מרגע שייחתמו התקנות החדשות: אלו המגזרים שימשיכו לעבוד

הלילה צפוי להיחתם צו שיאפשר רק לחברות ומפעלים חיוניים להמשיך לעבוד - והיתר יאלצו לקצץ 70% ממצבת כוח האדם • הקנסות שיוטלו: 5,000 שקל להפרת בידוד, 3,000 להתקהלות מעל 10 איש

זמן צפייה: 01:47

בהמשך להצהרתו מוקדם יותר הערב (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לחתום הלילה על צו שישבית את רוב המשק. במידה ואכן ייחתם הצו, ישנם מגזרים שימשיכו לעבוד ולתפקד גם במצב חירום.

במגזר הציבורי הוחלט להשאיר שלושה שירותים בלבד מתפקדים; מגזר הבריאות על כל נספחיו, כולל בתי חולים קופות חולים ומשרד הבריאות. המגזר הביטחוני - צה"ל, משטרה, שב"ס וגופים ביטחוניים אחרים. והשלישי הוא הרווחה - משרד הרווחה, מרכזי יום לקשישים, גורמים שמסייעים לקשי יום ולשכבות החלשות.

המגזר הפרטי היווה את עיקר המחלוקת שעיכבה את פרסום התקנות החדשות כיוון שחברות רבות ניסו להיכנס לרשימה האקסקלוסיבית שישארו בתפקוד מלא.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: רויטרס (ארכיון)

כידוע, עובדים במפעלים חיוניים חייבים להגיע לעבודה. אבל בשאר המשק הפרטי - 70% מהעובדים חייבים להישאר בבית מלבד אותה רשימת חברות שמוגדרות חיוניות.

ברשימה הזו נכללים מפעלי אספקת מזון וסופרים, מערכת הבריאות והפארמה הפרטית כולל בתי מרקחת, שירותי תחבורה והובלה כולל נהגי משאיות, מפעלי אנרגיה ומים כולל מתקני התפלה, המערכת הפיננסית והבנקים יפעלו בתפקוד מלא, כלי התקשורת וגם תשתיות התקשורת, שירותי דת וקבורה, והמגזר החקלאי.

כל אלה יכולים להמשיך לעבוד - והיתר יאלצו להסתפק רק ב-30% ממצבת כוח האדם כבר ממחר בבוקר - בהנחה שהתקנות אכן יחתמו.

קורונה בירושלים
קורונה בירושלים | צילום: רויטרס

כמו כן, אלה הקנסות שיוטלו בעקבות הגבלות התנועה החדשות: 5,000 שקל להפרת בידוד, 3,000 להתקהלות מעל 10 איש, 5,000 על עסק פתוח.

כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב הצהרה בנוגע לתקנות לשעת חירום, שמעגנות את הנחיות משרד הבריאות בנוגע להגבלות על יציאה מהבית בשל משבר הקורונה. אחריו נשאו דברים גם שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

"זמנים קשים מחייבים החלטות קשות", הצהיר ראש הממשלה. "שלשום ביקשתי מכם להישמע להנחיות משרד הבריאות ולהישאר בבית. יש היענות לכך אבל בפירוש היא לא מספקת. היום אני מודיע על עליית מדרגה נוספת. הממשלה תאשר הלילה תקנות לשעת חירום להגבלת התנועה. בהגבלות הללו אתם נדרשים להישאר בבית - זאת הנחיה מחייבת, שתיאכף ע"י גורמי האכיפה. מטרתן להבטיח שכמה שפחות אנשים יידבקו ושכמה שפחות אנשים ידביקו".

"הלילה התקנות הללו ייכנסו לתוקפן, מייד לאחר שיאושרו בממשלה, ובשלב הראשון יהיו בתוקף למשך 7 ימים. הן מגובות משפטית. מדובר בצעד שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה. מדינה דמוקרטית מתבססת קודם כל על השותפות בין המדינה לאזרחים וגם על השותפות בין אזרחים לאזרחים. אני מבקש שאנשים יאכפו אותן קודם כל בעצמם. יש היענות נרחבת בציבור לדברים הללו וזה חשוב. אנחנו נותנים בכם אמון".