הצד של הטייסים: "לא תאבי בצע"

במכתב שהגיע לידי חדשות 2 Online, פונה ג.ר, טייס בחברת אל על, לציבור הנוסעים, ובו הסביר את המאבק

"ראוי שהאמת תצא לאור, אין כאן מאבק על שכר": כך כתב ג.ר, טייס בחברת אל על, במכתב שהפנה הבוקר (שני) אל ציבור הנוסעים. "בימים האחרונים אנחנו מושמצים בתקשורת ומוצגים כתאווי בצע המרוויחים שכר גבוה לא להם, בואו נעמיד את הדברים על דיוקם", כתב. בהמשך היום תתקיים אסיפת חירום של ועד העובדים בחברה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"אני בן 43, עובד חברת אל על מזה עשר שנים, משלם מיסים כמו כולם ומגדל שלושה ילדים", פתח ג.ר את מכתבו. "שכר הבסיס שלי הוא 22 אלף שקלים ברוטו. כן, גם את חברי שקוראים עיתונים זה מפתיע. אינני כותב על מנת שמישהו ירחם עלינו, או יבין אותנו. כל שאני רוצה הוא שתדעו את האמת. אלו הם רוב טייסי חברת אל על, שכדי להעלות את שכרם עובדים משרה וחצי עד שתיים, הרבה מעבר למקביליהם בעולם".

עוד כתב הטייס כי "98 אלף שקלים הם שכרו של הטייס הוותיק ביותר בחברה שעובד שלוש משרות, רק משום שאל על מתנהלת כחברת עובדי קבלן. מקבילו בחברות מתחרות, מרוויח סכום זהה בחצי מסך שעות העבודה". ג.ר הסביר כי "אין כאן מאבק על שכר, יש כאן מלחמה על מוצר. הנהלת אל על החליטה כי כדאי לה למכור אל על ביוקר ולספק 'משהו חכור אחר' בעלות זולה יותר".

"אל תטעו, איננו חולים או מתחלים, אנו זמינים בהתאם להסכמי ההסעה שחברת אל על חתמה עימנו", הבהיר הטייס. "ביטולי טיסות ופגיעה בנוסעים הם פרי ניהול לקוי ולא עניין של יחסי עבודה. גם אם זה נשמע פיקנטי".

[brightcove_iframe video_id='el_al_tayashim_vtr2_n20161120_v1' autoplay='1' kid='' duration='0'']

"ראוי כי האמת תצא לאור", סיכם ג.ר. "בחברה שמנוהלת על ידי מנכ"ל ותיק מאוד אך מוכשר פחות, אין לנו ברירה אלא לפנות אליכם".

מהנהלת אל על נמסר בתגובה למכתבו של הטייס: "בשנה האחרונה מתמודדת אל על עם עיצומי הטייסים והתנהלותם הבעייתית המונהגת ע"י נציג הטייסים בוועד, ניר צוק. ההתנהלות כוללת בין היתר דרישה לטוס כטייסים פעילים רק בכיוון אחד ולחזור כנוסעים במחלקת עסקים בתשלום מלא, פתיחת ימי מחלה מדומים על מנת לאפשר לטייסים אחרים להיות מוקפצים לטיסה בעלות של 250% יותר, אי התייצבות לטיסות והארכת משך זמן הטיסה על מנת להכפיל את שכרם (שמגיע לחלקם לכ-200 אלף שקלים בחודש). התנהלות זו יצרה חוסר זמינות של טייסים פעילים ואילצה את החברה לחכור מטוסים על מנת שלא לפגוע בנוסעי החברה.

"מנכ"ל אל על הצהיר מספר פעמים כי יפסיק את פעילות המטוסים החכורים ברגע שהטייסים יחזרו לטוס כטייסים פעילים הלוך וחזור כמקובל בחברות התעופה בעולם. לא נאפשר המשך התנהלות בעייתית זו שנועדה להשיג תוספות של כ-270 מיליון שקל לשכרם. אנו מתכוונים לפתור את הסוגיה ולהפסיק התנהלות שערורייתית זו. אנו מתנצלים בפני הנוסעים על חוסר הנוחות ופועלים להשיב את החברה לפעילות סדירה בהקדם".

"פרנסה של מאות עובדים בסכנה"

אתמול פורסם שכמה מהטייסים המשיכו לעמוד על סירובם לעלות על הטיסות בתירוצים שונים, בזמן שכמה מעמיתיהם מחו על צעדי ההנהלה ותיעדו את עצמם: "אנחנו מוכנים לטוס". שלשום פרסמה לראשונה כתבת חדשות 2 עמליה דואק כי שבעה בכירים בהנהלת החברה התפטרו על רקע המשבר.

במכתב שנשלח לעובדי החברה נאמר כי "פרנסתם של מאות עובדים באל על נמצאת בסכנה במהלך השנה הקרובה". בהודעת הוועד אף צוין כי "הנהלת אל על לא סופרת את אלפי העובדים השקופים של אל על שמרוויחים שכר זעום".

העובדים כתבו בהודעתם כי הנהלת החברה לא תאפשר כניסת כלי תקשורת בכדי לסקר את האסיפה. יו"ר מועצת עובדי אל על אבי אייזנר, אמר בתגובה לצעד כי "הנהלת אל על מנסה להסתיר מהציבור את האמת על מצבם של עובדי אל על ולכן הודיעה כי לא תאפשר סיקור תקשורתי של אסיפת החירום. הצנזורה שמפעילה הנהלת אל על לא תעצור אותנו במאבקנו למען אלפי עובדי אל על ולמען הבית היקר לכולנו חברת אל על".

"אני צריך לנוח"

בינתיים הטייסים ממשיכים לעמוד בסרובם שלא לעלות על הטיסות. בשיחות עם אחראי השיבוצים בחברת התעופה נשמע שניים מהטייסים בחברה כשהם טוענים לשלל סיבות שבגינן לא יוכלו להוציא אל הפועל מספר טיסות.

באחד המקרים, נשמע איש הציוותים מציע לטייס החברה להפעיל את טיסה 027. אלא שהטייס השיב: "לא יכול היום, לא נחתי מספיק, רק מחר. ממחר אני שמיש". לאחר מכן, סיפק הטייס הסבר מנומק יותר על סיבת אי כשירותו: "אני קיבלתי היום מכתב, אני צריך לנוח ממנו, זה הזמנה לשימוע".

שיבושים בלוח הטיסות (רויטרס)
שיבושים בלוח הטיסות (רויטרס)

טייס אחר שהתבקש לעלות על הטיסה שצפויה לשוב לקראת סוף השבוע, מצא סיבה שונה כדי לא לבצע אותה: "יש לי קורס RGT ביום שישי", טען. כשהוסבר לו כי קיים מועד אחר לקורס שעשוי להוציא אותו מכשירות, אמר: "אבדוק ואחזור אליך".

אמש הודיעה הנהלת החברה על ביטול טיסה 027 לבנגקוק והעברת טיסה נוספת שהיתה אמורה להמריא לארה"ב למטוס חכור. ההנהלה הוסיפה לטעון כי הדבר נגרם בשל סרוב הטייסים להוציא לפועל את הטיסות, אולם כמה מהטייסים תיעדו את עצמם תוך כדי שהם מעידים על זמינותם לקיים את הטיסה. "אני מוכן ומסוגל להוציא את טיסת אל על לבנקקוק או לניו יורק מעבר לתכנון השעות החודשי שלי", אמר אחד מהם. "כך גם הייתי מוכן להוציא את טיסת 001 אמש, אך איש לא פנה אליי".