עסקים בימי קורונה: כיצד מתמודד שוק העבודה בישראל עם הבידוד?

עבודה מהבית היא לא מושג זר לענף ההייטק, אך בשאר המקצועות כמעט ואין מוכנות, באף תצורה, לאפשר לעובדים להיעדר מהמשרד מבלי שהתפוקה תרד. "ברור שהשירות לאזרח עלול להיפגע" • אנליסט

זמן צפייה: 07:20

נגיף הקורונה כבר כילה ברחבי העולם כל חלקה ציבורית לשעות הפנאי דוגמת מוזיאונים, בתי קולנוע ואולמות כנסים. כעת, עם האיסור על התכנסויות ציבוריות, חברות רבות החליטו ליזום אקט של מניעה - ולאפשר לעובדים לעבוד מהבית.

לחברת ההיי-טק "Chegg" יש אומנם משרדים חדשים ברחובות, אך הפינה הכי מבוקשת בה היא סביב המסך. באמצעותו, עובדים שנותרו בבית יכולים להצטרף לישיבות עדכון מרחוק. ליאון, עובד בחברה, סיפר כי "הכיף זה שאני יכול להיות מאוד-מאוד אקטיב, ואני מרוכז מאוד בעבודה". עובדת נוספת סיפרה כי זה יוצר גם קושי: "זה כן מקשה בהיבט האישי - יותר קשה ליצור את האמון בתוך הצוות".

לכתבות נוספות בנושא >>

נגיף הקורונה: כלא סהרונים יפונה – ויוכשר לבידוד אסירים

כלכלה בצל הקורונה: התרחישים האפשריים של התמודדות המשק בישראל

נתניהו: נקציב 10 מיליארד ש"ח כדי לייצב את המשק מנזקי הנגיף

עסקים בישראל
עסקים בישראל | צילום: חדשות 13

בענף ההיי-טק, לא המתינו לקורונה כדי לאפשר עבודה מהבית. 72% מהחברות אפשרו זאת לעובדיהן המתכנתים גם לפני התפרצות הנגיף, מתוכן 87% אישרו כי הן מרוצות מתפוקותיהם. לעומתן, במשק כולו המצב שונה לגמרי. רק 4% מהשכירים במשק מחוברים באופן דיגיטלי מביתם למשרד, נתון גבוה פי שניים בהשוואה לנתון שהיה בעשור הקודם, אך רחוק מאוד מלהספיק כדי להתמודד עם אתגר הקורונה, בוודאי במשרדי הממשלה השונים.

Jocxzh

נציב שירות המדינה, פרופסור דניאל הרשקוביץ, שיגר מכתב למשרדי הממשלה ובו הוא דורש שינפקו לו שתי רשימות של עובדים חיוניים שיוכלו לעבוד מהבית: כאלה שיוכלו לעשות זאת באופן מיידי, וכאלה שיוכלו לעשות זאת בהמשך ולאורך זמן, אם המצב יחמיר. הרשקוביץ סיפר כי "ברור שהשירות לאזרח עלול להיפגע במקרה של היעדרות מסיבית - ישנם שירותים שיהיה קשה לתת מהבית".

נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ
נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ | צילום: חדשות 13

גם ענף הבנייה נמצא בסכנה עקב היעדרות משמעותית וארוכה של פועלי הבנייה מסין ומהרשות הפלסטינית. הקבלן יעקב אטרקצ'י סיפר כי "המשמעות של זה תהיה ירידה במספר הפועלים - זה יכול לעכב פרויקטים. הרוכשים יצטרכו לראות מה הם עושים: האם מוכרים את הדירה הישנה שלהם שהם עדיין גרים בה, או מאריכים את חוזה השכירות שלהם? ומה יעשו עם המשכנתה".

אלה סוגיות שמשקי הבית יצטרכו לתת את הדעת עליהן. מומחים אומרים שנגיף הקורונה נופל להגדרת "כוח עליון" - הווה אומר שיזמי הנדל"ן פטורים מלפצות את הרוכשים - העיכוב במסירת הדירות לא תלוי בהם. בכך, הנטל עובר מהקבלן אל הזוג הצעיר.