12 שנים של עבדות: קורבן של סחר בבני אדם - שהמדינה מבקשת לגרש

ממדו ג'ואט הוא קורבן של חיים אכזריים. עבד מודרני במאה ה-21, שמבקש למצוא שקט עכשיו בישראל

זמן צפייה: 03:41

ממדו ג'ואט הוא קורבן של חיים אכזריים. הוא נולד בגינאה, והוריו מתו כשהיה ילד. בגיל 13 האישה שגידלה אותו מכרה אותו לסוחרי עבדים. הוא נמכר במצרים, ועם האנשים שקנו אותו עבר לסיני, שם עבד בעבודות מזדמנות, ואף נחבל בפניו כילד - אירוע שהוא נושא ממנו צלקת פיסית על פניו. מסיני הוא הועבר על ידי הסוחרים לישראל, כנער. גם כאן ממדו לא ליקק דבש. הוא נעצר על ידי משטרת ההגירה, הוחזק במעצר במשך 9 חודשים, לפני שנשלח ללמוד בפנימייה דתית. עם הזמן יצר קשר עם בת שבע מארק, שהפכה בעצם לאמו, ומשפחתה למשפחתו. אולם כעת המאבק שלו הוא במישור אחר - מול מדינת ישראל שמבקשת לגרשו ולא לתת לו מעמד של תושב קבע.

טענת המדינה נגד בקשת האזרחות של ממדו היא כי יש לו עבר פלילי, אולם לטענת עורך הדין שמטפל בעניינו, עו"ד תומר ורשה, מדובר באירוע נקודתי שהתרחש כשממדו היה בן 14, אולם הוא לא הורשע והתיק נסגר. "באו וייחסו לו עבר פלילי, אמרו שהוא ביצע מספר עבירות פליליות", אומר עו"ד ורשה, "אבל בפועל אין דבר רחוק מכך במציאות". כעת כאמור ממדו ממתין להחלטת רשות האוכלוסין וההגירה בדריכות, ואיתו גם בת שבע מארק, בתקווה שלקורבן של סחר עבדים במאה ה-21, שמנסה לצאת לדרך חדשה, תהיה סוף סוף עדנה.

יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), הבטיחה ללמוד את פרטי המקרה ולנסות לסייע: "קורבנות של סחר בבני אדם הם מהאוכלוסיות הפגיעות והמוחלשות ביותר החשופות לניצול ופגיעה מתמשכים, בוודאי כאשר שמדובר בקטין שעבר דרך תלאות וייסורים", היא מסרה.

"מדינת ישראל עברה כברת דרך משמעותית בכל הקשור בהתמודדות עם תופעת הסחר, ובמיוחד במאבק בסחר בנשים למטרות זנות, שעירבה תופעות קשות של כפייה, כליאה, אונס אלימות ושעבוד כלכלי. שיתוף פעולה נחוש של המעורבים בנושא והקמת ועדה ייעודית בכנסת הביאה אותנו לעמוד בדרג הראשון בדו"ח מחלקת המדינה האמריקאית, לאחר שנים ארוכות של מאבק בתופעה. ראוי שנדע לשמור על מעמד זה", הוסיפה חברת הכנסת.

"ככל שמדובר בקורבן לסחר בבני אדם , מצופה שנדע לנהוג במלוא החמלה והרגישות, בוודאי כמדינה יהודית. אלמד את פרטי המקרה הספציפי שהוצג בכתבה ואנסה לסייע", הבטיחה לביא.

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: "עניינו של מר ממדו ג'ואט נדון בוועדה הבין-משרדית לעניינים הומניטאריים ומנכ"ל רשות האוכלוסין דאז דחה את בקשתו בהחלטה מנומקת, לאחר שבחן את כלל הנתונים שהוצגו בפניו.במהלך השנים נרשמו למר ממדו עבירות פליליות, סוגיה שחובה על המדינה לשקול בעת קבלת החלטה בעניינו. בהמשך ישיר לעבירותיו על החוק, נעצר בחודשים האחרונה כשהוא מועסק בבית מלון ומחזיק בידו תעודת זהות מזויפת".

"ערר שהוגש על ידי הפונה תלוי ועומד בימים אלה בבית הדין בירושלים ואנו ממתינים לפסה"ד. אין זה ראוי לנסות להפעיל לחץ על הערכאות המשפטיות תוך התעלמות מכלל העובדות".