מייד לאחר הבחירות - זינוק במחירי דירות "מחיר למשתכן"

יומיים בלבד אחרי שנלך לקלפיות, המדינה תקפיץ את מחירי הקרקעות שהיא משווקת. במקום להתבסס על מחירן הנמוך יחסית ב-2015, היא תעריך את השווי מחדש. "מדובר בהכרזה על מות התוכנית" • אנליסט

זמן צפייה: 07:25

"מחיר למשתכן" אומנם עלתה למדינה ביוקר, כשבעה מיליארד שקלים, אבל מנתוני האוצר עולה שהזוגות הצעירים חסכו בעזרתה, בעיקר באזור המרכז. לשם השוואה, בעפולה ההנחה הממוצעת הסתכמה ב-320 אלף שקלים. בראש העין, חצי מיליון. בהרצליה, 600 אלף ובמודיעין, מעל ל-700 אלף שקלים לעומת המחירים המקבילים בשוק החופשי.

אלא שעכשיו הכול עומד להשתנות. יומיים בלבד אחרי הבחירות, המדינה תקפיץ את מחירי הקרקעות שהיא משווקת במסגרת התוכנית. כך שבמקום להתבסס על מחירן הנמוך יחסית ב-2015, היא תעריך מחדש את השווי נכון להיום בכל מתחם ומתחם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מהפכת הביטוח הדיגיטלי שמבטיחה להוזיל במאות שקלים את המחירים

גנץ בעוטף עזה: "אעשה הכול להימנע ממלחמה – אך לא בכל מחיר"

1,700 נדבקו ו-6 מתו: המחיר שמשלמים הצוותים הרפואיים בסין

מחיר למשתכן
מחיר למשתכן | צילום: חדשות 13

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, התייחס לשינוי הצפוי, ואמר: "הגדלת הכנסות המדינה מהקרקע היא לא מילה גסה, זה כסף שמגיע לקופת האוצר. כולם מדברים על הגירעון, ועל כך שצריך לטפל בו. ברור שאתה לא רוצה להוציא עשרות מיליוני שקלים, להשאיר אותם שכובים על הרצפה ושמגיעים באופן לא מידתי לכמה מאות משתכנים שזכו".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר: "נראה שנמאס להם לתת הנחות, והם רוצים עכשיו להגדיל את נתח הקרקעות. זה יגרום לבעיה קשה. בסופו של דבר, בין 60 ל-65% ממחיר הדירה הוא הקרקע והמסים שהמדינה גובה. אם המדינה תחליט שהיא מעלה את מחירי הקרקע, מן הסתם יעלו מחירי הדירות."

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין, הסבירה: "השינוי בשורה התחתונה הוא עלייה משמעותית במחירי הדירות שישווקו ב'מחיר למשתכן'. זה בעצם, לדעתי, הכרזה על מותה של 'מחיר למשתכן' בלי להגיד את זה בצורה מפורשת".