"צר מלהכיל את המשתתפים": מסמך המשטרה שהתריע מפני אסון במירון

ב"פקודת המבצע" שפורסמה לקראת ל"ג בעומר, תיארו במחוז צפון את הסכנות בהילולה, בדיוק במתחם שבו אירע האסון, וקבעו צעדים הכרחיים למניעתו. "הגענו לקצה גבול הקיבולת - יש להרחיב את היציאה"

זמן צפייה: 06:45

ארבעה ימים לאחר האסון במירון שגבה את חייהם של 45 בני אדם, הערב (שני) נחשפה בחדשות 13 "פקודת המבצע של המשטרה", כפי שנכתבה לקראת ל"ג בעומר השנה, פקודה אשר עשויה לעמוד במרכז ועדות החקירה שיקומו לבדיקת האירוע - שכן היא חוזה בדיוק מה עלול לקרות במתחם הקבר אם לא יתוקנו הליקויים במקום.

במצגת של יותר מ-100 עמודים, תיארו במחוז צפון של המשטרה את הסכנות בהילולה ההמונית, ואף קבעו צעדים הכרחיים למניעת אסון. לצד איומים על פח"ע וחסימות צירי תנועה, במשטרה התריעו מפני צפיפות בכניסות ובאתר הקבר, ומפני קריסת מבנים או טריבונות.

לכתבות נוספות בנושא >>

דרעי: האסון במירון – גזרת שמיים, אבל זה לא פוטר אותנו מבדיקה

מנדלבליט: ניתן להקים ועדת חקירה ממלכתית על האסון במירון

מבקר המדינה הודיע: "אפתח בבדיקה מיוחדת על האסון במירון"

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

במסמך התריעה המשטרה מפני אסון בדיוק במקום שבו הוא התרחש. "למרות הוספת טריבונות נוספות, ניכר כי האזור צר מלהכיל את כמות החוגגים", נכתב בפקודת המבצע על מתחם ההדלקה של "תולדות אהרן". "לפיכך, יש להיערך להרחבתו עד גבול מתחם 'תולדות אברהם', ולהרחיב את היציאה מ'גשר דב'". ההוראה הזו לא בוצעה ובדיוק שם, כאמור, במעבר הצר שבין "תולדות אהרן" ל"תולדות אברהם" - האסון התרחש.

"מבחינת כמות ההדלקות ביחס לכמות המתחמים, מדרוג ומרחב נשימה בין ההדלקות - הגענו לקצה גבול הקיבולת", כתבו במשטרה והתריעו כי "אירוע ההדלקה של הרב בידרמן אינו מתאים למתחם 'תולדות אברהם', וזאת בשל כמות המשתתפים העולה על יכולת הכלת המתחם".

הר מירון, קריסת טריבונה
זירת הנפגעים בהר מירון | צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

בהמשך הפקודה נכתב כי ניתן להדלקה של הרב בידרמן אישור של 3,000 איש כאשר בפועל היו מעל 12 אלף. במשטרה דרשו באופן ספציפי את הרחבת ושדרוג מתחמי הדלקות "תולדות אברהם" ו"תולדות אהרן". הראשון בוצע. השני כמעט ולא.

מתברר, שבהילולה לפני שנתיים הוקפצו כוחות גדולים למתחם של חסידות בויאן מחשש לאסון של צפיפות יתר. הפעם, ניתנה אזהרה ספציפית על עומס הדלקות ומבקרים מסוכן בין השעות 00:30 ועד 04:30 לפנות בוקר. "יש לבחון הגבלת כמות ההדלקות שתוריד את כמות הקהל בהר". זה לא קרה - והאסון התרחש בשעות האלה.

מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת האסון בהר מירון
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת האסון בהר מירון | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי המשטרה העבירה למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים שורה ארוכה של ליקויים - אולם לא כולם תוקנו. מהפרטים שהגיעו לידינו, המהנדס הראשי מטעם המרכז אמר לפרוטוקול בדיון אישור התוכניות כי "כל הליקויים תוקנו". הפרוטוקול הועבר ליחידה הארצית לחקירות כלכליות בלהב 433.

"העברנו את רשימת הליקויים למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים", טען גורם במשטרה. "המרכז הציג לנו את האישורים המתאימים שהליקויים תוקנו". במרכז לפיתוח המקומות הקדושים שתחת המשרד לשירותי דת סירבו להגיב לטענות.

השר אמיר אוחנה מסר בתגובה: "כרגיל, בימים האחרונים מנסים לייחס לשר ולמשטרה טענות ופעולות שבינן לבין האמת אין דבר. כך גם במקרה זה".

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: חדשות 13

עוד נודע הערב לחדשות 13 כי במשטרה חושדים שמיד לאחר האסון, גורמים בחצרות רבנים ניסו להעלים ראיות ולשבש חקירה. במשטרה זיהו כמה גורמים עלומים אשר הגיעו להר מירון והחלו לקחת משם מסמכים.

די מהר הבינו השוטרים כי ייתכן שלאותם גורמים יש קשר לחצרות רבנים, שכן החלה מלחמה פנימית בין החצרות באשר לשליטה בהר. בין אותם גורמים שהגיעו לקבר רשב"י, היו מי שאספו חומר על מנת להעביר למשטרה והיו כאלה שאף ניסו לשבש חקירה.