17 מיליארד מדלק, כמעט מחצית לא משלמים: הכנסות המדינה ממסים ב-2021

משרד האוצר פרסם את דו"ח המסים השנתי, ממנו עולה כי הכנסות המדינה צמחו השנה בקצב של 16.7 מיליארד שקל לעומת השנה שעברה. בנוסף, לפי הנתונים, חמשת העשירונים התחתונים מכניסים כ-3% בלבד מכלל מס הכנסה בישראל

שטרות שקלים
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

משרד האוצר פרסם הבוקר (שלישי) את דו"ח המסים השנתי שבו פירוט נתונים על הכנסת המדינה ממסים בשנת 2021. מהנתונים עולה כי כמעט מחצית מהישראלים, 48.7%, נמצאים מתחת לסף המס ולא משלמים מסים כלל. כמו כן, הכנסות המדינה צמחו בקצב של 16.7 מיליארד שקל לעומת הנתון המקביל בשנה הקודמת.

העשירונים העליונים בישראל אחראים לרוב ההכנסות ממס הכנסה בארץ. כך, כ-13% מהשכירים, משלמים כ-69% ממס ההכנסה בישראל. 48.7% מהישראלים, כאמור, לא משלמים מסים כלל מפני שהם מתחת לרף המס. כמו כן, חמשת העשירונים התחתונים בישראל מכניסים כ-3% בלבד מכלל מס הכנסה בישראל.

תחנת דלק
תחנת דלק | צילום: Photos/ASAP Creative

מבין השכירים, שיעורם של אלו שאינם חייבים במס הוא 51%. מבין הנשים הנתון גבוה יותר ועומד על 61%, בשל פערי השכר ונקודות הזיכוי הנוספות שהן מקבלות. לדןוגמה, גברים יכולים להרוויח עד 4,900 שקל מבלי לשלם מס הכנסה, ואילו נשים - עד 6,000. אם לארבעה יכולה להרוויח 11,400 שקל מבלי לשלם מס הכנסה ותושב קריית שמונה יכול להרוויח עד 22,200 שקל.

בצל המלחמה באוקראינה ועליית מחירי הנפט לשיאים חדשים, מחיר הדלק צפוי לעלות עוד בסוף החודש הקרוב. המסים על רכישת דלק וכלי רכב בלבד, מסתכמים בכ-27 מיליארד ש"ח לשנה, מתוכם 17 מיליארד ש"ח רק על הבנזין - לעומת 8.3 מיליארד שקל בשנת 2004. מס הבלו על הבנזין הוא השני בגובהו מבין כל מדינות ה-OECD.

Dsc 8078
שטרות כסף | צילום: דוברות המשטרה

מעבר למס הכנסה ודלק, המדינה מכניסה הרבה גם ממסים על מוצרים אחרים. המס על הבירה בלבד הניב למדינה רווחים בגובה 378 מיליון שקל בשנה. המס על הסיגריות הוכח כאחת האופציות היעילות להפתחת העישון באוכלוסיה. המס עלה בהדרגה מ-9 שקל ל-19 שקל לחפיסה והממוצע השנתי למעשן ירד מ-60 חפיסות בשנה ל-37 בלבד, ולאחר שבשנת 2020 המספר עלה ל-41.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, סך כל המסים בישראל לא גבוה בהשוואה בינלאומית, והוא דומה לממוצע במדינות OECD. עם זאת, המסים העקיפים בישראל גבוהים מאוד - הישראלים משלמים יותר מע"מ ממס הכנסה.

על אף ההכנסות הגבוהות מהמסים, המדינה מוותרת על לא מעט כסף במסגרת הפטורים שהיא מעניקה. כך לדוגמה הפטור על הפירות והירקות שווה ערך ל-4 מיליארד שקל, הפטור על הכנסות משכר דירה - 2.8 מיליארד שקל והפטור שמעניקה המדינה מידי שנה על זכיות קטנות בפיס ובטוטו שווה 2.1 מיליארד שקל.