"התזמון חייב להיות מדויק": צוות בראשית מתכונן לנחיתה על הירח

החללית הישראלית צפויה לנחות מחר בסביבות השעה 23:00, על שטח מישורי בקוטר כ-30 ק"מ, תוך שהיא מנצלת את המרחק המדויק של השמש מהירח. "האמת היא שזה מטורף" • צפו בהסבר

זמן צפייה: 05:04

החללית "בראשית": החללית הישראלית צפויה לנחות מחר (חמישי) על הירח, בסביבות השעה 23:00, וצוות SpaceIL והתעשייה האווירית מתכוננים לרגע ההיסטורי. יואב לנדסמן, מהנדס בכיר בצוות, הסביר היום על האירוע הצפוי. בתוך כך, החללית ביצעה הערב בהצלחה את התמרון האחרון לפני הנחיתה, כשהנקודה הקרובה ביותר לירח נמצאת 17-15 ק"מ והרחוקה ביותר היא 200 ק"מ.

"אדמת הירח מלאה בסלעים ובמכתשים, והחללית צריכה שטח מישורי לנחות עליו, ממש כמו מגרש חניה. הבעיה, שאין הרבה שטחים כאלה", סיפר לנדסמן. "לצורך זאת, איתרנו שטח מישורי ברובו, בקוטר 30 ק"מ".

לעוד כתבות בנושא:

מתקרבת לנחיתה: "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח

צעד נוסף בדרך לירח: החללית "בראשית" ביצעה תמרון מכריע

מחר: שלב קריטי במסע של החללית "בראשית" בדרכה לירח

2500 ק''מ גובה מהירח, הצד הרחוק של הירח
2500 ק''מ גובה מהירח, הצד הרחוק של הירח | צילום: SpaceIL

"הנחיתה חייבת להיות בתזמון מאוד מדויק", הסביר המהנדס. במהלך כל חודש יש שבועיים שבהם השמש מאירה את האתר שבחרנו, כיוון שהשמש משמשת להטענת המצבר של החללית, הנחיתה חייבת להתבצע במסגרת הזמן הזה". "בתוך השבועיים האלה, יש רק מספר ימים שבהם נוכל לשרוד על הקרקע של הירח. מדובר בערך ביומיים או שלושה שבהם השמש נמוכה מספיק מול האופק, זה יוצא קצת אחרי הזריחה הירחית", הוסיף לנדסמן.

המהנדס הישראלי הסביר גם על רגעי הנחיתה: "החללית עוצרת את עצמה במרחק של חמישה מטרים מעל הירח, היא לא זזה יותר, מכבים את כל המנוים ומפה החללית בנפילה חופשית". "נפילה חופשית של חללית ששוקלת בשלב הזה 180 קילו, במקום שבו הגרביטציה חלשה פי שישה מכוח המשיכה של כדור הארץ, האמת היא שזה מטורף. ייקח לה 2.5 שניות ליפול חמישה מטרים", אמר לנדסמן. "אפשר לדמיין רעש וסופת אבק, אבל על הירח הכול יהיה שקט. אצלנו בחדר הבקרה יהיה הרבה רעש כי אנחנו נקפוץ משמחה".

נחיתת בראשית הצפויה מחר בשעות הערב המאוחרות
נחיתת בראשית הצפויה מחר בשעות הערב המאוחרות | צילום: החדשות 13

ביום ראשון "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח, במהלכו פעלו המנועים במשך כ-4.5 דקות, ובלמו בעוצמה הגבוהה ביותר שנדרשה עד כה, השווה לדחף המקסימלי של החללית. לאחר התמרון, הנקודה הרחוקה ביותר מהירח נמצאת במרחק 750 קילומטרים, ואילו הקרובה ביותר נותרה 460. בסוף השבוע צילמה החללית, שצפויה לנחות על הירח ביום חמישי בשעה 23:00, תמונות נדירות נוספות.

הירח - כפי שצולם על ידי ''בראשית''
הירח - כפי שצולם על ידי ''בראשית'' | צילום: באדיבות SpaceIL והתעשייה האווירית

ביום שישי, לצד פרסום תמונות של הירח כאשר הוא מסתיר את כדור הארץ, הצוותים ההנדסיים של SpaceIL והתעשייה האווירית דיווחו כי הם בוחנים השפעות אפשריות של סנוור בעוקבי הכוכבים על הנחיתה. חדר הבקרה עדכן כי במהלך השבוע הקרוב ייערכו התמרונים וההכנות האחרונות לנחיתה באופן אינטנסיבי.

ביום חמישי, כזכור, החללית הישראלית ביצעה תמרון מכריע, המכונה "לכידת הירח", שמטרתו לאפשר את לכידת החללית בכוח המשיכה של הירח, לקראת הנחיתה עליו. במהלך התמרון הופעלו המנועים במטרה להאט את מהירות החללית ל-7,500 קמ"ש כדי לאפשר לכוח המשיכה של הירח ללכוד אותה. אם הפעולה לא הייתה מצליחה, הסכנה הייתה שהחללית עלולה לחמוק מכוח הכבידה של כדור הארץ, להיכנס למסלול סביב השמש ולהישרף.