הרשות הלאומית להגנת הסייבר: נבלמה מתקפת סייבר חריגה על ישראל

ברשות הלאומית להגנת הסייבר אומרים כי בימים האחרונים הצטברו עדויות רבות על מתקפה מתוכננת רחבת היקף על המשק הישראלי. היעדים: כ-120 ארגונים

האקר, מחשב, איש עם מחשב. אילוסטרציה
האקר, מחשב, איש עם מחשב. אילוסטרציה | צילום: רויטרס

הרשות הלאומית להגנת הסייבר הודיעה היום (רביעי) כי נבלמה מתקפת סייבר חריגה בהיקפה על המשק האזרחי בישראל. על פי ההודעה, בימים האחרונים הגיעו לידי הרשות ראיות רבות על כך שמתוכננת מתקפת סייבר על כ-120 גופים וארגונים ובעקבות זאת נערכה עבודת ניתוח מקיפה שחשפה את מתווה התקיפה ואת שיטת הפעולה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מהניתוח שערכה הרשות מתברר כי התוקף התחזה לארגון לגיטימי ששלח הודעות מייל בשם הארגון. כמו כן, מקור התקיפה שאותר הוא שרת המשתייך לגוף אקדמי וכן שרת נוסף השייך לחברה עסקית. ניסיונות התקיפה בוצעו בין התאריכים 19-23 באפריל כלפי כ-120 ארגונים, משרדי ממשלה, מוסדות ציבור ואקדמיה ואנשים פרטיים, תוך שהתוקף מזייף "תעודת אבטחה" ברשת של חברה מהימנה.

בעקבות ניסיון התקיפה, פרסמה הרשות הלאומית להגנת הסייבר הנחיות לציבור להתגוננות טכנולוגיות מפני המתקפה. מהרשות נמסר כי "בשעות אלו מבצעת הרשות הלאומית להגנת הסייבר פעולות נוספות ובהן הנחיות והמלצות לכלל המשק האזרחי המפורסמות באתר אינטרנט של הרשות הלאומית להגנת הסייבר".

 

ראש השב''כ ארגמן, נתניהו וראש המוסד כהן
ראש השב''כ ארגמן, נתניהו וראש המוסד כהן | צילום: פלאש 90

מחלוקת בין ראשי הביטחון לרה"מ בנושא רשות הסייבר

הודעת הרשות הלאומית להגנת הסייבר מגיעה יומיים בלבד לאחר הפרסום בחדשות 2 לפיו ראשי קהיליית הביטחון והמודיעין התנגדו להקמתה של הרשות. על פי הפרסום של כתבנו אמנון אברמוביץ', שיגרו בשבוע שעבר ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן, סגן הרמטכ"ל יאיר גולן ומנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם מכתב לראש הממשלה ולשרי הקבינט בו טענו כי "הצעת החוק (להקמת הרשות) כפי שהיא מהווה פגיעה חמורה בליבת העיסוק הביטחוני של מדינת ישראל".

כפי שפורסם, הרקע למאבק אינו תקציב ההקמה הגדול של הרשות, אלא החוק שמאפשר את פעולתה. בכירי הביטחון והמודיעין התנגדו להקמת רשות, אך הובטח להם שהיא תוקם בתיאום מלא איתם - אך כאשר קיבלו ראשי מערכת הביטחון את טיוטת הצעת החוק להקמת רשות הסייבר חשכו עיניהם.

"טיוטת החוק מבקשת להקנות סמכויות נרחבות לרשות הסייבר שייעודה לא הוגדר בה בבירור, ויש בה כדי לפגוע פגיעה חמורה בליבת העיסוק הביטחוני של קהילת הביטחון בתחום הסייבר", הדגישו. בכירים דורשים לעצור את החקיקה מיד - ולחוקק חוק חדש שיהלום את הצרכים הביטחוניים והלאומיים של מדינת ישראל.