ירוק בעיניים: מי גוזר קופון ממחירי האבוקדו הגבוהים?

ישראל ניצבת במקום השני בעולם בצריכת הפרי, שנייה למקסיקו בלבד, אך למרות השוק החקלאי המשגשג בארץ - מרבית הסחורה מופנית לייצוא, והישראלים מסתפקים בתוצרת ירודה במחיר גבוה

זמן צפייה: 12:15

בשנים האחרונות זכה האבוקדו לכינוי "זהב ירוק". קילו ממזון העל הזה עשוי להגיע למחיר של עד 50 שקלים לקילוגרם ברשתות השיווק, אך לא כל הנוצץ זהב: על אף מחירו הגבוה בהרבה ביחס למחיר במדינות אחרות, הפרי שמגיע לרשתות השיווק הוא מאיכות ירודה יותר. הפירות האיכותיים יותר מופנים לייצוא, ויימכרו לקונה האירופי בחצי מהמחיר.

הישראלים הם שיאנים בצריכת אבוקדו, כשכל ישראלי צורך בממוצע כשבעה קילוגרמים מהפרי, ושניים רק לבכורה חובבת הגווקאמולי במקסיקו. מדוע, אם כך, על אף הביקוש הגבוה והשוק המשגשג, ישלם הצרכן הישראלי 12.70 שקלים בממוצע לקילוגרם, עלייה של 36% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה? האבוקדו עובר כמה תחנות שגובות קופון בדרך לרשתות השיווק. בדרכו אל הסופר, מגיע הפרי מהחקלאי לתאגיד "אבוקדו גרנות" בבעלות 42 קיבוצים. שם הוא ממוין: כשני שליש מהסחורה תיועד לייצוא, והישראלים יסתפקו ביתר הפרי, הזוכה לדירוג "קלאס 2".

עוד בחדשות 13:

מחץ הדלתא: יחידת העילית הקטלנית שחיסלה את מנהיג דאע"ש

משכונת המצוקה – להופעה בקיסריה: איתי לוי על ההצלחה המסחררת

אינסטגרם זה כבר פאסה: כך כבשה "טיק טוק" הסינית את בני הנוער

אבוקדו בשוק
אבוקדו בשוק | צילום: חדשות 13

שוק החקלאות, כך מתברר, אינו פתוח לתחרות. האבוקדו האיכותי מיוצא לאירופה, ובמקביל – נאסר הייבוא שלו מדרום אמריקה ומדינות אחרות. "יש לחץ מצד לובים חקלאיים במשך עשרות שנים שלא לאפשר את המוצרים האלו, ומשרד החקלאות מציית לפורומים האלה", הסביר רועי שפלר, סמנכ"ל חברת "טריפל סל" לייבוא פירות וירקות.

שפלר סיפר כי אילו היה יכול לייבא אבוקדו מדרום אמריקה, היה עומד המחיר על שמונה שקלים לקילוגרם. לא כולם מאמינים שפתיחת השוק והגדלת ההיצע תוריד את מחיר האבוקדו, יש אף מי שטוען שמהלך כזה רק יעלה את המחירים. "אם אתה חושב שאנחנו נייבא אבוקדו ועל המדף בסופר יהיה אבוקדו מצ'ילה, והמחיר יהיה יותר זול – אתה טועה ובגדול", קובע עמיחי שמר, מגדל אבוקדו ממושב בני דרום. אלא שאם בוחנים מה קרה למחירי הבצל מאז אושר לייבוא השנה, רואים מגמה הפוכה: מחירו צנח משישה שקלים לקילוגרם ל-3.40, ירידה של 44%.