מפגש מיוחד: מומחי המחשבים שעוזרים לאוטיסטים

זה קרה ביום אחד, 24 שעות ללא שינה: אנשי עמותת אלו"ט הציגו למומחי טכנולוגיה את קשיי היומיום שעוברים ילדים עם אוטיזם

ביום חמישי האחרון התקבצו בת"א עשרות אנשי טכנולוגיה ובוגרי יחידת "אופק", היחידה הטכנולוגית של חיל האוויר, במטרה לייצר פתרונות טכנולוגים לקשיים של ילדים אוטיסטים - כמו למשל הקושי בהתמצאות במרחב או ויסות עוצמת הקול כשמדברים. "אנחנו עושים פה 'האקתון' - מרתון טכנולוגי של 24 שעות במהלכם אנחנו עובדים על סט של בעיות שקיבלנו מהורים ועובדים של עמותת אלו"ט", מספר ארקדי גורביץ', יו"ר עמותת בוגרי אופ"ק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במסגרת ה"האקתון" המשתתפים נשארים ערים במשך יממה שלמה ולא ישנים מ-11:00 בבוקר עד 11:00 בבוקר למחרת. במהלכו הם עובדים על פיתוח אלגוריתמים מתקדמים שיסייעו לילדים האוטיסטים.

"אחד הדברים המרכזיים שמשמשים כמדד אובייקטיבי לאבחון אוטיזם הוא קשר עין", מספר מיקי שרייבר, מתנדב בהאקטון של אלו"ט. "למאבחן קשה תוך כדי עבודה להסתכל על הכל ולהגיד בכמה אחוז מהטיפול היה קשר עין איכותי. המצלמה עוקבת אחרי האישונים של המאובחן והמודל שלנו עוזר לזהות כמה אחוז מהאבחון היה קשר עין".

קבוצה אחרת ניסתה למצוא פתרון שיעזור לאמן הבעת רגשות אצל ילדים אוטיסטים. מתברר כי פעולות שנראות לנו טבעיות כמו חיוך, הן תהליך מורכב עבור ילדים עם אוטיזם. "חיוך בעצם מורכב מסט מסוים של אלמנטים: אם זה פתיחת הפה, כיווץ העיניים, הרחבת עצמות הלחיים וכל מיני דברים כאלה", אמר טל דיק, מתנדב נוסף. "אנחנו מנסים להבליט כל אחד מהם ולקחת אותם שלב אחרי שלב עד למצב הרצוי שזה החיוך".

מיטל והקבוצה שלה עובדים על פיתוח מנגנון שיאפשר לנגן מוזיקה באמצעות תנועות ידיים. "לפעמים הקושי המוטורי שיש לילדים עם אוטיזם לא מאפשר להם לנגן על כלי נגינה רגיל", מספרת מיטל זילברשטיין. "פה יש כלי פשוט ונוח עם צבעים וקצת תזוזה ונגיעות מאפר לייצר מוזיקה". ואכן, בזכות לילה אחד נטול שינה של כמה עשרות אנשים, זכה הילד דניאל ליצור בעצמו מוזיקה לראשונה. בעזרת ידע והרבה רצון טוב הם הצליחו להפוך את המציאות שלו ושל ילדים נוספים לנעימה ופשוטה יותר.