בועת הקנאביס: החברות ששוות מיליונים - לפני שנטעו שתיל אחד

אחת מכל חמש חברות בענף בארץ הודיעה על פעילות מבלי שנקטה אף פעולה, תוך הקפדה להצטייד בידוענים, בעיקר מתחום הביטחון. "אנשים מוכנים לשלם מחירים מופקעים על החלום הזה" • אנליסט

זמן צפייה: 08:12

זה התחיל בתגליות מדעיות, נמשך בהצטרפות של גנרלים וידוענים ונגמר, בינתיים, במאות מיליוני שקלים שהציבור השקיע בחברות הקנאביס. הצמח הירוק הוא מילת קסם שמקפיצה מניות במהירות. אולם, מסתבר שרבים השקיעו בחברות שעדיין לא זרעו שתיל אחד - אבל כבר שוות על הנייר יותר מיצרני תרופות. הדיווחים לבורסה לא תמיד מדוייקים, ואחת מחמש חברות בתחום בארץ רק הודיעה על פעילות - בקנאביס מבלי לנקוט שום פעולה ממשית.

לחברת "קנביט" לדוגמה, כבר יש חממות שמוכנות לתפעול – אבל הן ריקות לחלוטין. החברה, שנכנסה לתחום רק בשנה האחרונה, כבר שווה 255 מיליון שקלים, כשכמעט 40% מתוכם שייכים לציבור הרחב. כל זה, כשלחברה אין עדיין מוצרים, הכנסות, מערך שיווק והפצה, עד סוף השנה שעברה הועסקו בה שמונה עובדים בלבד – ואין לה בכלל אישור ממשלתי לייצר היום קנאביס רפואי. אפילו אתר אינטרנט לא תמצאו לחברה שמגלגלת רבע מיליארד שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו: "שיתפתי את טראמפ בגניבת ארכיון הגרעין – לפני המבצע"

מנהל התכנון: אין מקום להמשיך את תוכנית תמ"א 38

הערכה: מח"ש תמליץ להאשים השוטר שירה בטקה בגרימת מוות ברשלנות

שדה לגידול קנאביס
שדה לגידול קנאביס | צילום: דוברות מחוז צפון

גם "טוגדר", חברה שבבורסה שווה כבר 200 מיליון שקלים, שתלה רק אתמול לא יותר מ-180 עציצים במסגרת ניסוי ראשון בחווה החקלאית הסמוכה לאשקלון. לכן, מחיר המניה הגבוה משקף בעיקר ספקולציה. צפי עתידי לרווחים כתוצאה ממכירות הקנאביס שיכנסו יום אחד לחממות באקלים הלא פשוט בים המלח. אז אולי זו מילת הקסם "קנאביס" שמספיקה כדי לשכנע מאות או אלפי ישראלים להמר על חממות ריקות מול ים המלח? ואולי זו גם נבחרת הסלבס: אלופים לשעבר, ח"כים, ושרים בדימוס.

"הציבור משקיע בפוטנציאל", טען אורן לייבוביץ', עורך אתר "קנאביס" ומומחה בתחום. "זה בדיוק המאפיין של בועה", ציין גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות אלטשולר-שחם. "אתה זורק את המילה קנאביס וזה מיד מצית חלום, מיד אנשים מוכנים לשלם מחירים מופקעים על החלום הזה. לחברות האלה אין רווחים ואין תזרימי מזומנים, יש בהן חלומות. יהיו הרבה חברות שיתרסקו ולא יהיה בהן שום בסיס עסקי". דבר אחד ברור, חברות בתחום מקפידות להצטייד בשמות מוכרים, בעיקר ביטחוניסטים, ביניהם יוחנן דנינו מפכ"ל המשטרה בדימוס, אהוד ברק, אהוד אולמרט, דן חלוץ ועוד.

תגובת חברת "קנביט": "'קנביט' חתומה על הסכמים עם שותפים בעולם לאספקת קנאביס ולפיתוח תרופות המבוססות על הצמח. החברה התקשרה עם 'הרצליה מדיקל סנטר', ויש בה משקיעים אסטרטגיים רבים – כמו מנכ"ל 'סודהסטרים' ו-'איתוראן', שמטרתם להוביל את החברה קדימה".

בתגובה לכתבה, השרה לשעבר אורית נוקד ביקשה להבהיר כי תשובתה, שלפיה היא אינה משקיעה אישית בחברה, אינה נובעת מחוסר אמון בה - אלא להיפך. לדבריה, האמצעים הכלכליים שברשותה אינם מספיקים לביצוע השקעה, וכדירקטורית חיצונית היא אף סבורה שאין לכך מקום.