר כי יש לו מועמד בהליכי אישור, ואילו שרת האנרגיה אלהרר מסרה כי הנציגה מטעמה התפטרה רק לאחרונה, והוסיפה כי היא עובדת על אישור מועמדת חדשה.

שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההחלטה תתקבל בימים הקרובים, ולמרות שאין מספיק אצבעות סביב השולחן היא כבר די ברורה. ההתייקרות הצפויה תנוע סביב עשרה אחוזים, כשמדובר בהתייקרות שנייה בתוך שנה, וזו תהיה תוספת של עוד עשרות שקלים לחשבון הדו-חודשי לכל משפחה.