האם אלו מומחיות הסייבר של העתיד?

כ-100 נערות מכל הארץ השתתפו הקיץ בקייטנה מיוחדת, שמטרתה להכשיר אותן להשתלב בתחומי הטכנולוגיה הישראלית בעתיד

בשנים האחרונות זקוק צה"ל ליותר ויותר מומחי סייבר ולשם כך מקים פרוייקטים מיוחדים לאיתור והכשרה של בני נוער. אחד הפרוייקטים הללו הוא " Cyber girlz", קבוצה של בנות צעירות בנות 15-16, שמוכשרות להיות מומחיות סייבר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

קרן רש"י, משרד הביטחון, שב"כ ומוסד מפעילים יחד פרויקטים לאיתור והכשרה של נערים ונערות בכל הארץ וכבר מלמדים כך 1,300 תלמידים בכיתות י'-י"ב - מקצועות המחשב, תכנות וסייבר על מנת להשתלב בעתיד בגופי הביטחון והמודיעין. אך הצבא מתקשה בגיוס נשים לתחום, ולכן הוקם הפרוייקט הייחודי הזה.

"קהילת הבנות Cyber Girlz הוקמה במטרה להגדיל את מעורבותן של התלמידות בעשייה טכנולוגית בגיל צעיר, כך שאלו יגיעו בעתיד למלא תפקידים טכנולוגים, בצבא, באקדמיה ובהייטק הישראלי", מסביר שגיא בר, מנהל המרכז לחקר הסייבר בקרן רש"י. "הקהילה נבדלת מיתר קהילות הנשים הטכנולוגיות שקמו לאחרונה, מעצם היותה הראשונה הפונה לנערות צעירות ומפעילה שירותים מגוונים חינמיים לחברותיה".

במסגרת שיתוף פעולה עם חברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית השתתפו במהלך החופש במחנה קיץ, קייטנה בת שבוע, 100 בנות מכל הארץ, נערות שעולות לכיתה י' ולומדות יחד בניית אפליקציות, רשתות, תכנות והצפנה. "הרעיון הוא 'להדליק' אותן על סייבר", הסבירו. "לבנות להן תחושת מסוגלות. שהן יכולות. שיאמינו בעצמן, לא רק ללמד את רזי הסייבר. צריך עוד בנות 'טכנולוגיות', בצבא אבל אח"כ גם בשוק האזרחי".

"שיטת הלמידה כיפית", מספרת נוגה, בת 15 מעומר. "חששתי בהתחלה, לראות קהילה של בנות שאוהבות סייבר. אין לי אפשרות כזו בביה"ס, שם זה מעניין רק בנים. הייתי מתכנתת לבד בבית ופה יש עוד בנות כמוני וזה נותן לא רק ידע אלא גם הרבה כוח".

שיקי שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, מתאר כי בדרך כלל החברה מייצרת מטוסי חמקן, אך כאן הם נדרשו למשימה אחרת, ייחודית."כאן פרוייקט הבנות הוא הדגל שלנו: זו תרומה לקהילה ולחברה בישראל", הוא אומר.

את הפרויקט מלוות כל הזמן שתי נשים: אל"מ נ' מאגף המודיעין ואל"מ טליה מפקדת ממר"מ מאגף התקשוב, והן גם מי שייקלטו לשורותיהן את מרבית הבנות כאן. "שמנו עין כבר על לפחות 7 בנות מבריקות ועכשיו מתחילה המלחמה עליהן. כל אחד היה מרוצה בנות כמותן אצלו", אומרת אל"מ טליה. "צהל עובר מהפכה טכנולוגית אדירה, גם בלחימה וגם בתחומי השגרה. זה גם הופך את הצבא לפגיע במרחב הסייבר".