תביעה ייצוגית: הילד שיחק בנייד, ההורים שילמו ביוקר

משחק המובייל "קלאש רויאל" אחד המשחקים הפופולריים ביותר בקרב ילדים. הוא ניתן להורדה בחינם, כדי להתקדם בשלבים יש לקנות בכסף אמיתי והורים מגלים זאת לאחר מעשה

ילדה משחקת בסמארטפון

י', נהג משאית במקצועו, מגדיר את עצמו כזהיר מאוד בכל מה שנוגע להוצאות וזה כולל גם דברים טריוויאלים כמו קניות במכולת. לכן הוא הופתע שגילה שמשחק שבנו בן 10 הוריד לנייד שלו - יעלה לו עשרות אלפי שקלים. בעקבות החשבונית המפתיעה הוא מגיש כעת תביעה ייצוגית נגד גוגל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מדובר במשחק הנקרא "קלאש רויאל", משחק אסטרטגיה תמים למראה. הורדתו למכשיר הנייד הוא חינם, אך כדי לקצר את זמני המתנה בין השלבים ולשדרג יכולות, אפשר גם לקנות זהב ואבני חן - ואלה הם מקורות ההכנסה של המשחק.

"הייתי במילואים ואני מקבל טלפון מהבנק, היא מודיעה לי שאני בחוב גדול", הוא מספר. "הגעתי הביתה ובתיבת דואר אני מוצא מכתבים עם חיובים של ויזה. אני בודק ומגלה שחייבו אותי ב-16 אלף שקלים".

מדובר באחד המשחקים הפופולרים כיום, אלא שאם לא הוגדר אחרת, אין צורך להכניס מספר כרטיס אשראי או סיסמא בכל רכישה בנפרד, וכך אפשר בקלות להשאיר אלפי שקלים ביום בקופת המשחק וכמובן בקופתה של גוגל שגוזרת קופון מכל רכישה. "אנחנו הורים לארבעה ילדים פתאום אתה רואה חיוב של 17 אלף שקל כמעט והכל נהיה חושך", הוא מוסיף. "לא ידעתי מאיפה להשיג את הכסף, זה הכניס אותנו לחוב גדול".

כבר לפני כשלוש שנים התחייבה גוגל להחזיר עשרות מיליוני דולרים להורים שחשבונותיהם חויבו ברכישות בתוך משחקים וגם אפל ואמזון נדרשו בעברו להחזיר מיליוני דולרים להורים בארה"ב .

בישראל התפרסמו בשנה האחרונה מספר מקרים דומים והיום הגישו שניים מנפגעי קלאש רויאל, בקשה לתביעה יצוגית נגד גוגל, בדרישה שתחזיר להורים את הכסף ותפצה את כל שאר הלקוחות בסכום כולל של כרבע מיליארד שקלים.

גוגל מאפשרת לכל משתמש בקלות יחסית לחסום רכישות או להגדיר כך שתהיה סיסמה לפני החיוב, אך ברוב המקרים לא מדובר בברירת המחדל ולכן רוב המשתמשים לא בהכרח מודעים לאפשרות הזאת.

מגוגל נמסר בתגובה: "איננו מגיבים לגבי חשבונות אישיים אך אנו מעודדים הורים ליצר סיסמא במכשירם כדי להימנע מרכישות לא רצויות בגוגל פליי".