החוקרים תיעדו: למה השרוך נפתח?

חוקרים מאוניברסטית ברקלי לקחו הליכון, מצלמה ומכשירי מדידה והתפנו לענות על אחת השאלות שמטרידה את האנושות, ותתפלאו - גם מסכנת אותה

אתם מכירים את הרגע הזה שבו אתם עוצרים לרגע את החיים, מתכופפים לכמה שניות ונותנים עודף תשומת לב לשרוכי הנעליים שלכם. ככה פתאום, בלי שלחצתם על שום אפליקציה, הקשר נפתח. מומחים מאוניברסיטת ברקלי בארה"ב אמנם עוד לא מצאו לזה פתרון, אבל הם אולי בדרך לזה אחרי שאבחנו את התופעה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המהנדסים מברקלי גייסו הליכון, הצמידו לו מכשירי מדידה ומצלמה ותפסו מישהו במסדרון שיהיה הנסיין הצועד שלהם. בעוד הנסיין צועד על ההליכון בשלווה, המצלמה תיעדה את רגליו יחד עם מכשירי המדידה. כשהוא חזר לנשום – הם התפנו לבחון את הממצאים.

בניתוח הנתונים ובצפייה בתיעוד בהילוך איטי, חשפו את התהליך: במהלך ריצה הרגל פוגעת בקרקע בעוצמה גבוהה פי 7 מכוח המשיכה. כוח האינרציה הזה גורם לשרוכים לנוע קדימה בתנועת הצלפה. הקשר נחלש עד שהוא משתחרר.

יד בלתי נראית

"כמו יד בלתי נראית, התנועה מחלישה את הקשר ומושכת את הקצוות החופשיים עד שכל העניין משתחרר", הסבירה החוקרת קריסטין גרג.

זה אולי עשוי להיראות לכם כמחקר קצת מיותר, אבל החוקרים בברקלי מזהירים כי מי שמתעלם משרוכים פתוחים עלול לשלם על כך בחייו: נהג משאית כבר דרס רוכב אופנוע בגלל ששרוכו נקשר לדוושת הגז. ההיסטוריה זוכרת גם ילד שאיבד את רגלו אחרי שהשרוך שלו נותר במעלית כשהוא כבר יצא ממנה.

אז מיליוני השרוכים שמסתובבים חופשי ולא קשורים, כבר הבנתם, הם סכנת חיים לעולם כולו. אגב, גם אם תנסו להחליף לשרוכים איכותיים יותר, הבעיה לא תיפתר – היא רק תתעכב קצת יותר.