אין כפל הנחות: הנכים שמגיעים לגיל פרישה - ומפסיקים לקבל קצבה

החוק קובע שאדם שמוגדר נכה ומגיע לגיל 62 אצל נשים או 67 אצל גברים, צריך לבחור בין קצבת הנכות לקצבת הזקנה - על אף שזו אמורה להינתן לכל אזרח ותיק. "החיים הפכו לבלתי נסבלים" • המפצח

זמן צפייה: 12:50

בישראל, אדם נכה שמגיע לגיל פרישה – "מפסיק" להיות נכה. חוק הביטוח הלאומי קובע שנכה שהגיע לגיל פרישה לא יוכל לקבל כפל קצבאות. כך קורה שנשים בגיל 62 וגברים בגיל 67, שהוכרו נכים, נאלצים לוותר על קצבת הזקנה למרות שמדובר בקצבה אוניברסלית, כזאת שאמורה להינתן לכל מי שהפך להיות אזרח ותיק. בניגוד למי שעובד ומצליח לחסוך מעט לפנסיה, הנכים הקשישים מוצאים את עצמם בגיל הפרישה עם 3,200 שקלים בממוצע בחודש ובלי כל חיסכון פנסיוני של ממש.

ככה חיים בישראל 83,700 בני אדם שהמדינה החליטה שהם צריכים לבחור מה הם, או נכים או קשישים - אין כפל מבצעים. כדי לממן את ההוצאות שעולות, החליטו ברוב המדינות המפותחות לתת לנכים קשישים תוספות משמעותיות. בפינלנד, שם קצבת הזקנה היא סכום ששווה ל-3,500 שקלים, מקבלים 50 אחוז מהנכים הקשישים תוספת של 3,100 שקלים בכל חודש. בנורווגיה עומדת קצבת הזקנה לבדה על 6,400 שקלים, נכים קשישים מקבלים שורה של הטבות כמו השתתפות בעלויות הדיור, החימום והבריאות ששוויין מוערך ב-3,000 שקלים בחודש. סכומים שהנכים הקשישים בישראל יכולים רק לחלום עליהם.

לכתבות נוספות בנושא >> 

חשד: רופאה בכירה העלתה אחוזי נכות למטופלים – בתמורה לשוחד

מחאת הנכים: צומת עזריאלי נחסם זמנית; עומסים נרשמו באזור

פחות ממה שהובטח: קצבת הנכות תעמוד על 3,700 שקלים

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

אחרי 20 שנות עבודה כמטפלת סיעודית נאלצה דליה לעבור סדרת ניתוחים ברגליים ובגב שהשאירו אותה עם 75% נכות ופנסיה מזערית. "אני לא זוכרת את עצמי אוכלת שלוש ארוחות ביום. עצוב לי מאוד שצריך להצטמצם באוכל. כשאני הגעתי לגיל 62, בשבילי זה היה שוק. החיים פשוט הפכו להיות בלתי נסבלים. עצוב לי בחיים. הם לא אמורים להיות כאלה. אני רוצה להגיד לכם שאני הגעתי למצבים שאמרתי, די, אני כותבת מכתב ואני הולכת לטבוע בים. זה לא חיים".

אז כמה כסף צריך כדי שהחיים של דליה ועשרות אלפי הקשישים והקשישות הנכים לא יהיו בלתי נסבלים? מנכ"ל הביטוח הלאומי הסביר כי "מדובר בסדר גודל של כשני מיליארד שקל בשנה". כשנשאל אל מי יש להפנות את הטענות הללו, שפיגלר שולח אותנו ובצדק לפוליטיקאים, אלה שעסוקים כבר שנה בעיקר בעצמם: "הדברים שלך הם כואבים מאוד. זה ברור לך שאנחנו לא מסתכלים עליהם בשוויון נפש ובכל זאת, לשאלתך, לריבון, ממשלת ישראל וכנסת ישראל".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיל את קצבאות הנכים והסיעוד בכ-4 מיליארד שקלים בשנה. בזכות התוספות הללו עשרות אלפי קשישים מקבלים בשנתיים האחרונות תוספת של עד 2000 ש״ח בחודש - זוהי התוספת הגדולה ביותר שניתנה מקום המדינה. הממשלה גם השקיעה למעלה מחצי מיליארד ש"ח בהעלאת קצבת השלמת ההכנסה לקשישים, שמסייעת לקשישים ללא פנסיה או עם הכנסה פנסיונית נמוכה. עוד כ-250 מיליון ש״ח השקיעה הממשלה בפיתוח והרחבה של  השירותים לאזרחים הוותיקים והגדילה את תקציב המענקים הייחודיים שמקבלים הקשישים בעוד מאות שקלים לכל אזרח ותיק המקבל גם השלמת הכנסה. ראש הממשלה מחויב להמשיך ולפעול למען הגדלת קצבאות הזיקנה למען אוכלוסיית הקשישים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאחר הבחירות וכינון הממשלה החדשה ועם אישור תקציב מדינה, תהיה רשאית הממשלה להכליל נושאים חדשים שלא ניתן היה לממן במסגרת הוראות חוק היסוד, וזאת בהתאם לסדר העדיפות שיקבע על ידה".