בכירים באוצר: "נתניהו שופך מזוודות של כסף שאין לנו"

בין המתנגדים לתוכנית במשרד האוצר - המנכ"לית קרן טרנר • העימות בין רה"מ לראש אגף התקציבים מחריף - נתניהו דורש לפטרו. כץ מתנגד • המשטרה סירבה למארגני המחאה לקיים הפגנה נוספת במוצ"ש

זמן צפייה: 05:45

"מזומן להמונים": בניסיון להקל מעט על המצוקה הכלכלית אליה נקלעו רבים בחברה הישראלית בשל משבר הקורונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להודיע הערב (רביעי) על תוכנית סיוע נוספת, שעלותה כ-6 מיליארד שקלים. בכירי האוצר, בהם מנכ"לית המשרד קרן טרנר, כבר הודיעו היום שהם מתנגדים לתוכנית, ומתחו ביקורת נוקבת על המהלך, ואמרו כי הצעד הוא כמו "להשליך מזוודות של כסף שאין לנו לים".

הבכירים נגד צעד זה משום שהכספים יחלוקו לכלל האזרחים - ללא קשר למצב הכלכלי של כל אחד, עשירים כמו עניים, כאלה שפוטרו מעבודתם וכאלה שלא - כולם יקבלו את הסכום, שנע בין 750 ל-3,000 שקלים. המהלך, הסבירו באוצר, רק יעמיק את הגירעון בקופת המדינה ומוטב היה לו נתניהו היה ממקד את המשאבים המוגבלים באוכלוסיות המוחלשות שזקוקות לסיוע ולא לחלק כסף לכולם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ על תקיפת פרשן חדשות 13: "ראויה לכל גינוי – בושה וחרפה"

18 ילדים בגן, יום בשבוע בביה"ס לכיתות גבוהות: כך תיפתח שנה"ל

1,573 ישראלים אובחנו אתמול בקורונה – 195 במצב קשה

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בכחול לבן הודיעו כי הם מתנגדים לתוכנית המענקים, ומסרו: "כל חיזוק כלכלי לאזרחי ישראל מבורך, אך צריך לעגן זאת בתכנית אחראית וארוכת טווח שתבטיח שגם בשנה הבאה פרנסתם וחוסנם יישמר. באשר למענקים - כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה - מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך. נדון בכך בהמשך בממשלה".

מעבר לביקורת, החשש הוא כי המחאות נגד מדיניות הממשלה בטיפול במשבר הקורונה הן שהביאו את ראש הממשלה להכריז על תוכנית זו. נתניהו, ייתכן, מנסה להשיב למבקריו ולהיראות בציבור כמי שמנהל את המשבר הכלכלי ביד רמה. במסיבת העיתונאים הערב הוא יכריז גם על חלוקת תלושי מזון בהיקף של 700 מיליון שקלים.

אש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור
אש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור | צילום: חדשות 13

מי שעוד נקלע לסכסוך עם נתניהו הוא ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור. מזה תקופה שראש הממשלה מעוניין לפטר את מרידור, אולם שר האוצר ישראל כץ מתנגד משום שלתחושתו, זו חדירה לענייני המשרד שלו. בין השניים היו ויכוחים וחילופי האשמות בעניין המשבר הכלכלי, כך שלעיתים מרידור כלל לא הוזמן לישיבות שהתקיימו בנושא, ומנגד - מרידור הפציר בנתניהו להצביע על המקור התקציבי ממנו הוא מתכוון לממן את תוכניות הסיוע.

בתוך כך, המשטרה סירבה למארגני המחאה לקיים הפגנה נוספת במוצאי השבת בכיכר רבין שבתל אביב, זאת מחשש "לשלום בריאות הציבור", לשון ההודעה. כמו כן, בשבוע הבא מתכננים המארגנים מהלך נוסף שינסה לעורר את מקבלי ההחלטות - ולא לשלם מיסים. החל מתאריך 20 ביולי, אין בכוונתם לשלם מיסים למדינה, או כפי שהסבירו זאת "אין פרנסה - אין מיסים".

המשטרה לא מאפשרת לקיים הפגנה
המשטרה לא מאפשרת לקיים הפגנה | צילום: חדשות 13

בד בבד, גורם באוצר מסר לחדשות 13 כי ההצדקה לתקציב חד שנתי הולכת ונחלשת. באוצר הסבירו כי הם תמכו במהלך כאשר התקציב היה אמור לעבור בתחילת חודש יולי - אולם זה טרם קרה, כך שכל יום שעובר הופך את התקציב השנתי לפחות כדאי. לא זו בלבד, כבר חמישה ימים שהממשלה - שלא הציגה את התוכנית כפי שהייתה אמורה לעשות, מפירה את החוק.