העצמאים הפגינו בירושלים: "אנשים רעבים ללחם – רוצים חבל הצלה"

בהפגנה קראו העצמאים "לעשות היסטוריה", וביקשו "חבל הצלה - ולא חבל תלייה". ריבלין נפגש עם שניים ממובילי המחאה ואמר: "הזעקה שלכם נכונה - דבריכם יועברו לאוזני מקבלי ההחלטות"

זמן צפייה: 05:10

מגפת הקורונה: העצמאים יצאו הבוקר (ראשון) להפגין מול משכן הכנסת שבירושלים, שם מחו על כך שמצבם הכלכלי נפגע באופן משמעותי בשל התפשטות נגיף הקורונה בישראל, אשר אילץ אותם לסגור לפרק זמן ארוך את בתי העסק שהקימו. המפגינים הודיעו כי בכוונתם "לעשות היסטוריה", ביקשו מהממשלה "לא לחסל את העצמאים בישראל", והזהירו כי יש לא מעט "אנשים רעבים ללחם". הם הוסיפו כי כעת "הבדיחה היא עליהם", ושהם ביקשו "חבל הצלה - ולא חבל תלייה".

יו"ר יש עתיד-תל"ם חבר הכנסת יאיר לפיד, אשר נכח בהפגנה, סיפר: "המפגינים לא שמרו על 2 מטר מרחק, אבל בשביל העצמאים אני מוכן לקחת את הסיכון". לדבריו, המפגינים "כועסים, צועקים - והם צודקים. הממשלה הזו הרסה את מפעל חייהם בלי לעצור לחשוב מה זה עושה לכלכלה ומה זה עושה להם ולמשפחות שלהם. חייבים לעזור להם, ומהר". לפיד הוסיף כי "מגיע להם דמי אבטלה כמו לשכירים. מגיע להם מנגנון פיצוי כספי מיידי, מגיע להם מענקים ממשלתיים שימנעו פיטורי עובדים. זה מה שעושים במדינות אחרות - זה מה שצריך לעשות גם כאן".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מספר המתים מקורונה עלה ל-171; 13,362 חולים – מהם 109 מונשמים

פסיכולוג עד הבית: כך מטפלים בחרדה בימי מגפת הקורונה

הממשלה אישרה: קנס על אי חבישת מסכה ופתיחת חלק מהחנויות

ח''כ יאיר לפיד במחאת העצמאים
ח''כ יאיר לפיד במחאת העצמאים | צילום: אלעד גוטמן
ח''כ יאיר לפיד במחאת העצמאים
ח''כ יאיר לפיד במחאת העצמאים | צילום: אלעד גוטמן

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נועד עם שניים ממובילי המחאה, בעלי עסקים עצמאיים, שהפגינו מחוץ לביתו. הנשיא האזין לדבריהם וביקש להדגיש: "צריך להתייחס אל הטענות שלכם כי הזעקה שלכם נכונה אבל לא כדאי לאיים. אני יודע שבלי שהילדים יחזרו לגן ההורים לא יוכלו לחזור לעבודה ואני יודע שאי אפשר להגן על הציבור על חשבונכם. אני פוגש את שר האוצר ואת שר הבריאות ואת שר הביטחון ואלוף פיקוד העורף ואני קודם כל מבטיח לכם שכל שאמרתם לי יועבר לאוזני מקבלי ההחלטות".

"אני מבין שמשרד האוצר מתכוון לשפר את המענקים שהוא נותן ואני מבין שאתם גם באין אונים מול בנקים ואני מבטיח לכם שאעשה כל שאפשר כדי להעביר את זעקתכם. זהו מצב חירום שהוא כמצב מלחמה ואנחנו צריכים לראות את התמונה השלמה בלי להפקיר אף אחד. דבריכם יועברו כפי שאמרתם לי כאן. הגעתם אליי והשמעתם את דבריכם ואני אטפל בהם."

הנשיא ריבלין נפגש עם בעלי עסקים עצמאיים
הנשיא ריבלין נפגש עם בעלי עסקים עצמאיים | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

בתוך כך, מאות סוחרי שווקים יחד עם התאחדות חקלאי ישראל, קמעוניים ומשווקים הפגינו היום מול משרד ראש הממשלה בירושלים נגד ההחלטה לא לפתוח את השווקים ביניהם הכרמל, מחנה יהודה, התקווה רמלה באר שבע ועוד. "ההחלטה לסגור את השווקים הפתוחים הביאה לנזק מוערך של כ-100 מיליון שקלים לבעלי השווקים, הסוחרים והחקלאים", לשון ההודעה.

במהלך הימים האחרונים פנו סוחרי השוק והחקלאים לממשלה והציעו פתרון שיביא לפתיחה בטוחה של השווקים על ידי אכיפה פשוטה כמו שנעשית כיום ברשתות השיווק. מטעם מארגני המחאה נמסר כי "סוחרי השוק והחקלאים הציעו מתווה שיאפשר לשמור על הכללים בעת משבר הקורונה, וראשי הרשויות המקומיות נרתמו למשימה וישמחו לקחת פיקוד וליישם כל החלטה של ממשלת ישראל כדי שהשווקים ייפתחו".

מחאת החקלאים
מחאת החקלאים | צילום: רענן כהן

"בעוד שעשרות קונים נדחסים למבנים סגורים בסופרים - את השווקים הפתוחים סוגרים", זעמה טלי פרידמן, יו"ר איגוד השווקים. "זה גורם לצפיפות, זה מוביל לעליית מחירים לצרכן ופוגע בפרנסת אלפי משפחות. עצוב וכואב שהשוק שמשמש את אותם פוליטיקאים כמקום להתבשם בו בעת בחירות, הופך לנטע זר בשעה בה אנו זועקים למכונת הנשמה כלכלית".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ח"כ לשעבר אבשלום וילן, אמר: "עוד לא קיבלנו הסבר אחד הגיוני מהממשלה על ההחלטה לסגור את השווקים הפתוחים. כולם נפגעים מזה. הצרכנים שחשופים לעליית מחירים, החקלאים והסוחרים שנמצאים בקריסה כלכלית". לדבריו, "יש פתרון - הוא פשוט. הממשלה רק צריכה לרצות ליישם. ולא רק בזמן בחירות. במקום לשבת בישיבות ארוכות ללא יכולת קבלת החלטות תפעילו שכל ישר ופיתחו את השווקים כבר מחר".

מחאת החקלאים
מחאת החקלאים | צילום: רענן כהן

בתום ההפגנות, ועדת הכספים אישרה להקים קרן הלוואות לעסקים גדולים בהיקף של שישה מיליארד שקלים. הוועדה אישרה הקצאת ערבות מדינה בהיקף של 720 מיליון שקלים, זאת לצורך סיוע לעסקים גדולים בעלי מחזור של 200 מיליון שקלים ויותר, שנקלעו לקשיי תזרים נוכח המשבר. הקרן תעניק לעסקים הלוואות בהיקף של 8% מהמחזור ועד 100 מיליון שקלים.

חברי הוועדה מתו ביקורת על כך שהחשב הכללי הציג קריטריונים שלא הובאו מראש בפני הוועדה, כך לטענתם, ואישור הערבות הותנה בהעברתם לוועדה בהקדם. יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר, אמר כי "אין גוף שמרכז את כל התחום. אם המדינה לא תייצר אופק - הבנקים לא ימהרו לתת הלוואות".