תמונות היסטוריות: החללית הישראלית צילמה את הירח • צפו

לאחר התמרון המוצלח שביצעה "בראשית", הפכה ישראל למדינה השביעית שהקיפה את הירח. הצוותים ההנדסיים בוחנים אפשרות כי בעיות סנוור בעוקבי הכוכבים ישפיעו על הנחיתה

זמן צפייה: 01:28

החללית "בראשית": ישראל הפכה הלילה (שישי) למדינה השביעית שהקיפה את הירח. זאת, לאחר התמרון המוצלח שביצעה אמש החללית "בראשית". החללית צילמה תמונות של הירח, כאשר הוא מסתיר את כדור הארץ. בין היתר, נראים בצילום מכתשים גדולים בני יותר מ-4.5 מיליארד שנים, ומכתשים קטנים וצעירים יותר. מדובר בתמונה מהצד הרחוק של הירח, שנמצא כ-10,400 קילומטר מ"בראשית".

בתוך כך, הצוותים ההנדסיים של SpaceIL והתעשייה האווירית בוחנים השפעות אפשריות של סנוור בעוקבי הכוכבים על הנחיתה. חדר הבקרה מעדכן כי במהלך השבוע הקרוב ייערכו התמרונים וההכנות האחרונות לנחיתה באופן אינטנסיבי.

לעוד כתבות בנושא:

צעד נוסף בדרך לירח: החללית "בראשית" ביצעה תמרון מכריע

מחר: שלב קריטי במסע של החללית "בראשית" בדרכה לירח

צילום הירח מהחללית בראשית
החללית בראשית, צילום הירח. | צילום: בראשית, SPACEIL

אתמול, כאמור, החללית הישראלית ביצעה תמרון מכריע, המכונה "לכידת הירח", שמטרתו לאפשר את לכידת החללית בכוח המשיכה של הירח, לקראת הנחיתה עליו. במהלך התמרון הופעלו המנועים במטרה להאט את מהירות החללית ל-7,500 קמ"ש כדי לאפשר לכוח המשיכה של הירח ללכוד אותה. אם הפעולה לא הייתה מצליחה, הסכנה הייתה שהחללית עלולה לחמוק מכוח הכבידה של כדור הארץ, להיכנס למסלול סביב השמש ולהישרף.

עידן ענתבי, מנכ"ל SpaceIL, סיפר: "זה התמרון הכי קריטי בדרך שלנו לנחיתה, זה שלב שהיינו חייבים לעבור על מנת להגיע לירח. אם לא היינו מצליחים לבצע אותו כמו שצריך - החללית הייתה ממשיכה לחלל, ובזה הייתה מסתיימת המשימה. אנחנו המדינה השביעית שהצליחה לעשות את הדבר הזה. היה חשש שלא נצליח". לגבי המשך התהליך, סיפר ענתבי כי "יהיה לנו שבוע מאוד אינטנסיבי - אנחנו נמצאים עכשיו סביב הירח אבל במרחק גדול, וצריכים לצמצם את המרחיק לטובת נחיתה. יש עוד ארבעה תמרונים בדרך".

החללית ''בראשית'' בתמרון ''לכידת ירח''
החללית ''בראשית'' בתמרון ''לכידת ירח'' | צילום: החדשות 13

"יש לנו מרווח של כשעתיים שבו אנחנו יכולים לעשות את התמרון הזה, נביא את החללית למהירות כזאת שהיא תצליח למעשה להיתפס על ידי אותו כוח משיכה של הירח ולהפוך ללוויין סביב הירח", הסביר ענתבי לפני ביצוע המהלך.

המסע שהחל לפני שישה שבועות בשיגור החללית מפלורידה של עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית מתקרב לסופו ולכיבוש היעד ההיסטורי. לאחר חמישה שבועות וחצי שבהן הקיפה את כדור הארץ, נותרו לבראשית מיליון קילומטרים של הקפת הירח עד הנחיתה עליו.

בשבוע שעבר פרסמו הצוות ההנדסי של חברת "SpaceIL" והתעשייה האווירית מקבץ תמונות וסרטון שצולמו על ידי החללית הישראלית "בראשית" בדרכה לירח. בסרטון ניתן לראות את כדור הארץ מסתיר את השמש, ואז יוצא מהצל שנוצר מחשיפת כדור הארץ לשמש. התהליך הזה יוצר תמונה דומה מאוד לזריחה. בתמונות ניתן לראות אותה "זריחה" מעל כדור הארץ - מנקודת מבטה של החללית.

"בראשית", ששוגרה לחלל בסוף פברואר, צילמה לפני כחודש את כדור הארץ מצדה השני של האטמוספירה בעזרת מצלמת הסלפי שלה. תמונת הסלפי צולמה במרחק 37,600 ק"מ מכדור הארץ. האזור שצולם הוא אוסטרליה, כשהצילום נעשה תוך סיבוב איטי מאוד של החללית. מדובר בצילום הרחוק ביותר שצולם על ידי כלי ישראלי. בתמונה רואים לראשונה את הלוח המותקן על גבי החללית עם דגל ישראל והכיתובים "עם ישראל חי" ו-"small country, big dreams".