ממלכת הצנזורה של פייסבוק נחשפת

2 מיליארד המשתמשים שפייסבוק חגגה לאחרונה הופכים אותה ללא פחות ממעצמה בעולם המערבי. לאותה מעצמה יש מדיניות ברורה, אבל היא לא חשופה למשתמשים

צפו בכתבה המלאה
צפו בכתבה המלאה | צילום: חדשות 2

בשנה האחרונה שטף את גולשי פייסבוק בישראל גל של חסימות פתאומיות שהמשותף לכולן הוא פוסטים - לעיתים ישנים - שהכילו את מילות המפתח "כושי" או "קוקסינל". גל החסימות עורר ביקורות רבות נגד פייסבוק. לא רק בגלל שהיא לא התריעה לגולשים לפני שנחסמו ולא אפשרה להם לערער על ההחלטה, אלא בגלל התחושה שהאלגוריתם שלה פשוט סימן וחסם גולשים באופן אוטומטי ללא הקשר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

פייסבוק מצידה הכחישה בתוקף את הטענות בנימוק שהיא מנטרת טקסטים רק לאחר שגולשים דיווחו על משתמשים ולא באופן אוטומטי כפי שטענו רבים: התלונות מגיעות לאנשי צוות דוברי השפה שבודקים את הטקסטים ורק אז מחליטים אם לחסום. אלא שבגל האחרון בישראל טקסטים רבים הוסרו במפתיע: חלקם הומוריסטיים וחלקם תמימים לחלוטין, כמו מתכון לעוגה כושית שנחסמה לשיתוף.

מארק צוקרברג
מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

לפני חודשיים חשף ה"גארדיאן" הבריטי תחקיר מקיף המבוסס על כמאה מדריכים מודפסים שחולקו לעובדים המפקחים על התכנים. המסמכים הפנימיים שנחשפו גילו לראשונה חלק ממדיניות הצנזורה של פייסבוק שמעלה לא מעט סימני שאלה ומראה כמה סבוך, ולעיתים אף אבסורדי, יכול העיסוק הזה להיות.

אתם מסמיכים מעידים כי ההנחיה שניתנה לעובדים היא להסיר תכנים שבהם יש רק איומים מפורשים ולא איומים כלליים, וכך אפשר לפרסם בפייסבוק פוסטים בעלי תוכן אלים כל זמן שהם לא מאיימים באלימות באופן מפורש. חוסר הבהירות נמשך גם בסרטוני וידאו של מקרי מוות אלימים, שיכולים לעתים להישאר בטענה שביכולתם להעלות מודעות לסוגיות כמו מחלת נפש. פייסבוק מתירה אפילו לשדר ניסיונות התאבדות בשידור חי בנימוק שהיא לא רוצה לצנזר או להעניש אנשים במצוקה.

בשם אותו ערך המודעות, מתירה פייסבוק אפילו תכנים הקשורים בפגיעה בחסרי ישע: תמונות של התעללות פיזית בילדים יצונזרו רק אם יש בהם ממד סדיסטי ותמונות או סרטונים של התעללות בבעלי חיים יאושרו ברוב המקרים גם כן.

בשבוע שעבר קיימה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דיון בנושא ובה הודתה פייסבוק שבזכות הביקורת הציבורית מדיניות החברה משתנה כל הזמן. ההישג העיקרי של הדיון הוא הנחייה שקיבלה פייסבוק להסביר לראשונה למשתמשים את הסיבה בגינה הם נחסמו. אלא שלפי החלטת הוועדה, הנימוק יתבצע באמצעות שליחת מייל לוועדה בכנסת שתעביר אותו בתורה לחברה. וכך, הפכה הכנסת לסוג של שירות לקוחות של פייסבוק.

לכולם ברור שהסידור הזה לא יכול להימשך לאורך זמן ושיש למצוא פתרונות אחרים, אבל עד אז 2 מיליארד משתמשים ברשת החברתית עדיין צריכים לפעול בהתאם למדיניות של פייסבוק שכלל לא חשופה בפניהם.