מאמצים לבלום את עליית מחירי הלחם: האפשרויות של הממשלה

שרי הממשלה בראשות לפיד מקיימים דיון בנוגע לדרכים האפשריות שיובילו להקפאה במחירי הלחם. האפשרות העיקרית היא לסבסד את הפער שבין המחיר הקודם שבו קנו רשתות השיווק את הלחם לבין המחיר הנוכחי. ומהן האופציות האחרות?

זמן צפייה: 05:15

מאמצים למנוע את הזינוק במחיר הלחם בפיקוח: שרי הממשלה בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד דנו אחר הצהריים (ראשון) בניסיון להוביל להקפאה במחירי הלחם. בפתח הדיון הגדיר ראש הממשלה את מטרת הדיון - עצירה מוחלטת בעליית מחיר הלחם האחיד. במהלך הדיון הועלו מספר הצעות כלכליות וחקיקתיות, כיצד ניתן להגיע להסכמות. רה"מ לפיד הורה לראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, לחזור בתוך שלושה ימים לדיון נוסף, עם גיבוש דרך העבודה הטובה ביותר לעצירת העלייה במחיר הלחם האחיד.

האפשרות העיקרית העומדת בפני הממשלה, היא לסבסד את המרווח הקמעונאי החדש – כלומר, את הפער שבין המחיר הקודם שבו קנו רשתות השיווק את הלחם, לבין המחיר הנוכחי. זה יכול לנוע סביב מחיר של כשקל בודד לכיכר לחם; משמע, את המחיר הזה, תשלם הממשלה במשך כמה חודשים עד שתסתמן ירידה ארוכת טווח במחירי החיטה.  מדובר בתקציב גדול בתקופת בחירות וזה יצריך גם אישורים משפטיים.

אופציה אחרת היא לנסות להיאבק משפטית במאפיות, לטעון בפניהם כי המגמה הקיימת בשבועות האחרונים היא של הוזלה בחיטה, גם אם היא עדיין לא התשרשרה למחירי הסחורות שנמצאות היום במחסני היצרנים, ולכן אולי לטווח הארוך – אין סיבה להתייקרות הזו. זו טענה קשה נוכח העובדה שהממשלה היא זו שעיכבה את ההתייקרויות לאורך תקופה ארוכה, ולאחרונה, המאפיות קיבלו היתר להעלות המחירים משרת הכלכלה, אורנה ברביבאי.

מחירי הלחם עולים בפעם הנוספת
עליית מחירי הלחם תוקפא? | צילום: דור כהן

אם ראש הממשלה לפיד ירצה לשמור על מחירי הלחם כפי שהם, הוא יצטרך להחזיר את הסובסידיות (התקצוב הממשלתי) למימון הלחם - מהלך שנוי במחלוקת בספרות הכלכלית. עם זאת, לפיד מבין שעתידו הפוליטי והתמיכה בו, ובממשלתו הזמנית, תלויים לא מעט ביכולת לרסן את עליית המחירים הבלתי נגמרות, ובעיקר של המוצר הכי סמלי בראשן, הלחם.

יצוין כי ביום שישי האחרון, ראש הממשלה יאיר לפיד פנה ליועצת המשפטית הממשלה בבקשה לכנס דיון דחוף בעקבות עליית מחירי הלחם. במקביל, הוחלט להקפיא את העלאת המחירים שתוכננה להיום. שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, פנתה גם היא ביום שישי לרשתות השיווק, שהסכימו להקפיא את העלאת המחירים בשבועיים.

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה, יאיר לפיד | צילום: רויטרס

עוד באותו היום, ערך רה"מ לפיד התייעצויות רחבות על עליית מחירי הלחם שנגרמו ממשבר החיטה בעקבות המלחמה באוקראינה. לפיד הנחה לבחון את כל האפשרויות, החל מהרחבת הפיקוח על הלחם ועד שיפוי המאפיות על מנת לבלום את עליית מחיר הלחם. נבחנות גם אפשרויות לחקיקת בזק שתעצור את התהליך.

לפי העלייה המתוכננת, לחם אחיד פרוס יעלה ב-80 אגורות לכיכר, מדובר בעלייה של 11 אחוזים. מחיר החלה יזנק ב-21 אחוזים ל-6.26 שקלים. לחם אחיד יעלה ב-36 אחוזים ל-6.96 שקלים ומחיר לחם לבן יעלה גם כן ב-36 אחוזים ל-6.97. מחיר לחם פרוס לבן לא יעלה. זאת, לאחר שוועדת המחירים החליטה ביום חמישי לאשר את העלאת המחירים. בוועדה ציינו כי מחיריהם של לחם אחיד כהה ולחם לבן בפיקוח לא עודכנו בחמש השנים האחרונות.