בנק ישראל: "ההטבות של כחלון - צעדים ראויים"

בנק ישראל הגיב לראשונה לתכנית הכלכלית של שר האוצר להטבות במס למשפחות עובדות: "תעודד תעסוקה ותצמצם את העוני בקרב עובדים"

"צעדים ראויים". כחלון ופלוג
"צעדים ראויים". כחלון ופלוג | צילום: פלאש 90

בנק ישראל הגיב היום (חמישי) לראשונה לתכנית הכלכלית החדשה של שר האוצר משה כחלון, ומציין כי מדובר ב"צעדים ראויים, ומרביתם משתלבים היטב באסטרטגיה הממשלתית לעידוד התעסוקה, צמצום העוני בקרב עובדים וסיוע למשפחות צעירות עובדות, ותואמים את המלצות המדיניות של בנק ישראל".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"היות ומדובר בצעדים הנותנים מענה לבעיות מבניות, והם אינם באים לשרת צורך זמני של הרחבת הפעילות הכלכלית שממילא נמצאת בגאות, חשוב שהצעדים יהיו פרמננטיים ולא יופסקו לאחר שנה וחצי", הבהירו בבנק ישראל.

בבנק ישראל ציינו עוד כי בשלב זה קיים קושי להעריך את העלות המדויקת של הצעדים שהוכרזו, היות וחלקם עדיין אינם מאופיינים בצורה מדויקת, והם שונים זה מזה במועד כניסתם לתוקף, בתקופת תחולתם ובתהליך הנדרש לאישורם. בנוסף, יש לזכור שטרם התקבלה החלטה סופית לגבי התוספת לקצבאות הנכים, אך היא צפויה להיות משמעותית.

תחת מגבלות אלו, הערכות העלות שפרסם משרד האוצר עולות בקנה אחד עם הערכות בנק ישראל. התכנית מנצלת חלק ניכר מהרזרבה לצרכים מיוחדים שנשמרה לתקציב 2018 במסגרת התקציב הדו שנתי. בהנחה שכל הצעדים יהיו פרמננטיים, אומרים בבנק, יהיה צורך להגדיר מקורות מימון נוספים לתכנית, שיבטיחו את היכולת לעמידה ביעדים הפיסקליים בשנים 2019-2020.

"בנוסף לתכנית שהוצגה, חשוב שהממשלה תמשיך לנקוט בצעדי מדיניות שיביאו לשיפור תשתיות ההון האנושי וההון הפיסי במשק ובכך להגדיל את פוטנציאל הצמיחה של המשק לטווח הארוך", הוסיפו בבנק ישראל. "חשוב שהממשלה תייצר מקורות תקציביים גם לכך בתקציבים הבאים, תוך עמידה במתווה המתון של הפחתת הגירעון הקבוע בחוק".

בתוך כך, בחברת סלקום הודיעו כי בעקבות ביטול מס הקניה על טלפונים סלולריים כחלק מהתכנית של כחלון, כבר החל ממחר יוזלו מחירי כל המכשירים ב-15%. מחיר מכשיר אייפון 7 32 ג'יגה לדוגמא, ירד מ-3,790 ל-3,190, ומחיר LG G6 ירד מ-3,390 ל-2,890.