מבקר המדינה מתריע: נתוני האבטלה סותרים - קבלת ההחלטות נפגעת

בדוח שפרסם המבקר נטען שעל הממשלה לקבל נתונים על הפקדות המעסיקים לביטוח הלאומי בזמן אמת, זאת כדי לדעת כמה מועסקים בפועל בכל זמן. בהיעדר נתון זה, הממשלה נאלצת להסתפק ב"מדדים מתעתעים"

זמן צפייה: 02:13

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם הבוקר (חמישי) דוח בנושא טיפול הממשלה במובטלים ובדורשי עבודה במשבר הקורונה, שבו התריע כי הנתונים על שיעור האבטלה אינם מעודכנים וסותרים זה את זה, וכך - קבלת ההחלטות נפגעת.

המבקר טען כי הממשלה צריכה לקבל נתונים על הפקדות המעסיקים לביטוח הלאומי בזמן אמת - ולא אחת לחצי שנה כפי שנהוג כיום, זאת על מנת לדעת כמה מועסקים יש בפועל בכל נקודת זמן. בהיעדר הנתון זה, הממשלה נאלצת להסתמך על התביעות לדמי אבטלה ועל קבלת דמי אבטלה בפועל, שאלה מדדים מתעתעים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בתום דיון לילי: הממשלה אישרה תוספת תקציבית של 11 מיליארד שקל

נתניהו: זאת מערכת עקיפת החוק; גנץ: ביקורת לא לגיטימית

מענק לעסקים שלא יפטרו ודחייה במע"מ: תוכנית בנק ישראל להסגר

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: החדשות 13

בשביל לבסס את טענתו, הסביר אנגלמן מיהם הגופים הממלכתיים שמרכזים את נתוני האבטלה, והציג כיצד כל גוף עושה זאת בדרך שונה. הגוף הראשון הוא שירות התעסוקה הישראלי, שסופר את מקבלי קצבת האבטלה לפי מספר התביעות שהוא משלם עליהן. הגוף השני הוא שירות התעסוקה, שסופר את דורשי העבודה שפנו לשירות התעסוקה. אולם, לא כל מי שרשום בשירות התעסוקה זכאי לקבלת דמי אבטלה.

הגוף השלישי שמרכז את נתוני האבטלה הוא הלמ"ס, שמתבסס על סקרי כוח אדם שביצע לפי ההגדרות של בלתי מועסקים. לפי אתר האינטרנט של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בלתי מועסק הוא אדם בן 15 ומעלה שלא עבד כלל, אפילו לא שעה אחת בשבוע הקובע, ושחיפש עבודה באופן פעיל בארבעת השבועות שקדמו להשתתפותו בסקר. חוסר ההלימה בין הגופים השונים, התריע, עלול לפגוע בקבלת ההחלטות.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן | צילום: ערוץ הכנסת

בחודש שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האבטלה נכון לסוף חודש יולי, מהם עלה כי אחוז המובטלים בישראל הגיע ל-12.4%, שהם למעלה מחצי מיליון בני אדם. בסוף חודש יוני הנתון עמד על 483 אלף מובטלים - 11.8%. כמו כן, מתוך המועסקים, למעלה מ-200 אלף אנשים נעדרו זמנית מעבודתם ופרנסתם נפגעה במהלך חודש יולי בגלל סיבות הקשורות בקורונה.

באותו השבוע דווח כי קצב התכווצות המשק ברבעון האחרון עמד על 29% לשנה - הירידה החדה ביותר בעשרות השנים האחרונות. המשמעות היא שאם ההתכווצות תימשך בקצב הנוכחי - עד סוף השנה המשק יהיה קטן יותר בכשליש מהיום. שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית משמעותם שישראל רשמית במיתון.