אמזון בישראל: כל מה שצריך לדעת לקראת הגעתה של ענקית הקניות

זהו לא עוד אתר שמגיע לארץ - אלא מהפכה צרכנית של ממש: רשת הקניות המצליחה תספק און-ליין מוצרים כחול-לבן לקהל המקומי. המשמעות: זמני אספקה קצרים, ביקורות אמינות וירידה במחירים

זמן צפייה: 05:24

ענקית המסחר הגדולה ביותר ברשת הדהימה את הסוחרים בישראל, כשפנתה אליהם אתמול (שלישי) בעברית עם הזמנה להצטרף לתוכנית כחול-לבן בשם Local Delivery: שימוש בחשבון ב"אמזון", כדי למכור ישירות ללקוחות ישראלים באמצעות המלאי בישראל. המשמעות: צרכן שיגלוש מהארץ יראה קודם כל עסקים כחול-לבן – שיזכו ליתרון משמעותי על פני המתחרים מחו"ל.

בדרך למלא את ישראל באלפי בועות סבון ענקיות, גם עומרי שבת, כמו כל יזם קטן, מתמודד עם תהליך השיווק המורכב והיקר שמתרחש כיום ברב החברות: "אנו משווקים את מוצרי הבועות שלנו לחנויות, מחזיקים משאיות וצוותי תפעול", הסביר עמרי. מנהל "אמזון בקליק", דביר כהן, הסביר כיצד השיטה החדשה תוכל לעזור: "אם אני ישראלי שמייצר ריבות או שמן זית ברמת הגולן, יכולתי עד היום להתחבר לרשתות הגדולות. אמזון תנגיש את כל הנושא הזה".

 

אמזון הגיעה לארץ | צילום: רויטרס

לא רק בעלי עסקים ירגישו בקרוב את המהפכה: זמני האספקה הקיימים של מוצרים, צפויים להתקצר משמעותית בשביל הצרכן. גם דירוג המוצר, שמתבסס על אלפי ביקורות של גולשים, יסייע בהתלבטות מה לקנות. ולא פחות חשוב מכך – שירות הלקוחות יהיה יעיל: אם קיבלתם סחורה פגומה או שמשלוח לא הגיע, "אמזון" תחזיר את הכסף. זו ללא ספק תהיה תחרות קשה לחנויות בישראל, בכל החזיתות.

נוסף על הבעיה לבעלי החנויות, הכניסה של "אמזון" לארץ מחדדת את סימן השאלה סביב עתיד הקניונים בישראל. האם כשאפשר לקבל מוצרים בלי לשלם בעקיפין גם על מיזוג האוויר, האבטחה ודמי שכירות – עם ישראל ימשיך לנהור לקניון המסורתי? בשוק ההון ממש לא בטוחים: מניות עזריאלי ומליסרון, שתי רשתות הנדל"ן המסחרי הגדולות בישראל, איבדו היום מערכן בבורסה קרוב לשלושה אחוזים. בצדק מזהים בעלי העסקים הזדמנות להתרחב ולדלג על מתווכים. מצד שני, העבודה עם "אמזון" תדרוש מהם להשתדרג: עסק קטן שלא יתאים את עצמו במהירות לשינוי בעידן החדש, עלול פשוט להיעלם – כמו בועת סבון.