דליפת מידע חושפת: חברה ישראלית אחראית למעקב אחר עיתונאים

מתחקיר של 17 ערוצי מדיה עולה כי מדינות השתמשו בשירותי חברת "NSO" כדי לרגל אחרי 50 אלף פעילי זכויות אדם ובכירים. זאת, למרות שהחברה הצהירה כי היא פועלת רק נגד פושעים ופעילי טרור

NSO

הגארדיאן ו-16 גופי תקשורת גדולים נוספים חשפו הערב (ראשון) כי חברת הסייבר הישראלית "NSO" מקושרת לריגול אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם ובכירים בעולם. הדלפה של 50 אלף מספרי טלפון אשר הגיעה לחושפי הפרשה מעוררת חשד כי אלו מספרים אשר סומנו כמטרה לפריצה של תוכנת "פגסוס" שפיתחה החברה.

"NSO" טוענת באופן קבוע כי התוכנה מיועדת לשימוש נגד טרוריסטים ופושעים. היא משמשת לריגול אחר טלפונים ולפי הדיווחים מסוגלת, ללא ידיעת בעלי הטלפון, להוציא מהטלפון מידע כמו תמונות והודעות, להקליט שיחות ולהפעיל את המיקרופון מרחוק. לא ברור בשלב זה האם כל הטלפונים שמספריהם הודלפו נפרצו על ידי התוכנה או רק סומנו כיעד, אך בחלק קטן מהם זוהו עקבות של "פגסוס".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עימותים פרצו בהר הבית; רע"ם: "מסגד אל-אקצא בלעדי למוסלמים"

ההסתבכות של להב"ה: נפתחה בדיקה כנגד הקרן שמממנת את הארגון

פחות משבוע לאולימפיאדה: 10 משתתפים נמצאו חיוביים לקורונה

זהויות בעלי הטלפונים ייחשפו בימים הקרובים ובינתיים פורסם כי נכללים ביניהם 180 עיתונאים מכמה גופי תקשורת בעולם וגם אנשי עסקים, אנשי דת, אקדמאים, עובדי ארגונים ועמותות שונות וגורמים בממשלות שונות - כולל ראשי ממשלות ונשיאים. בנוסף, ברשימה נמצאים בני משפחה של שליט מדינה מסוימת שייתכן והורה למודיעין במדינתו לעקוב אחר פעילותם.

במשך השנים בחברת "NSO" טענו כי הם מוכרים את התוכנה רק לשימושים ממשלתיים ומתנגדים להפרת זכויות אדם. וכן כי אין להם גישה למידע שנאסף בעזרת התוכנה שלהם. בתגובה לפרסום, הכחישו בחברה את הדברים: "מדובר בהאשמות כוזבות, נמשיך לחקור שימוש במוצרי החברה שלא לייעוד שלהם וננקוט בצעדים אם יהיה צורך".