אכזבה בחלל: נכשלה נחיתת החללית הישראלית על הירח

לאחר רגעי חרדה רבים, "בראשית" לא הצליחה לנחות בשלמותה - והתרסקה. לא ברור עדיין מה הביא לכישלון. רה"מ: "ננסה שוב להגיע". ריבלין: "האכזבות בטלות לעומת ההישגים שהגענו אליהם"

זמן צפייה: 01:45

לאחר שבעה שבועות בחלל, החללית הישראלית "בראשית" הגיעה ליעדה אך התרסקה על הירח. עדיין לא ברור מה הוביל לכישלון הנחיתה.

תהליך הנחיתה החל במרחק של 25 ק"מ מהירח, ו"בראשית" התחילה אותו במהירות של כ-6,000 קמ"ש, כאשר כל המנועים שלה פועלים על מנת להאט אותה כנדרש. אולם, ב-143 מטרים האחרונים, הקשר עם החללית אבד. מיד לאחר מכן החלו רגעי חרדה רבים בחדר הבקרה, לאחריהם הבין הצוות כי החללית התרסקה על הירח. לפני ההתרסקות, "בראשית" צילמה שתי תמונות של הירח.

החללית בראשית לקראת נחיתה על הירח
החללית בראשית דקות לפני התרסקותה על הירח | צילום: חדשות 13
תמונה שצילמה החללית בראשית
תמונה שצילמה החללית בראשית | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום כישלון הנחיתה כי "אם בפעם הראשונה אתה לא מצליח אתה מנסה שוב. עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו המדינה השביעית שהגיע לזה, אנחנו נהיה המדינה הרביעית אם נתמיד בזה. מבחינתי הנשר נחת ובפעם הבאה יהיה עוד יותר טוב". את הדברים אמר בחדר הבקרה של התעשייה האווירית.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר: "תודה לכל אותם אנשים שהביאו חללית ישראלית לירח. לא כמו שרצינו, אבל הביאו חללית לירח. יש לפעמים אכזבות, אבל האכזבות האלה בטלות לעומת ההישגים שהגענו אליהם גם בלילה הזה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190411-2241' autoplay='0' credit='' desc='ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר התרסקות החללית "בראשית"' kid='1_396ro0fc' duration='52'']

יו"ר כולנו משה כחלון הגיב להתרסקות החללית : "צפינו יחד עם כל עם ישראל והתרגשנו. "בראשית" השיגה את מטרתה עוד הרבה לפני שהתקרבה לירח. יעידו על כך מאות אלפי ילדי ישראל שלמדו לחלום הכי רחוק שאפשר. אמנם הנחיתה לא היתה מושלמת, אבל רוח היזמות הישראלית הוכיחה שוב שהשמיים הם ממש לא הגבול".

ח"כ הכנסת יואל חסון התייחס להתרסקות החללית: "אנחנו עוד נגיע לירח, אין לי ספק.יוזמי חללית "בראשית" הם חלוצים מדהימים ואנשים יוצאי דופן חיזוק גדול לכל העוסקים במלאכה". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

מספר דקות לפני שהחלה החללית את ניסיון הנחיתה, אמר נתניהו כי "הייתה לנו גאווה ענקית וטרגדיה ענקית כשאילן רמון נספה בחלל. היום יש לנו גאווה ושמחה ללא גבול. חללית ישראלית עומדת להגיע לירח ואני מקווה שהיא תנחת בהצלחה. זה עוד צעד חשוב לאנושות וצעד ענק למדינת ישראל".

"ישראל היא המדינה הרביעית בהיסטוריה שמבצעת את ההגעה הזו", המשיך, "המדינות האחרות גדולות מאיתנו במאות מונים, אבל התעוזה, ההתמדה והדבקות במשימה אפשרו לנו להשיג את מה שהשגנו כאן ב-70 שנה, מעפר לפסגות וחוצה פסגות שמגיע לירח. זה עדות להישגים שהשגנו ולהישגים שלפנינו. אפשר להשיג דברים ללא גבול אם רק תרצו בזה. הרצל אמר אם תרצו אין זו הגדה, אתם רציתם והפכתם הגדה. אמר גם מישהו אחר – אנחנו על המפה, היום אנחנו יכולים להגיד – אנחנו על המפה של הירח".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190411-2211' autoplay='0' credit='' desc='ראש הממשלה בנימין נתניהו בחדר הבקרה לקראת נחיתת "בראשית" על הירח' kid='1_pmdykqyt' duration='210'']

יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר, נשא דברים לפני הנחיתה ואמר: "זכות גדולה נפלה בחלקי הערב להיות כאן, רגעים לפני אירוע היסטורי לעם ישראל, למדינת ישראל. החללית של התעשייה האווירית ו-SpaceIL בעוד כמה דקות תשלח תמונות מהירח. מדינת ישראל ואזרחיה צריכים להיות מאוד גאים היום בהישג ההיסטורי הזה, 71 שנה מקום המדינה, מדינת היהודים, הצטרפנו לשלוש המעצמות הגדולות בעולם – בריה"מ לשעבר, סין וארה"ב. זה בלתי נתפס".

דיוויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מתסכל לעבר גן עדן, מקווה לראות את דגל ישראל מצטרף לנוף של הירח לצד הכוכבים והפסים של ארצות הברית".

דפנה ג'קסון, מנכ"לית קרן קאהן שמממנת את הפרויקט, סיפרה כי חמשת הקילמוטרים האחרונים הם "הכי משמעותיים". "מה שהחללית צריכה לעשות - היא מגיעה במצב אנכי, היא צריכה להתיישר, ואז אנחנו מאיצים אותה עד החמישה קילומטרים, ואז יש לה צניחה חופשית על הירח. יש לנו מערכת נחיתה מסודרת, אבל אין לנו דרך לשלוט. אנחנו צריכים לסמוך על זה שמערכת הנחיתה תעבוד כמו שצריך".

"החללית צריכה לעשות כמה ניסויים, כמו הכוח המגנטי על הירח", אמרה ג'סקון. לטענתה, "הרבה דברים יכולים להשתבש", וציינה כי "יש מיליוני ילדים בכל העולם שיושבים ומחכים. קיבלתי תמונות מאוסטרליה, ארה"ב ואירופה, שמחכים לראות את ישראל נוחתת על הירח".

אמש ביצעה החללית בהצלחה את התמרון האחרון לפני הנחיתה, כשהנקודה הקרובה ביותר לירח הייתה במרחק 17-15 ק"מ והרחוקה ביותר היא 200 ק"מ. זאת, לאחר שביום ראשון "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח, במהלכו פעלו המנועים במשך כ-4.5 דקות, ובלמו בעוצמה הגבוהה ביותר שנדרשה עד כה, השווה לדחף המקסימלי של החללית. לאחר התמרון, הנקודה הרחוקה ביותר מהירח נמצאת במרחק 750 קילומטרים, ואילו הקרובה ביותר נותרה 460. בסוף השבוע צילמה החללית, שצפויה לנחות על הירח ביום חמישי בשעה 23:00, תמונות נדירות נוספות.

כפיר דמרי, ממייסדי SpaceIL, סיפר בריאיון ל"החדשות" כי "כולנו לא ישנו טוב בלילה, אנחנו מתרגשים בטירוף". "אנחנו מחכים לרגע הזה כבר יותר משמונה שנים וחצי", הוסיף דמרי. "עשרות מהנדסים ב-SpaceIL ובתעשייה האווירית, מאות מתנדבים - כולנו מחזיקים אצבעות, ויחד איתנו כל עם ישראל, וברחבי העולם. אני יודע שיש אירועי צפייה ברגע הנחיתה בשוודיה, ארצות הברית והודו. 'בראשית' היא חללית של כולם. יצפו בנחיתה גם בישובים הערביים, וגם בבני ברק ובתל אביב. אנחנו מקווים שזה יעזור לנו לאחד את כולם".

באז אולדרין, שהיה לאדם השני שצעד על הירח, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "תנחומים ל'בראשית' על מה שכמעט היה. לעולם אל תאבדו תקווה - העבודה הקשה, עבודת הצוות והחדשנות שלכם הן השראה לכולנו".

שיגור החללית "בראשית
שיגור החללית "בראשית | צילום: אתר SpaceX

ב-21 בפברואר, בשעות הבוקר המוקדמות, החללית שוגרה מקייפ קנאוורל שבפלורידה, ארצות הברית. כ-45 דקות לאחר שיגורה, יצרה החללית קשר עם חדר הבקרה, פרשה את רגליה והחלה בהקפת כדור הארץ. . המהלך הוא אולי צעד קטן לחברת "ספייס אקס", שמשגרת את טיל הפלקון שיישא את החללית לירח, אך הוא צעד ענק עבור תעשיית החלל הישראלית.

[brightcove_iframe video_id='news-tech-digital-science-20190411-1925' autoplay='0' credit='' desc='גיל תמרי מדווח משיגור החללית "בראשית" לירח' kid='1_8yp3gew8' duration='106'']

החללית תוכננה להקיף את כדור הארץ מספר פעמים עד שתכנס אל מסלול ההקפה של הירח, שעליו היא צפויה לנחות הערב. המרחק שעשתה החללית עד שתגיע לירח הוא כשישה מיליון וחצי קילומטרים - המסלול הארוך ביותר שנעשה על מנת לנחות על הירח. לאחר הנחיתה החללית צפויה לצלם תמונת "סלפי" של עצמה על אדמת הירח, להניף את דגל ישראל ובהמשך עליה לבצע מדידות מחקריות.

כשבוע וחצי לאחר ששוגרה, "בראשית" צילמה תמונת סלפי שבה נראה כדור הארץ, במרחק 37,600 ק"מ, מצדה השני של האטמוספירה. האזור שתועד היה אוסטרליה, כשהצילום נעשה תוך סיבוב איטי מאוד של החללית. מדובר בצילום הרחוב ביותר שצולם על ידי כלי ישראלי. בתמונה ראו לראשונה את הלוח המותקן על גבי החללית עם דגל ישראל והכיתובים "עם ישראל חי" ו-"small country, big dreams".

צילום כדור הארץ מהחללית הישראלית בראשית
צילום כדור הארץ מהחללית הישראלית בראשית | צילום: SPACEIL

לפני כשבועיים, בסוף חודש מארס,  הצוות ההנדסי של חברת "SpaceIL" והתעשייה האווירית פרסמו מקבץ תמונות וסרטון שצולמו על ידי "בראשית". בסרטון ניתן היה לראות את כדור הארץ מסתיר את השמש, ואז יוצא מהצל שנוצר מחשיפת כדור הארץ לשמש. התהליך יצר תמונה דומה מאוד לזריחה. בתמונות ניתן לראות אותה "זריחה" מעל כדור הארץ – מנקודת מבטה של החללית.

רוב מסעה של "בראשית" בחלל היה מוצלח, אך גם היו שיבושים בדרך. ארבעה ימים לאחר ששוגרה, תוכנן להתבצע תמרון בקרבת כדור הארץ באזור ללא תקשורת. במהלך קדם התמרון, מחשב החללית ביצע אתחול לא רצוני שהביא לביטול אוטומטי של התמרון. למרות זאת, נמסר אז כי מערכות החללית פועלות היטב.

תיעוד מהחללית "בראשית"
תיעוד מהחללית "בראשית" | צילום: בראשית