עסקת ענק: אינטל קונה את מובילאיי

סוכמה העסקה הגדולה בתולדות ההיי-טק הישראלי: ענקית השבבים תרכוש את מניות החברה שמפתחת טכנולוגיה לרכב אוטונומי, בסכום של יותר מ-15 מיליארד דולר

מובילאיי מובילה בתחום הרכב האוטונומי

כעת זה רשמי - העסקה הגדולה בתולדות ההיי-טק הישראלי יוצאת לדרך: היום (שני) פרסמו החברות אינטל ו"מובילאיי" הודעה משותפת, בה הן מבשרות על הגעה להסכם עקרוני לפיו ענקית השבבים תרכוש את מניות חברת מובילאיי, שמפתחת טכנולוגיה עבור כלי רכב אוטונומיים. הרכישה תתבצע על פי הערכת שווי של 15.35 מיליארד דולרים. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על המהלך: "כל הכבוד למובילאיי! גאונות ישראלית, גאווה ישראלית".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ההודעה מגיעה כשעה לאחר הפרסום הראשון באתר העיתון "דה מרקר", לפיו ענקית הטכנולוגיה אינטל רוכשת את מניות חברת מובילאיי הישראלית. לפי ההערכות, אינטל תשלם 14-15 מיליארד דולרים עבור כל מניות החברה, שמפתחת טכנולוגיה לרכב האוטונומי. העסקה צפויה להסגר בתשעת החודשים הבאים. היא אושרה על ידי מועצת המנהלים של מובילאיי ואינטל, וכפופה לקבלת אישורם של גורמים רגולטוריים ותנאי סגירה נוספים.

חברת מובילאיי, ארכיון
חברת מובילאיי, ארכיון | צילום: חדשות 2

העסקה צפויה להגדיל את הרווח למניה המתואם של אינטל, כמו גם את תזרים המזומנים החופשי באופן מיידי. המניות יירכשו במחיר של 63.54 דולרים למנייה במזומן: "השילוב צפוי להאיץ את החדשנות עבור תעשיית הרכב, ולמצב את אינטל כספק טכנולוגיה מוביל בשוק הצומח של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין. אינטל מעריכה את פוטנציאל השוק של מערכות הרכב, המידע והשירותים בכ- 70 מיליארד דולר, עד לשנת 2030", נמסר בהודעה המשותפת.

"רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים", אמר בריאן קרזניץ, מנכ"ל אינטל. "אינטל מספקת טכנולוגיות מכוננות עבור נהיגה אוטונומית, הכוללות ניתובו של הרכב וקבלת החלטות נהיגה בזמן אמת. מובילאיי מביאה את יכולת הראייה הממוחשבת הטובה ביותר בתעשיית הרכב בנוסף למומנטום החזק שלה בשוק יצרניות הרכב וספקיהן. יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן-לרכב (cloud-to-car), בעלות פחותה ליצרניות הרכב״".

משרדי חברת אינטל
משרדי חברת אינטל | צילום: רויטרס

זיו אבירם, מייסד-שותף, נשיא ומנכ"ל מובילאיי, הוסיף כי "אנו צופים כי הצמיחה לעבר נהיגה אוטונומית תהיה מהפכנית. היא תספק לצרכנים אפשרויות תחבורה בטוחות, גמישות יותר ובעלות פחותה, ותגדיל את ההזדמנויות למודלים עסקיים עבור לקוחותינו, יצרניות הרכב". לדבריו, "על ידי צירוף  התשתיות והמשאבים שלנו, אנו יכולים לשדרג ולהאיץ את הידע המשותף שלנו בתחומים של מיפוי, נהיגה וירטואלית, סימולטורים, פיתוח תוכנה, חומרה, מרכזי נתונים ופלטפורמות מיחשוב  עתיר ביצועים. יחד, אנו נספק הצעה איכותית ואטרקטיבית עבור תעשיית הרכב".

חברת "מובילאיי", שיושבת בירושלים, הוקמה ב-1999 על ידי פרופ' אמנון שעשוע שמשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות והמנכ"ל זיו אבירם. החברה מפתחת מערכות עזר לנהג וטכנולוגיה לרכב אוטונומי: הפיתוחים של החברה מותקנים אצל יצרניות רכב מסורתיות, שמתחרות בענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, אפל וטסלה.

הרקע לרכישה הוא הניסיון של אינטל להשיג יתרון תחרותי בתחומים חדשניים, לאחר שהפסידה את שוק הסמארטפונים למתחרה הגדולה "קוואלקום". אינטל החלה לשתף פעולה עם מובילאיי, שנחשבת לחברה ותיקה ומוערכת בשוק וביצעה נסיעות מבחן והתאמות טכנולוגיות רבות.

מובילאיי מובילה בתחום הרכב האוטונומי
מובילאיי מובילה בתחום הרכב האוטונומי

ביוני האחרון החלה החברה לשתף פעולה עם אינטל וב.מ.וו, והשלוש הצהירו כי יפתחו רכב אוטונומי עד 2021. בנוסף, אינטל הצטרפה לפני כמה חודשים לשיתוף פעולה נוסף של החברה הישראלית - עם חברת "דלפי" הבריטית. השלוש מפתחות מערכת שתוכל להשתלב במכוניות של יצרניות אחרות.

אינטל נחשבת לאחת המעסיקות הגדולות במשק הישראלי, עם כ-10,000 עובדים - עוד לפני קליטת עובדי מובילאיי. אינטל נסחרת לפי שווי של 170 מיליארד דולרים, ולפי הפרסום בדה מרקר בקופת המזומנים של החברה יש כ-17 מיליארד דולרים, ולחברה יש חוב בהיקף של 25 מיליארד דולרים. בשנה האחרונה עלתה מניית אינטל ב-15%, אך בחמש השנים האחרונות עלתה בסך הכל ב-30%.

Banner_MoreVirals

כך אפשר לגלות את קוד הנעילה לסמארטפון שלכם בשניות

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1036' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_07f4401o' duration='23']

ג'סטין ביבר למעריצה: "את עושה לי בחילה"

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1026' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_vue9eubm' duration='8']

לאחר 7 שנות תרדמת - התעוררה ופגשה לראשונה את בתה

 [brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1029' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_dxk6mti5' duration='13']

האם נדרסה למוות באמצע הכביש - תגובת הגור ריגשה מיליונים

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1028' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6iek063m' duration='36']

"מגיע לה עונש מוות": סערה בעולם המוסלמי - בגלל הסרטון הזה

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1007' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_81jxyvzg' duration='54']

 ויתר על 75,000 ש"ח לחודש ככפיל של "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס" כי אורח החיים הפרוע כמעט הרג אותו

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1021' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_iwegsdtn' duration='95']

 "הכל בסדר, אני כאן": תיעוד מרגש של ילד בן 3 מנחם את אחיו התינוק הגוסס מסרטן

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1020' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_oocfr0vg' duration='18']

מדהים: גור קנגורו מחולץ מכיס אמו - מיד לאחר שנדרסה למוות

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1014' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ge9qnd30' duration='42']

אחרי שנים של בדידות - כך קיבל השימפנזה שחי לבד את פני המחלצים

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1004' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_b9wb2p9z' duration='94']