כמה כסף נרוויח בנטו ואילו מוצרים יוזלו? המדריך לתוכנית הכלכלית

נקודת זיכוי במס לשני ההורים לילדים בני 12-6, הורדת מכסים ממוצרי מזון ועד חומרי גלם לתעשייה, הגדלת מענק העבודה לעובדי בשכר נמוך וסבסוד בצהרונים. כל הסעיפים בתוכנית שהוצגה על ידי הממשלה

זמן צפייה: 04:20

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי קיימו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים, בה הציגו את התוכנית הכלכלית למאבק ביוקר המחיה. לפי התוכנית, מס ההכנסה השלילי יעלה ב-20%, כשבמקביל תהיה הורדת מכסים על מוצרי מזון כגון בשר, דגים, קמח, ביצים וקמח, וכן על מוצרי צריכה כמו כלי מטבח, ריהוט ומוצרי היגיינה וחומרי גלם לתעשייה.

בנוסף, משפחות עובדות שמשלמות מסים ייהנו מנקודת זיכוי נוספת לכל אחד מבני הזוג בשנת 2022. שווי ההטבה במשפחה שבה שני בני הזוג עובדים, לדברי ליברמן, יגיע עד ל-5,352 שקל בשנה, ולפיו צפויים ליהנות ממהטבה כ-530 אלף הורים משלמי מסים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0902222040' autoplay='0' credit='' desc='מסיבת העיתונאים להצגת התוכנית הכלכלית' poster='' kid='1_vojoc465' duration='943']

כמו כן, בכוונת האוצר להגדיל את הסבסוד לצהרונים למשפחות במעמד הביניים באשכולות 5-4, כל שהסבסוד לצהרונים לילדים בגילאי 8-3 יגדל בסך של 2,500 שקל לשנת לימודים לכל ילד, כאשר עלות הצעד נאמדת ב-150 מיליון שקל לקופת המדינה.

עוד הודיע שר האוצר על הגדלת מענק העבודה לעובדים בשכר נמוך, כאשר כ-300 אלף העובדים הזכאים למענק עבודה יקבלו תוספת חד פעמית של 20% למענק בגין עבודה בשנת 2022. סכום התוספת הממוצעת יעמוד על 800 שקל בשנה לכל עובד, ויכול להגיע עד ל-1,700 שקלים בשנה לאימהות לשלושה ילדים. עלות הצעד נאמדת ב-250 מיליון שקל לקופת המדינה.

ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת העיתונאים
ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת העיתונאים | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

"אנחנו מודיעים על הורדות מסים למשפחות עובדות והורדת מכסים", אמר רה"מ בפתח נאומו, "משפחת גונן או אדרי או לוי נותנת ונותנת, ההורים שירתו בצבא ומשלמים מסים. אלה האנשים הטובים שקמים כל בוקר, לוקחים את הילדים למסגרות והולכים לעבוד".

"המשפחות הללו נותנת ונותנת והחשבון בסופר הופך לבלתי אפשרי והמסים אוכלים להם את המשכורת וזה הופך לבלתי אפשרי", הוסיף בנט, "משפחות אומרות די ושהגיעו לקו האדום. בגלל שיקר פה, זה כבר הקש ששובר את גב המשפחה. הממשלה שלנו שמה את ההורים האלה במרכז, את המשפחות העובדות. גם בצד הנטו שצריך לעלות וגם בצד ההוצאות שצריך לרדת".

שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס להצגת התוכנית ואמר: "חשוב להדגיש שלמרות העיתוי, גם ללא גל ההתייקרות האחרון - היינו מפרסמים את הצעדים. יהיו צעדים נוספים בעוד חודש, זו לא החבילה האחרונה".

על הצעדים להפחתת מחירי החשמל אמר ליברמן: "בשל עליית המחירים החריגה בעולם במחירי הפחם, משרד האוצר מפחית באופן חד פעמי לשנת 2022 את הבלו על הפחם. המשמעות למשק בית טיפוסי תהיה מיתון העלייה בכ-2.4%, זאת לצד מחויבות הממשלה לגמילה משימוש בפחם וצמצום השימוש בדלקים מזהמים בשנים הקרובות". עלות הצעד נאמדת ב-600 מיליון שקל לקופת המדינה.

ליברמן הודיע גם על הקמת ועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בענף המזון: "הוועדה תמפה את שוק המזון, השחקנים, נתחי השוק, רמת הרווחיות, רמות המחירים ומיזוגים ורכישות שנעשו בשנים האחרונות תוך השוואה למדינות מפותחות בעולם. הוועדה תמליץ על צעדים אקטיביים להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות, ואף על תיקוני חקיקה ככל שיידרשו".

רה''מ בנט, שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה ברביבאי במסיבת העיתונאים
רה''מ בנט, שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה ברביבאי במסיבת העיתונאים

בתוכנית שהציגו ראש הממשלה והשרים הם הגדירו מיהו אזרח נורמטיבי: משלם מיסים, הולך לעבודה ומרוויח יחד עם בת זוגתו או בן זוגו כ-23 אלף שקלים בחודש, כלומר המעמד היצרני שברובו מורכב מהציבור החילוני, ולכן מירב ההטבות יחולו עליו.