משבר חיפה כימיקלים: "יש פתרון חלופי"

יו"ר ההסתדרות וראש עיריית דימונה מאיימים כי אם לא יימצא פתרון לעובדי חיפה כימקלים - ישביתו את כל מפעיל הדרום

בעוד עשרות מעובדי חיפה כימיקלים בדרום החליטו להתבצר היום (רביעי) במפעל בעקבות הודעת ההנהלה על פיטוריהם הצפויים של 1,500 עובדים וסגירת המפעלים בצפון ובדרום, הודיעה ההסתדרות כי אם לא יימצא פתרון ישביתו בשבוע הבא את הדרום כולו. זמן קצר לאחר מכן הצטרף ראש עיריית דימונה לאיום - והבהיר כי ישנם פתרונות חלופיים הנמצאים כבר עכשיו על השולחן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"מספיק עם הסחבת והברברת ודי למופע האווילות שקשור לטיפול בחיפה כימיקלים", אמר יו"ר ההסתדרות ניסנקורן. "מאות משפחות וכל כלכלת ישראל משלמות על כך מחיר כבד. אני מצפה מהצדדים, בהם נציגי הממשלה ובעלי החברה, למצוא פתרון מיידי. אם לא יימצא פתרון, ביום שלישי תהיה שביתה בכל אזור הדרום ושביתות סולידריות נוספות ברחבי הארץ".

ראש עיירית דימונה בני ביטון, המגשר בין הנהלת המפעל לשר להגנת הסביבה זאב אלקין, הצטרף לאיום השביתה, שיכלול את כל המפעלים, בהם מפעלי ים המלח והכור הגרעיני בדימונה. "יש פתרון על השולחן והכדור נמצא אצל השר זאב אלקין וגורמי המקצוע", אמר ראש העיר.

ביטון הסביר כי ישנו פתרון אפשרי נוסף שהתגבש בשעות האחרונות, במסגרתו שלח מנכ"ל חיפה כימיקלים נדב שחר מכתב התחייבות לאחסון האמוניה שתגיע בספינה קטנה בתוך מיכלים מיוחדים, איזוטנקים, בתוך 3 חודשים. האיזוטנקים יגיעו לנמל חיפה וישונעו בכבישים למפעל בדרום, זאת בשל היעדר אמצעי איחסון מתאימים בדרום. מחר צפויים הצדדים לדון במכתב ההתחייבות שנשלח לשר אלקין ובפתרון האפשרי למניעת סגירת המפעלים.

"לאן נלך? איך נתפרנס?"

הבוקר התייצבו עשרות עובדים בכניסה למפעלים בחיפה ובדרום, לאחר שקיימו כינוס חירום והחליטו להילחם בסגירה. "יצטרכו להוציא אותנו רק על אלונקות", אמרו העובדים. "נישאר כאן עד להודעה חדשה". ישראל ליבוביץ מוועד העובדים מסר כי "היה אפשר לקבל את החלופות שהוצעו בערכאות המשפטיות, אבל החליטו לשלוח מאות משפחות למעגל האבטלה. מה יעשו אנשים שכל חייהם עבדו במפעל במשך 30 או 40 שנה? לאן נלך? מדובר כאן על אנשים שהרוויחו 6,000 שקלים. איך נתפרנס?".

העובדים מפגינים, היום
העובדים מפגינים, היום

"בניגוד לכל היגיון בריא מדינת ישראל חתמה את גורלם של 1,500 עובדים ובני משפחותיהם ואת גורלו של אחד המפעלים המוצלחים בדרום, מפעל ציוני שהוא סמל ומופת לחזונו של בן גוריון", אמר יהודה פרץ, יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים דרום. "בלתי נתפש שהשר לאיכות הסביבה, זאב אלקין, האיש שבחתימה בודדת שתאשר להוציא לפועל את אחד הפתרונות שהציעה חיפה כימיקלים, ואושרה ע"י הממשלה, ממשיך לסרב ותוקע מסמר נוסף בארון הקבורה של התעשייה בדרום".

מוקדם יותר פורסמה הודעת הנהלת "חיפה כימיקלים" לפיה המפעלים ייסגרו בשל ההחלטה לרוקן את מיכל האמוניה בחיפה והאיסור על מילויו מחדש. כבר אתמול הודיעה ההנהלה כי העובדים לא נדרשים להתייצב עוד בעבודה אך מוועד העובדים נמסר כי "ההנהלה ממשיכה להשתמש בעובדים כבני ערובה בניסיון לגזור קופון".

במכתב ששיגרה הנהלת החברה לארגון העובדים נכתב כי היא לא חסכה במאמץ לחדש את הייצור, אך המצב היה ידוע והתקבלו עדכונים לאורך כל התקופה. לטענת ההנהלה, עמידה ביעדים הרגולטוריים חייבה "השקעה כספית עצומה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים" והחברה אינה יכולה לעמוד בכך תוך תשלום מלא לעובדים. לפיכך הוחלט לסגור את המפעלים בצפון ובדרום.

"למשבר האמוניה גורם אחראי אחד – הנהלת החברה", תקפו בוועד העובדים, שבכוונתם להמשיך להגיע למשמרות במפעל. יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון אלי אלבז, שעובד במפעל 40 שנה אמר כי "זוהי תגובה שערורייתית של ההנהלה הממשיכה להלך אימים על העובדים. הניסיון להציג את משבר האמוניה כמאבק מסובך שאין בו אשמים הוא מוטעה".