שתי המועצות שגובות כסף - על שירות מסובסד להובלת גופות

הרשויות בדימונה ובערד מקבלות מביטוח לאומי תקציב להובלת מתים, ובו בזמן דורשות ממשפחותיהם לשלם מאות שקלים לאמבולנסים פרטיים שמובילים אותם. "עד שינהגו כמחוייב - הקפאנו הכספים"

זמן צפייה: 07:03

האמבולנס שמפנה את גופות הקרובים של תושבי המועצות הדתיות מסובסד, בעיקרון, על ידי הביטוח הלאומי, שמעביר את הכסף למועצה על פי הסכם. אך בדימונה ובערד המצב שונה, שם דורשים מקרובי המנוח לשלם על האמבולנס מהכסף הפרטי שלהם.

גלית רוטברט מדימונה איבדה את בעלה אליהו, לאחר ניתוח מעקפים שאמור היה לשפר את תפקוד הלב שלו, ונגמר בקריסת מערכות. "הרבנות בדימונה מסרה לי מספר של אמבולנס לתאם איתו מתי לקחת את הגופה", סיפר שי רוטברט. "בטלפון דרשו ממני לשלם 550 שקלים". הוא סיפר על חוסר האונים: "כשאתה מאבד יקיר אתה לא חושב יותר מידי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סערת מינויי המבקר: העבר הבעייתי של יו"ר ועדת ההיתרים החדשה

החשד נגד הבכיר בעיריית י-ם שהתאבד: ביטל 5 דוחות עבור כרטיסים

פרשת ג'פרי אפסטין: ה-FBI פשט על "אי הפדופילים" בקאריביים

דימונה
דימונה | צילום: חדשות 13

"יש לנו הסכם היסטורי משנת 1976, שמעל 60 קילומטרים מבית החולים סורוקה המשפחות צריכות לשלם את ההובלה", אמר לחדשות 13 יו"ר המועצה הדתית בדימונה. וכך המועצה למעשה משלשלת לקופתה את תקציב ההסעות שמתקבל מהמדינה, בעוד שאת קרובי המנוח היא שולחות לשלם מאות שקלים לאמבולנס פרטי.

גלית רוטברט מדימונה
גלית רוטברט מדימונה | צילום: חדשות 13
נטלי בוקובזה מערד
נטלי בוקובזה מערד | צילום: חדשות 13

נטלי בוקובזה מערד שילמה 800 שקלים על הובלת גופתה של אמה, ו-1500 שקלים על אביה. "אדם שעובד ומשלם מיסים כל חייו, לא מגיע לו לקבל את היחס הזה כשהוא הולך", אמרה. הממונה במועצה אמר לה: "הוצאות הנסיעות לא מחושבות לנו, וההסכם שלנו אומרת שאת ההוצאות הללו המשפחות צריכות לשלם". לבסוף אמר: "זה אבסורד בעיני עד הסוף".

מאיר שפיגלר, מנכ''ל המוסד לביטוח לאומי
מאיר שפיגלר, מנכ''ל המוסד לביטוח לאומי | צילום: חדשות 13
המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי | צילום: החדשות 13

"זה עושק, מעשה שלא ייעשה", אמר מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. "חברות הקדישא מקבלות את הכסף עבור הובלת הנפטר גם מהביטוח הלאומי, ומקבלות תשלום נוסף מהמשפחות". בעקבות הכתבה מסר: "עיכבנו את הכספים של שתי חברות הקדישא, עד שיתנהגו כפי שהן מחוייבות כלפי הנפטרים לאלתר".

תגובת המועצה הדתית בערד: "המועצה הדתית פועלת לפי ההסכם עם הביטוח הלאומי, ששונה מהנהוג בשאר הארץ עקב המרחק הקיים בין העיר לבית החולים בסורוקה. בתקופה האחרונה מתקיימים דיונים בין הצדדים לגבי פיצוי שישולם למועצה במקביל לשינוי ההסכם".

תגובת המועצה הדתית בדימונה: "ההסכם עם הביטוח הלאומי ישן נושן, וברגע שהסבו אליו את תשומת ליבנו - החל מאתמול - אין יותר תשלום בעבור הובלת הנפטרים בעיר. במקביל ביקשנו פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי".