הצצה להאקתון של פיליפס ובית החולים רמב"ם

חווית הלקוח מגיעה למיון: האקתון מיוחד במינו ארע בחיפה, ובמסגרתו בחברת פיליפס חברו לבית החולים רמב"ם ולקהילת Bewell.il במטרה להתמודד עם אחד האתגרים הגדולים של מערכת הבריאות המודרנית

זמן צפייה: 04:23

חברת פיליפיס ביחד עם קהילת הבריאות הדיגיטלית BeWell.il ובית החולים רמב"ם בחיפה  קיימו האקתון מיוחד שהתמקד בשיפור חווית המטופל בבית החולים. ההאקתון התקיים במשך יומיים שלמים במשרדי החברה בחיפה ולקחו בו חלק כ -8 צוותים שהורכבו מאנשי תוכנה ומהנדסים מבית פיליפס כמו גם אנשי הצוות הרפואי של בית החולים רמב"ם  -אשר חברו להם יחדיו בנסיון למצוא פתרונות לאתגרים הרבים בתחום.​

"העלייה המתמדת בתוחלת החיים ובתחלואה הכרונית מעמיסה מאוד על מערכת הבריאות ועל בתי החולים המתמודדים עם לחץ הולך וגובר על הצוותים הקליניים והמערכות השונות" אמרה בארוע אפרת שפר, נשיאת פיליפס ישראל ומנכ"לית החטיבה הגלובלית לאפליקציות דימות קליניות . "פיליפס, המקיימת את האקתון החדשנות זו השנה החמישית ברציפות, עושה זאת מתוך אמונה כי תפקידה של החדשנות הטכנולוגית הוא לגשר על הפערים הגדלים ולהקל על העומסים בבתי החולים, תוך שיפור חווית המטופלים. אנו מודים לבית חולים רמב"ם ולקהילת BeWell.il על שיתוף הפעולה לאורך הדרך ומקווים כי יחד נוכל להמשיך ולפעול לשיפור חייהם ובריאותם של המטופלים במדינת ישראל" אמרה שפר.

ובכן, כאמור שמונתת הצוותים התמודדו עם אתגרים אשר הועלו על ידי צוות בית חולים רמב"ם. בניגוד להאקתונים אחרים בהם יש מנצח ברור, הרי שמכיוון שבארוע הזה מראש נבחרו בעיות תפעוליות יום-יומיות שבית החולים מתמודד עימן הרי שהפתרונות שהוצגו בארוע נבחנים בימים אלו במטרה לראות האם ניתן ליישמם באופן נרחב.  "המטרה שלנו היא להתמודד בין אתגרים אמיתיים של ארגוני הבריאות ולחבר אותם לפתרונות טכנולוגיים. האקתון הוא אחד הכלים היעילים שבו משלבים עובדים של חברת טכנולוגיה גדולה כמו פיליפס, עם צוותים רפואיים ועובדים מבית חולים רמב"ם" אמרה יעל אופיר מנהלת קהילת בריאות דיגיטלית  beWell.il  במכון הישראלי לחדשנות אשר לקחו חלק מארגון האירוע המיוחד. "אנשי הטכנולוגיה מביאים את הפתרונות והעובדים מרמב"ם נותנים משוב מידי כדי ליצור בסוף את הפתרון שייתן את המענה הכי מדויק לאתגר".

Capture 35 756
מיון רמב''ם | צילום: צילום: יח''צ פיליפס

אז מה היה בארוע? הנה האתגרים שהתמודדו עימן הקבוצות , כמו גם הפתרונות שפיתחו שם במהלך 48 שעות:

  1. מעקב במיון – פתרון המיועד לספק למטופל מידע על מדד העומס ועל מהלך ביקורו בחדר המיון.
  • האתגר – הערכת הזמן הדרוש למטופל במיון מרגע קבלתו עד להחלטה בעינינו. ההחלטה יכולה להיות שחרור לביתו או העברה לאשפוז, כאשר מספר רב של משתנים משפיעים על הערכת הזמן: מצבו הפיזי/נפשי של המטופל המתברר תוך כדי הטיפול במיון; מצב המיון מבחינת עומס בחדרים/ציוד/שעה ביממה/יום בשבוע/כח אדם במשמרת; אירועים מקבילים ברמות קדימות שונות ומשתנות בחדר המיון וקצב התרחשותם; תור למערכות הדימות השונות המפולח לפי סוגי הבדיקות; תור לבדיקות מעבדה המפולח לפי סוגי הבדיקות.
  • הפתרון – מדובר בפתרון אפליקטיבי אשר מיועד לספק למטופלים מידע על מהלך הטיפול שלהם ואינדיקציה על משך זמן ההמתנה הצפוי בחדר המיון. מטרת הפתרון היא להרגיע את המטופל אשר נמצא במצב של לחץ. הרגעה זו מושגת על ידי שערוך מתמשך של זמן ההמתנה ועדכון המטופל בשהות הצפויה לכל אורך התהליך במיון. הפתרון הוא מערכת שערוך סטטיסטית לומדת, המבוססת רשת נוירונים, אליה הוכנסו פרמטרים שונים (שאינם בעלי אופי סודי רפואי). הפרמטרים הופקו מעיבוד היסטוריית נתוני המיון שסיפקה מחלקת ה-IT של רמב"ם.
  1. מהמיון לאשפוז – פתרון התומך במעבר מהמיון לאשפוז בהתחשב במצבו הקליני של המטופל ובמצבת המחלקה.
  • האתגר – כיום, זמן ההמתנה של מטופלים במיון עד להעברתם למחלקות האשפוז הוא ארוך. עיקר הבעיה נובע מהעומס במחלקות השונות – בעיקר במחלקות הפנימיות – אשר צריכות לקבל את המטופלים. האתגר של הצוות בא לענות על 3 צרכים מרכזיים: הקטנת הזמן בו שוהים מטופלים במחלקת המיון מהרגע בו הם צריכים לעבור למחלקה; העברת המטופלים למחלקה בה יש פחות עומס; ויצירת עומס שוויוני בין המחלקות הפנימיות בקבלת חולים מהמיון.
  • הפתרון – יצירת אפליקציית או מערכת תוכנה אשר תקבל מספר פרמטרים מוגדרים מראש ואשר באמצעותה ניתן יהיה להמליץ למיון מהי המחלקה הנכונה להעביר אליה את החולה ובכך, לענות על המטרות.
  1. ייעול קריאת האחיות – פתרון לשיפור שירות קריאת האחיות ממיטת המטופל, לדיוק הקריאה וחיווי על סטטוס המענה לקריאה.
  • האתגר – במהלך האשפוז מטופל יכול ללחוץ על כפתור אשר נמצא ליד מיטתו לקריאה לאחות. הכפתור מפעיל קריאה בעמדת האחיות בלבד – אשר אינה בהכרח מאוישת בכל רגע נתון – ומנורת סימון בכניסה לחדר המטופל. האיתות אינו מעביר את סיבת הקריאה.
  • הפתרון – מערכת אשר באמצעותה ניתן יהיה לאפיין את סוג הקריאה + תעדוף בין המטופלים השונים. האחיות יקבלו את הקריאה המסווגת גם בעמדת האחיות וגם על מכשיר אישי נישא. בנוסף, האחות תוכל להשיב לפניית המטופל.
  1. הדרכת מטופלים – אפליקציה המספקת מידע והדרכה למטופלים במחלקת יולדות ובמחלקה הגסטרואנטרולוגית.
  • האתגר – לקראת טיפול בבית החולים, המטופלים מקבלים הנחיות ומידע חלקיים אשר לעיתים גורמים לחרדות, בלבול וחוסר וודאות.
  • הפתרון – מערכת אשר תלווה ותדריך את המטופלים לאורך כל התהליך – החל משלב ההכנות לפני ההגעה הפיזית לבית החולים, דרך האשפוז, ההליך הרפואי, התאוששות, שחרור, ושלב המעקב/בית, ותשפר את רמת המוכנות לקראת הטיפול ולאחריו. ההדרכות יתבצעו באמצעות אפליקציה ייעודית המרכזת הדרכות מטופלים בתחומים השונים, קישורים לסרטוני הסבר והדגמות וויזואליות.
  1. ניטור שטיפת ידיים – פתרון לניטור חיטוי ידיים של הצוות המטפל, לעידוד הציות לפעולה ולהפחתת הסיכון בהדבקה בזיהומים.
  • האתגר – הצוות הרפואי ומבקרים בבית החולים נדרשים לשטוף ידיים לפני ואחרי כל כניסה לחדרי המאושפזים וכן, לפני ואחרי טיפול במטופלים השונים באותו החדר. הקפדה על נוהל זה הינה בעיה שכיחה בכל המוסדות הרפואיים.
  • הפתרון – מערכת באמצעותה ניתן יהיה לנטר ולעודד את ההקפדה על נוהל חיטוי הידיים ולאפשר הפקת דוחות אישיים ומחלקתיים לגבי רמת ההקפדה על הנוהל לאורך זמן. מדובר בגלאי אשר יוצב בכניסה לכל חדר בבית החולים ויתריע בפני הצוות הרפואי לחטא את ידיהם על מנת להפחית סיכון הדבקה בזיהומים בעת אינטראקציה עם המטופלים והעלאת המודעות בזמן אמת.
  1. גלגולו של פצע א' – פתרון דימות חדשני לניטור, טיפול ולמניעת הדרדרות של פצעים סוכרתיים.
  • האתגר – החמרה של פצע סוכרתי הינה מסוכנת ועלולה להביא לתוצאה של קטיעת איברים. מעקב דיגיטלי אחרי שינויים והתפתחות הפצע באשפוז או בבית יכול למנוע זאת.
  • הפתרון – מעקב אחר פצעים של חולי סוכרת לאורך זמן, אפיון הפצע והתאמת הטיפול הנחוץ. המעקב יתבצע באמצעי דימות פשוט אשר יתלבש על הטלפון החכם ואליו יתווספו אלגוריתמים אשר יחד יאפשרו הבחנה בין סוגי הרקמות. מדובר במערכת לצורך מעקב אחר החמרתו או שיפורו של הפצע, לזיהוי זרימת דם מוגברת או מואטת בכף הרגל אשר תאפשר לרופא מומחה להשתמש בתמונה ובמידע שהתקבל כדי לאבחן את המצב מרחוק.
  1. גלגולו של פצע ב' – אפליקציה המאפשרת ניטור מרחוק ומעקב אחר פצעים סוכרתיים.
  • האתגר – המעבר בין טיפול בית החולים למרפאה המקומית לוקה כיום בחסר, כאשר בין היתר מדובר במעקב לאחר פצע קריטי לטובת החלמתו המהירה של החולה כאשר הוא עובר חבישה בבית החולים או בקופת החולים.
  • הפתרון – אפליקציה אשר תספק ניתוח מידי של מצב הפצע. מדובר בחיזוי על פי פרמטרים מוגדרים של התקדמות הפצע אשר יאפשר לחולה ולצוות המטפל להיות בקשר ולערוך מעקב קליני לאורך זמן על מצבו של הפצע הסוכרתי. האפליקציה תתממשק לאפליקציות קופות החולים ותוכל לעזור לאח\ות להבחין אם הפצע מחמיר או נרפא.
  1. MedWazeאפליקציה המנטרת עומסים בחדרי מיון ומוקדי טיפול באזור נתון וממליצה למטופל – בהתאם לעומסים – על הפתרון המתאים.
  • האתגר – מספר אפשרויות עומדות בפני מטופלים אשר נדרשים לטיפול רפואי – הם יכולים להתקשר לאמבולנס, להגיע בצורה עצמאית למוקד רפואה דחופה או מיון או להתקשר למוקד אחיות ולקבל הנחייה טלפונית. למטופל או למוקד הטלפוני שאליו פנה אין מידע לגבי העומס במיון או המוקד באזור גיאוגרפי מסוים.
  • הפתרון – MedWaze יצר גשר תקשורת בין המטופל, המוקד הטלפוני והמיון. באמצעות שימוש בפלטפורמת MedWaze יוכלו המטופלים – או משתמשים אחרים כמו אחיות במוקד ועוד – לקבל את המידע הנחוץ ולהמליץ על מוקד הרפואה הדחופה אשר נמצא באזור גאוגרפי מסוים ולספק מידע אודות זמן ההמתנה הצפוי. יישום זה יאפשר למשתמש להתקשר למוקד האחיות הרלוונטי עבורו, להזמין מונית ולנווט למוקד הרלוונטי בפשטות ובמהירות.

"הושג פה דבר מדהים" אמר ד"ר מיכאל הלברטל, מנהל רמב"ם – הקריה הרפואית לבריאות האדם. "אני חושב שכקונספט, אנחנו צריכים לצאת מהחשיבה של גבולות. אנחנו רואים היום שאם ב-2020 נרצה לקדם חדשנות ופעילות, התוספת של סיעור מוחות שמשלב כמה גורמים ביחד, זוהי תוספת מהותית, כאשר התוצאה הסופית היא הכפלות כוחה של החדשנות. ואם פעם היינו שומרים את המידע שלנו לעצמנו, בסופו של דבר, הרווח הגדול של שיתופי פעולה מסוג זה בין בית החולים לבין חברות מובילות כמו פיליפס, אלו הם בדיוק הכיוונים שאנחנו הולכים אליהם. ההאקתון זוהי דוגמה נהדרת לשילוב בין שני גורמים חזקים – החוקרים ואנשי הרעיונות – והשיתוף ביניהם מביא לתוצאות מדהימות, כשזוהי רק ההתחלה".