מדינות המערב מתעוררות: מפת הסנקציות הכלכליות על רוסיה

בשעה שהמלחמה במזרח אירופה נכנסה ליומה הרביעי, המהלך הכי משמעותי בינתיים הוא ניתוק של בנקים רוסיים מה-SWIFT, אך הקרמלין לא יתקשה לעקוף את ההגבלה. הצעדים האלה לא יפילו את המשק הרוסי, ולבכירים במוסקבה יכאבו בעיקר ההגבלות האישיות עליהם

זמן צפייה: 03:03

בשעה שהמלחמה במזרח אירופה נכנסה היום (ראשון) ליומה הרביעי, מדינות המערב מתעוררות כדי לעצור את התוקפנות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. המהלך הכי משמעותי בינתיים הוא ניתוק של בנקים רוסיים מה-SWIFT, הרשת שדרכה מועברים כ-80% מהכספים לתוך חשבונות במדינה או ממנה, ובלעדיה קשה לנהל מסחר בינלאומי.

מצד שני, מדובר במוסדות ספציפיים בלבד, לא בכל הגופים הפיננסיים, וזה יאפשר לקרמלין לעקוף די בקלות את ההגבלה. פוטין גם הצטייד במראש במלאי של זהב ויהלומים, כדי שיוכל לשלם בדרכים אחרות על סחורה חיונית. ובכל זאת, לחרם שהוטל על 13 חברות ענק ברוסיה יש גם השפעה על עסקים קטנים יותר, שמתפרנסים מאותם לווייתנים.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב
שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב | צילום: רויטרס

הצעדים האלה משפיעים על תמונת המצב, אבל הם לא יפילו את המשק הרוסי. לבכירים במוסקבה יכאבו כנראה בעיקר הסנקציות האישיות עליהם. האיחוד האירופי מקפיא נכסים שבבעלות פוטין עצמו, שר החוץ שלו סרגיי לברוב, וחתנו לשעבר קיריל שמלוב. המשמעות היא ששלושתם לא יוכלו לעשות בהם פעולות או למשוך כספים מחשבונות זרים לרוסיה.

על הכוונת גם האוליגרכים, אותו קומץ מתעשרים שנחשב מקורב פוליטית לנשיא. מעל כולם בולט רומן אברמוביץ', שמחזיק במועדון הכדורגל הלונדוני צ'לסי. אמש הוא כבר מיהר להודיע שיעביר את השליטה במועדון לנאמן חיצוני, כדי שהקבוצה לא תסבול מהסנקציות נגדו בבריטניה.

רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ' | צילום: רויטרס

ברשימה אין בכלל הגבלות על ייצוא הגז והנפט הרוסיים, שמספקים כשליש מהדלקים לאירופה. הסיבה היא שגרמניה תלויה לחלוטין בפוטין לחימום בתי התושבים, שיהיו הראשונים להיפגע אם מישהו יסגור את הצינור בין המדינות.

בגלל הזינוק בעלות הנפט, מחר בחצות יתייקר הבנזין בישראל לשיא של יותר משמונה שנים. השבתת הכלכלה האוקראינית גם עלולה לגרום למחסור בחיטה, בדגנים ובתירס, מה שעלול להוביל בין היתר לעלייה במחירי הלחם האחיד.