ברחוב הישראלי מתכוננים לאפשרות שמחיר הלחם יזנק: "הצרכן לא פראייר"

לאחר המלצת ועדת המחירים הממשלתית להסרת הפיקוח על מוצר הצריכה הבסיסי ביותר על רקע התייקרות מחירי החיטה, כבר נשמעים ברחוב הישראלי קולות בעד ונגד. למרות שהשרה ברביבאי כבר הביעה את אי הסכמתה עם המהלך, יש מי שטוען דווקא שהסרת הפיקוח תביא לשיפור באיכות המוצר והוזלתו: "יש תחרות, אז לא צריך פיקוח"

זמן צפייה: 01:09

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, ועדת המחירים הממשלתית המליצה אמש (שני) על הסרת הפיקוח על מחירי הלחם האחיד, צעד שעוד צריך לעבור אישורים נוספים לפני קבלת ההחלטה, אך ברחוב הישראלי, למוד עליית מחירים מתמשכת במגוון תחומים, כבר נשמעים קולות המצוקה.

"זו תהיה באמת בעיה רצינית. אני חיה על פנסיה בסך הכול", אומרת אסתר, צרכנית,  "אני קונה לחם בשביל חולי סוכרת, כך שזה בכלל יקר. אני מקווה שגם זה לא יעלה". עוזי, צרכן נוסף, דווקא לא מתרגש מההמלצה על הסרת הפיקוח על מחירי הלחם: "התחרות היא טובה, אבל הצרכן היום לא פראייר, הוא עושה את ההשוואה בין המחירים והוא קונה איפה שמשתלם לו".

לחם
לחם | צילום: אימג בנק / Getty Images

לדעתו של עוזי שותפים גם בעלי המאפיות כמו אמנון, הבעלים של מאפיית רינת בתל אביב: "אני בעל עסק 50 שנה, אני בעד תחרות הוגנת, כל אחד וראות עינייו. אחד עם מוצר טעים יותר כך שהמחיר יעלה ואחד עם מוצר פחות מקצועי כך שהמוצר יהיה יותר זול. תחרות זה דבר טוב וכל אחד ימכור במחירים שהוא רוצה".

ד"ר מיכאל שראל, מי שהיה בעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מסביר מדוע לא צריך להיות פיקוח כלל על הלחם: "היום, כשיש תחרות גדולה בנושא הזה, אין שום סיבה לפיקוח. הפיקוח גורם לכך שהחברות לא משקיעות באיכות הלחם, אלא מעדיפות דווקא להשקיע בלחמים שעליהם אין פיקוח מחירים".

"כל הרעיון של פיקוח מחירים ראוי רק כאשר אין תחרות", מוסיף ד"ר שראל, "כאשר מדובר במונופול, או קרטל. אך כאשר יש תחרות, כל פיקוח המחירים הוא די מיותר ומביא נזקים גם מבחינת היעילות והפריון וגם מבחינת המגוון והאיכות והרבה פעמים גם מבחינת המחיר עצמו. אם יעלו המחירים וכתוצאה מכך יהיה רווח של מאפיה או יצרן, אז האחרים יתחרו בו, כל בכל שוק, ולצרכן יהיה את חופש בחירה".

מיכאל שראל
מיכאל שראל

כזכור, אמש ועדת המחירים הממשלתית, המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה, המליצה סופית להסיר את הפיקוח הממשלתי ממחיר הלחם, לראשונה מזה עשרות שנים. בתום שימוע ציבורי, החליטו כלכלני הוועדה כי בשוק הלחם קיימת תחרות מספקת בין מאפיות, באופן שמאפשר לבטל את מגבלת המחיר המוטלת עליו.

לפי ההערכות, ביטול הפיקוח יגרור התייקרות חדה של הלחם האחיד, בשל הזינוק במחירי החיטה על רקע המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה. המהלך טעון עדיין את אישוריהם של שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי. ייתכן כי בשל הרגישות הציבורית, על רקע הזינוק ביוקר המחיה, השניים יירתעו מלבצע צעד הנתפס כפוגע בצרכנים.

אורנה ברביבאי
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי

השרה ברביבאי כבר רמזה לאן הרוח נושבת בעקבות ההמלצה ולדעתה אין סיבה להסיר את הפיקוח: "עמדתי היא שאין סיבה לחרוג ממדיניות הפיקוח הקיימת. הציפייה היא כי גם המגזר העסקי יימנע בתקופה מאתגרת זו מהעלאות מחירים, ובפרט יימנע מהעלאת מחירי מוצרים בסיסיים. לכן החלטי בשלב זה שלא לקבל את המלצות הוועדה".

לדברי ברביבאי, "הלחם המפוקח הוא מוצר בסיסי, שצריך להיות נגיש בכל בית, בייחוד עבור אלו שהלחם עבורם הוא מרכיב חיוני בהזנת המשפחה, ואין ידם משגת מוצרי לחם שאינם מפוקחים. משרד הכלכלה משקיע בשנה האחרונה מאמצים גדולים מאוד על מנת להוריד את יוקר המחיה. אנו נמשיך את הדיאלוג מול ועדת המחירים ומול התעשייה, על מנת למצוא פתרונות הולמים באופן שיאפשר את שמירת הלחם כמוצר צריכה בסיסי במחיר הוגן, לרבות בחינת מחיר הלחם המלא וזאת לצד רגישות והתחשבות בצרכי התעשייה".