משרד האנרגיה ינגיש לציבור את מאגר המידע הלאומי לנפט וגז

ככול הנראה עד לסוף השנה, משרד האנרגיה ינגיש לציבור מאגר מידע לאומי חדש שמטרתו תיעוד וניהול אוצרות האנרגיה, הנפט והגז הטבעי במדינה. לכל הפרטים

Misrad Energy Fixed
משרד האנרגיה | צילום: קרדיט: אתר משרד האנרגיה

משרד האנרגיה עומד להנגיש לציבור מאגר מידע לאומי חדש שיתמקד בתיעוד וניהול אוצרות האנרגיה של מדינת ישראל. בשבועות האחרונים הציג מינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה, את מערכת ה-PRIME - מאגר המידע הלאומי לתיעוד וניהול אוצרות האנרגיה, הנפט והגז הטבעי במדינה. המאגר החדש יכלול את כל הנתונים הגיאולוגים והגיאופיסיים הנאספים במשרד האנרגיה וכן ישמש לניהול התהליכים הרגולטורים וזיכיונות בתחום החיפושים וההפקה של הנפט והגז הטבעי. הפרוייקט מיישם את מערכת ה-NDR National Data Repository)) - מאגר נתונים לאומי בתחום האנרגיה, המקובל בעולם, עליו בוצעו שינויים, תוספות והתאמות למציאות ולצרכים של מדינת ישראל. בשלב הראשון תיפתח המערכת החדשה לשימוש פנים משרדי בלבד, לתקופת הרצה של מספר  חודשים. ההערכה היא כי עד סוף השנה, או בתחילת 2020, יעלה לאוויר אתר פתוח אשר ינגיש לציבור חלק מהנתונים, עליהם לא חלה חובת חיסיון על פי חוק הנפט.

ד"ר מיקי גרדוש, מנהל תחום גיאולוגיה, גיאופיסיקה ומידע במינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה: "אנו שמחים להשיק את מאגר המידע הלאומי החשוב והחיוני לנפט וגז טבעי. אחת המטרות המרכזיות בהקמת המערכת היא להנגיש את המידע הרב אשר נאסף במהלך עשרות שנות חיפושים והפקה של נפט וגז בישראל ובכך לתרום לעידוד חיפושי גז ונפט בישראל. בנוסף, המאגר יגביר את השקיפות, הנגישות ושיתוף הציבור במידע, על מנת לתמוך ולקדם פעילות טכנולוגית, מחקרית ואקדמית. בין הנתונים שינוהלו במערכת: זיכיונות, מיפוי, סקרים גיאופיסיים וגיאולוגיים, נתוני קידוחים וחיפושים, איתור איזורי פוטנציאל, סקרים סביבתיים, עדכון מצב הקרקע ומתחת לפני הים ועוד. המערכת כוללת כלים ייחודיים שפותחו עבור המשרד לצורך ניהול ומעקב אחר תוכניות עבודה ומהלכי רגולציה שונים בזכויות הנפט".

Volocopter, מונית מעופפת
Volocopter, המונית המעופפת | צילום: רויטרס
Capture W434
מאגר תמר | צילום: מתוך אתר פרוייקט לוויתן

בכך, מצטרפת ישראל למגמה העולמית של מדינות מתוקנות, המנהלות מערכות דומות, בהן אנגליה, נורבגיה ואוסטרליה. המערכת תעבוד בשיתוף המכון הגיאולוגי והמכון הגיאופיסי וכשתהיה זמינה לכלל הציבור, צפויה גם להכיל בין השאר את "ספר הנפט", המכיל מידע רב על זכויות הנפט בישראל וכיום ניתן לעיין בו רק במשרד האנרגיה.  מדובר  בפרויקט רב שנתי, שחלקו הראשון ארך כשנתיים ועלותו מיליוני שקלים כשאת המאגר, מערכת ה-PRIME, פיתחה חברת 'שלומברג'ר'  מארה"ב (Schlumberger), חברה בינלאומית, הגדולה בעולם לשירותי שדות נפט, בשיתוף עם חברת הייעוץ 'אקולוג'י' ועל הקמת המערכת אחראית חברת 'מלם תים' אשר זכתה במכרז לפיתוח המערכת כקבלן הראשי וניהלה את הפרוייקט, סיפקה את כל התשתיות, אבטחת המידע, מערכות הזמינות, האירוח והתחזוקה.

"כחברה בעלת ניסיון רב בפרויקטים לאומיים מולטי-דיסציפלינריים, אנו גאים ליטול חלק בהצלחת מדינת ישראל בייעול מאגרי אנרגיה משמעותיים, באספקת תשתיות טכנולוגיות מאובטחות וזמינות, נוחות לשימוש ולהפעלה" אמר צבי ברונר, סמנכ"ל טכנולוגיות בקבוצת 'מלם תים'מטרת המערכת לאפשר גישה אחודה ופתוחה למידע בדוק וידוע. זוהי מערכת מודרנית ומתקדמת מאוד מסוגה בעולם, המתעדת את כל השכבות בקרקע והמתאימה למינוף התקדמות בתחום חיפוש מאגרי אנרגיה, בקרקע ובים, במדינת ישראל. המאגר ישמש סוגי משתמשים רבים וביניהם: גופים המעוניינים להתחיל לחפש גז או נפט,  חוקרים של תשתיות פוטנציאליות, האקדמיה וכמובן, המדינה עצמה, על מנת למכור זיכיונות ולספק לחברות בינלאומיות נתונים על איזורים עם פוטנציאל גבוה ועוד".