הסערה נחלשת: הגשמים ייחלשו בהדרגה - וייפסקו אחה"צ

גשמים ירדו מצפון הארץ עד הנגב ועדיין יש חשש להצפות, בעיקר באזור מישור החוף הדרומי. הממטרים בשעות הבוקר יהיו עם הפוגות ארוכות והטמפרטורות יהיו נמוכות. משבת – התחממות קלה

זמן צפייה: 02:09

אחרי יומיים סוערים, עם כמויות גשם שלא נראו 50 שנה, הצפות ענק, ביטול לימודים וקורבנות בנפש - מזג האוויר מתחיל להתייצב. אמנם הלילה (שישי) המשיכו לרדת גשמים ברחבי הארץ והיה חשש להצפות, אך הבוקר הממטרים ייחלשו ואחר הצהריים ייפסקו.

עקב הגשמים הכבדים נחסמו הכבישים הבאים לתנועה: בצפון הארץ נחסם כביש 22 באזור גשר פז לכיוון דרום, כביש 918 בין גונן לגדות וכביש 899 בין חירם למתת. בירושלים נחסם כביש 3855 מנחל ירקון עד ככר עציונה, ובדרום נחסם כביש 90 מעין בוקק לאזור מלונות ים המלח

הלילה, כאמור, גשם הוסיף לרדת מצפון הארץ ועד הנגב, ועדיין היה חשש להצפות – בדגש על אזור מישור החוף הדרומי. בשעות הבוקר עדיין ייתכנו גשמים במרכז ובדרום, אך ההפוגות יהיו ארוכות. כמו כן, יש סכנת הצפות – במיוחד בדרום, והטמפרטורות יהיו נמוכות. אחר הצהריים, הגשם ייפסק.

A General View Shows Flash Floods As Heavy Rainfalls Hit Israel, In Nahal Arugot Close To Ein Gedi, Israel
הצפות בנחל ערוגות, סמוך לעין גדי | צילום: רויטרס

ביום שבת מזג האוויר יהיה מעונן חלקית ותורגש התחממות קלה, אך בשעות הבוקר עדיין יש סיכוי לגשם מקומי. בימים ראשון ושני יהיה מעונן חלקית עם אפשרות לגשם מקומי.

הטמפרטורות המקסימליות החזויות להיום: רמת הגולן – 10, הרי הצפון – 6, הכינרת – 14, נצרת – 10, חיפה – 12, תל אביב – 14, השפלה – 14, אריאל – 7, ירושלים – 7, באר שבע – 12, הרי הנגב – 8, ים המלח – 18, אילת – 19.

רחוב חביבה רייך בחיפה מוצף
רחוב חביבה רייך בחיפה מוצף | צילום: צילום איחוד הצלה

מעט לפני חצות, גבר חולץ במצב קל לאחר שנלכד ברכבו בשיטפון בין באר גנים לניצן בכביש 4. הרכב הידרדר לתעלה ומים כיסו את הרכב.

כאמור, מערכת הגשם האחרונה הייתה חריגה – השירות המטאורולוגי פרסם הערב כי כמות הגשם שירדה בצפון הארץ בשבועיים האחרונים, היא הגדולה ביותר ב-50 השנה האחרונות, מאז 1969. בעקבות כך, כ-40  אלף תלמידים נשארו בבית, לאחר שהוחלט לבטל את הלימודים ביישובים רבים, אך מחר רובם יחזרו לשגרה. כמו כן, מהשירות המטאורולוגי נמסר כי במועצה האזורית חוף אשקלון נמדדה כמות הגשם היממתית הגדולה ביותר בהיסטוריה לאזור זה – 12 מ"מ.

רכבו של האדם אשר נלכד ברכבו כתוצאה משיטפון בין באר גנים לניצן על כביש 4
רכבו של האדם אשר נלכד ברכבו כתוצאה משיטפון בין באר גנים לניצן על כביש 4 | צילום: נינה לידוגוסטר-לוין, דוברת תחנה אזורית אשקלון

הגשמים שירדו באזור נהריה הם כמעט כל המשקעים הממוצעים לעונה כולה, ובחלק מהמקומות כמות הממטרים היו כפולים מהכמויות הממוצעות עד כה. בחיפה, ירדו 134 מ"מ. בשבי ציון ירדו 115 מ"מ של גשם, בניצן 105 מ"מ, בכינת ירדו 56 מ"מ גשם והוסיפו לימה 23 ס"מ. בתל אביב, ירדו רק 42 מ"מ.

[brightcove_iframe video_id='news-weather-20200109-2215' autoplay='0' credit='' desc='נחל עובד' kid='1_t2o5lrc7' duration='22'']

ממטרים כבדים ירדו בחרבי הארץ וגרמו לנזקים רבים, אך מערכת הגשמים פגעה הכי קשה בנהריה – שם הגעתון עלה על גדותיו, ורחובות רבים הוצפו לחלוטין וגרמו להרס, שעיריית נהריה אף ביטלה את הלימודים והנחתה את התושבים לא לצאת מהבתים. 

נוסף לכך, הסערה גבתה את חייו של מוטי בן שבת, בן ה-35 מנהריה, שטבע למוות לאחר שניסה להציל משפחה שנלכדה ברכב. בן שבת נסחף בהצפות הכבדות, ולאחר חיפושים נרחבים הוא אותר ללא רוח חיים באזור קניון "ארנה" שבעיר.

מוטי בן שבת, ההרוג בהצפה בנהריה
מוטי בן שבת, ההרוג בהצפה בנהריה | צילום: באדיבות המשפחה

בעקבות הנזקים הרבים, שר הפנים אריה דרעי הנחה הערב להעביר חמישה מיליון שקלים לעירייה כדי לסייע להם לשקם את ההרס. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם ראש העיר, רונן מרלי, שביקש ממנו מאגרי מים בגב ההר על מנת לנקז את המים ולמנוע את ההצפה והאסון הבא.

המערכת הסוערת לא פסחה על הדרום – כוחות ההצלה חילצו בעזרת טרקטור עשרות תלמידים במועצה האזורית באר טוביה מבית ספר באזור. במושבים גבעתי ואמונים שבמועצה האזורים, בתים רבים הוצפו וניזוקו קשות, והתושבים פונו בעזרת כוחות ההצלה שהגיעו ליישובים. בין היתר, חולצו גם תינוקות. כמו כו, תקרה קרסה בבית ברחוב כנפי הנשרים באשקלון, כתוצאה ממזג האוויר הסוער. לא היו נפגעים בתקרית.

ראש הממשלה נתניהו הגיע בצהריים למרכז השליטה של אגף התנועה בבית דגן, וקיים הערכת מצב משותפת עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מ"מ המפכ"ל ובכירי ארגוני החירום וההצלה, בנוגע למזג האוויר הסוער.

[brightcove_iframe video_id='news-weather-part-0901201144' autoplay='0' credit='' desc='ראש הממשלה נתניהו והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ' kid='1_io9yhndu' duration='86'']

 "יש לי בקשה אחת – היעד הראשון שלנו לפני כל דבר אחר הוא הצלת חיים", אמר ראש הממשלה. "כדי להציל חיים, כדי למנוע את רוב המקרים, אני מבקש מכם להישמע להנחיות המשטרה וגופי החירום. אם תישמעו לדברים האלה, זה בדיוק כמו מתקפות טילים – אתם יודעים שאם אתם שומעים להנחיות, אתם ברוב המקרים, כמעט בכולם, לא תימצאו בסכנה. לכן זו הבקשה הראשונה".