הייטקיסטים ביום סופרים בלילה: הכירו את האנשים שחיים את החלום

הייטקיסטים? לא מה שחשבתם: לקראת שבוע הספר אנחנו מציגים בפניכם את האנשים שלא מסתפקים רק בלהיות מהנדסים או אנשי טכנולוגיה אלא בחרו לתת מקום לתשוקה נוספת שלהם: הכתיבה. פרוייקט מיוחד

233235542
ירון שמש וספרו "התולעת" | צילום: צילום: יח"צ

אצל רובנו קיימת הנטייה לחלק את אנשי העולם ל"אנשים הומניים" ו"אנשים ריאליים". חלוקה זו נובעת כנראה מנטייה אנושית בסיסית הגורמת לנו לארגן את המידע שלנו על העולם בסכמות ובתבניות, למען הסדר הטוב במוחנו וההתמודדות עם המציאות. אך מה יכול להיות טוב ומעניין יותר מלנפץ סטיגמות, סטראוטיפים ותבניות? למצוא את אלו שהם גם וגם בעשייתם ויכולתם ולא שייכים לנישה אחת בלבד? הנה כמה דוגמאות להייטקיסטים, אנשי אנליזות ומדע מדויק, שמגלים צדדים יצירתיים ובסוף יום העבודה  הופכים לאנשי עט וכתיבה:

אחיעד ויזל נמנה גם הוא בין מנפצי הסטיגמות ומחזיק בתפקיד  מומחה SEO בקבוצת Webpals (העוסקת בשיווק דיגיטלי מבוסס ביצועים) ביום וסופר ילדים מוכשר ביתר זמנו (ובעיקר בשעות הערב). לאחר 3 שנים של עבודה, אחיעד הוציא את ספר הילדים "סיפורלי", הכולל 8 סיפורים שונים לפני השינה אשר עומדים כל אחד כסיפור בפני עצמו. "סיפורלי" הינו פרויקט משפחתי שנולד בערבים המשפחתיים שהיה מעביר אחיעד יחד עם שלושת ילדיו, במסגרת מנהג "סיפור לילה טוב" עליו היו מקפידים כל ערב לפני השינה. הסיפורים ב"סיפורלי" נכתבו על ידי אחיעד כאשר ילדיו מהווים לו את ההשראה לכך, ומתבססים על ערכי היסוד שהוא רוצה להנחיל לילדים, כגון: תרומה לזולת, קבלת האחר, כבוד להורים ומשפחתיות.

Fwydyj
אחיעד ויזל | צילום: יח''צ

בחברת הטכנולוגיה המפתחת ומייצרת מערכות לתעשיית השבבים אפלייד מטיריאלס, המעסיקה בישראל 1,450 עובדים, נמצא את המהנדסים-סופרים גל פורת ועינת איצקוביץ. גל, מנהל קבוצה במחלקת ההנדסה בחברה ואב לשלושה, כתב את ספר הילדים "היענים רוצים עוגת בוטנים". גל מספר כי השארתו לכתיבת הספר נבעה מרצונו להעביר לילדים מסר של שיתוף, צניעות ואחווה, בניגוד ליצר התאווה הבסיסי שגורם לבני האדם לרצות תמיד עוד ועוד ועוד.

Hrhjse
גל פורת | צילום: צילןם: יח''צ

עינת היא מנהלת קבוצת קווליפיקאציה בחברה ואם לארבעה. בזמן שהייתה במהלך חופשת הלידה השלישית שלה היא הגתה את הרעיון לספרה החינוכי חוצה הגילאים "אסף אוסף דברים". הדמות הראשית בסיפור, אסף האגרן, מתגורר לו בחדרו שלכאורה מהווה התגשמות חלומו של כל ילד. לאסף יש הכל, אך במהלך סיור בחדרו מתברר כי אסף הוא בכל זאת ילד עצוב. סיפור זה עוסק בשאלה מה בעצם חסר לילד שנראה כי יש לו הכל? עינת מספרת כי בניגוד לאשר אנו עשויים לחשוב, את ההשראה לספר קיבלה דווקא מאמה, שהיא אגרנית מאוד גדולה בעצמה.

2521353122255555555555
עינת איצקוביץ | צילום: צילום: יח''צ

"האתגר בשבילי הוא בעיקר משאב הזמן, כי צריך להיות באווירת כתיבה וקשה לעשות קאט מעבודה לכתיבה. לכן כתיבת ספר יכולה לקחת מעל לחצי שנה." אומר ירון שמש, מהנדס חשמל ואלקטרוניקה בהכשרתו,  מנהל בחברת הטכנולוגיה מוטורולה העוסקת במערכות תקשורת לביטחון הציבור וגם - סופר שבאמתחתו כבר שני ספרים. ספרו הראשון "התולעת" ,מותחן מדע בדיוני,  יצא בשנת 2005 ועקב אחר אבי, עובד הייטק שניחן בסגולות של מנהיגות וידע ייחודי. אבי הופך להיות מצרך מבוקש וחיוני עבור ארגון סמוי, המונע על ידי רצון לממש יכולת חדשנית, אשר עשויה לספק עליונות ושליטה מוחלטת למחזיק בו. ספרו השני, "גיבורי הנפש" יצא בשנת 2014 והוא מגולל את סיפורו של אסף, בחור מצליח, נאה, שבוי בעולם של פנטזיות וכמעט מאושר בחלקו, החווה את משבר גיל הארבעים באופן קשה במיוחד. גיבורי הנפש, בניצוחה של הילה אשתו, נרתמים למשימה כדי להציל את חייו ולהעבירו מעל לתהום

Atnwea
ירון שמש

"את הראשון כתבתי כי מאוד רציתי לכתוב מדע בדיוני, על אף שלא היה לי זמן תו"כ עבודה זה בער בי. את הספר השני רציתי לכתוב כי הבנתי שהתופעה של משבר גיל 40 בקרב גברים היא מאוד פופולארית ולא מאוד מדוברת, יצאתי לעבודת מחקר רצינית. אני חושב שאפשר ללמוד מהספר על מקרים שניתן להתמודד איתם".  אז איך מוצאים זמן בשגרת חיים עמוסה כדי לכתוב ספר? ובכן, לפי שמש - פשוט מוצאים: "צריך להחליט לעשות ולדעת לעשות את ההפרדה בין היום היום למימוש החלום" הוא אומר. " זה יותר קשה ליישם, אני מכיר את זה היטב, אבל אין טיפ טוב מזה".

רון הוניג, מהנדס ביג דאטה באינטל כבר 20 שנה כתב את הספר "8 secrets for achieving financial success". הספר התפרסם באנגלית בשנת 2014 ונמכר באמאזון. לרון ניסיון נרחב בעולם הפיננסי ולאורך השנים הפתיע אותו שאנשים שמנהלים כספים בחברות גדולות אינם יודעים להתנהל נכון כאשר זה נוגע להתנהלות פיננסית הפרטית שלהם. מתוך התבוננות זו, החליט שהוא רוצה לכתוב ספר ולחלוק עם קוראיו את הסודות שלו להתנהלות נכונה. "עוד מגיל צעיר עניין אותי הנושא ההתנהלות הפיננסית של הפרט" הוא מספר, " ותמיד שאלתי את עצמי האם יכולת זו אמורה להיות מולדת ואינטואיטיבית או שאולי אני אמור ללמוד את זה איפשהו. מהר מאוד הבנתי שזה לא כך ולא כך".

Akoepf
רון הוניג, אינטל | צילום: יח''צ

"הספר מספר על השיעורים שהביאו אותי למסקנה זו לגבי האחריות העצמית" אומר הוניג. "שיעורים שעברו דרך חוויות אישיות של כישלונות והצלחות ושיעורים שלמדתי דרך תצפיות על אחרים. לימוד של יכולות חדשות זה לא עניין של גיל, בעיקר כשמדובר בניהול ההון האישי. זהו נושא רלוונטי לכל מי שצריך לנהל משק בית ולתכנן עתיד של שיגשוג. ספר זה מבוסס על רגעי מפתח ומטרתו המרכזית היא לתת דרך חשיבה אחרת לטובת המסע שלך לקראת הצלחה כלכלית".

"הספר הזה קינן בי במשך שנים רבות" אומר הוניג. "הוא החל לרדת אל הכתב כאשר הבנתי שאנשים מבריקים שעבדו לצידי וניהלו כספי חברה בסכומים עצומים לא ידעו כלל כיצד להתנהל כשזה הגיע להתנהלות פיננסית האישית שלהם ושל המשפחה שלהם. מתוך הבנה זו שאין קשר בין גובה ההכנסה או היכולת האינטלקטאלית לבין היכולת להגיע להצלחה כלכלית אישית נכתב הספר מתוך צורך להציג קו מחשבה אחר".

כמה זמן נמשכה מלאכת הכתיבה ומה היה האתגר הגדול במהלכה?

"כחבר במועדון "5 בבוקר" במשך פחות מחודשיים הורדתי את הספר אל הכתב" מספר הוניג. "סדר הדברים והפרקים היו פחות או יותר ברורים לי מראש. משום מה היה לי יותר קל לכתוב את הספר בשפה האנגלית והאתגר הגדול היה לעשות הגהה כדי לוודא שהמסרים ברורים מספיק. לשמחתי אחותי הקטנה סיימה בדיוק תואר שני בספרות אנגלית והיתה האדם הנכון במקום הנכון לצורך זה. "אני מאמין שכשיש מטרה מוגדרת ותשוקה לממשה אין דבר שיוכל לעצור את מימושה. הסוד הוא בריכוז: אם המטרה היא כתיבת ספר כדאי להתחיל בחשיבה על המסרים והזרימה שלו, על ראשי הפרקים ומשם כבר אפשר לפתח רעיונות וצמתים".

Jzinil
דפנה לוי | צילום: אינטל

עובדת אחרת באינטל,  מהנדסת התוכנה דפנה לוי, פירסמה לא פחות מאשר שלושה ספרי ילדים: "סַנְצ’וֹ מִצְטָרֵף לְמִשְׁפָּחָה חֲדָשָׁה" שפורסם בשנת 2016, "חוּלְיוֹ מוֹצֵא בַּיִת " שיצא בשנת 2017 ו"אזמרלדה מגשימה חלום" שראה אור השנה - שלושתם זכו בתו תוכן מטעם מכון אדלר. מדובר בפרוייקט של תרומה לקהילה – על כל ספר שנמכר היא תורמת ספר לילדים עם מוגבלויות או ילדים שידם אינה משגת. "אלו סיפורים אמיתיים על התמודדותם של חוליו, סנצ'ו ואזמרלדה, עם מציאות לא פשוטה, והיכולת לבנות חיים טובים חרף מגבלות פיסיות, חברתיות ואחרות" אומרת לוי, שבנוסף  משמשת גם כעורכת פטנטים והבעלים של בעלי החיים גיבורי הסדרה. "הסיפורים עוסקים בנושאים לא פשוטים מזווית אותנטית ומציעים פתרונות ריאליים לסוגיות מורכבות". לוי מספרת כי הרעיון לכתיבת הספרים עלה בעקובת אמירה של בנה אשר ביקש ממנה "לתקן את חוליו" - הכלב המשפחתי בעל שלושת הרגליים." כתיבת העלילות קלחה" היא אומרת, "שכן כאמור מדובר בסיפורים אמיתיים, לא נדרשתי להמציא דבר (חודשים ספורים). עיקר העבודה היתה על איורים, עריכתם ועימוד – כתיבת ספרי ילדים היא אתגר גרפי לא פשוט".

K Vvz
ליאור שיאון, המייסד וה-CTO של חברת | צילום: יח''צ

ליאור שיאון, המייסד וה-CTO של חברת Bringg, יזם סדרתי עם ניסיון רב בתחום הלוגיסטיקה. הוציא השנה ספר עיון באנגלית בשם  Delivery in the Age of Amazon. "מטרת הספר לעזור לחברות בתעשיות שונות לסגור את הפער בין פעילויות ה-online וה-offline שלהם" הוא אומר. "הספר מסביר מה נדרש על מנת להגיע למצוינות בתחום המשלוחים, מה ההזדמנויות בתחום, ואיך להתמודד עם האתגרים שהוא מציב בפני חברות. כל פרק נוגע בתעשייה או במודל שליחויות מסוים, ומראה איך ניתן לבנות  מערך לוגיסטיקה מהיר ויעיל תוך שימוש בדוגמאות אמיתיות".

"תחום הלוגיסטיקה והמשלוחים נמצא בתהליך שינוי מהיר ביותר בימים אלו: מספר שיאון על הרעיון שעמד מאחורי כתיבת הספר. "צברנו ניסיון עצום בחמש שנים האחרונות תוך עבודה עם כל סוגי החברות - מקטנות לגדולות בתעשיות מגוונות - והחלטתי לחלוק מניסיוני על מנת לאפשר לכל חברה וחברה להקים מערך שילוח אופטימלי שמתאים לדרישותיהם ולדרישות הלקוחות שלהם. תהליך הכתיבה נמשך כשנה, כשהאתגר העיקרי היה להכניס את הדברים החשובים ביותר לתוך מסגרת של כעשרה פרקים. יש לי עוד המון מה לומר בנושא, כך שאם היה לנו את הזמן, הייתי לפחות מכפיל את נפח הספר (אנחנו מתכננים להוציא מהדורה שנייה מורחבת בהמשך).

Wdoqxj
עידו ארליכמן | צילום: צילום: יח''צ

"הכל מתחיל ונגמר בסיפור, אם יש סיפור טוב ורצון עז מצד הסופר לחלוק אותו עם קהל הקוראים כל היתר זה תהליך, לעיתים מייגע וחשוף, אך עם התחלה וסוף" אומר ﬠידו ארליכמן מנכ"ל חברת KapeTechnologies. ארליכמן, רואה חשבון ובעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת קיימברידג, כתב את הספר "כח בתחבולות" אודות יחידת דובדבן, במשותף עם חברו לשירות הצבאי , עינב גלברג. שניהם קציני היחידה במילואים. הספר מעניק לקורא הצצה  אל קרביה של יחידת דובדבן מבעד לעיניהם של לוחמים צעירים, החל בימים הראשונים במדים, עבור באימונים, במעצרים ובחיסולים באזור רווי סכנות, וכלה בהפוגות שבין הקרבות בתוך הוויי החיים השוקק בבסיס.

ארליכמן וגלברג, אשר שירתו כקצינים ביחידה בין השנים 2003-1999 חושפים בספר אירוﬠים מסמרי שיﬠר שלהם היו שותפים. חלק מהמבצﬠים אמנם הכו גלים בתודﬠה הציבורית ונחשפו באופן חלקי בתקשורת, אך כﬠת אנו זוכים להתוודﬠ לפרטי הפרסים של כמה מהפﬠולות הדרמטיות והמפתיﬠות ביותר שידﬠ צה"ל, פﬠולות שלﬠתים הסתיימו בטרגדיות שהותירו בלוחמים צלקות שלא יימחו לﬠולם.  "כתיבת הספר ארכה מספר שנים לא מבוטל, תמיד בלילות ובסופי שבוע." מספר ארליכמן, "האתגר הגדול היה להעביר לקורא את תחושות הלוחמים במהלך מסלול ההכשרה ובעת פעילות מבצעית, בצורה מדויקת ואותנטית, גם אם הקורא לא ישראלי או לא שירת שירות צבאי משמעותי".

Obuggx
''מלאכת הכתיבה ערכה לא פחות מ-6 שנים'' | צילום: יח''צ

הכי רחוק מהלחימה הסוערת בשטחים נמצא צמד כותבים אחר, ד"ר אמיר סנדץ – מנהל המערך לתפעול ני"ע ומט"ח בבנק הפועלים וד"ר עופר דוד זאדה – Chief Data Scientists גם הוא עובד בנק הפועלים, שכתבו ספר עיון והדרכה בשם "Big Data כלים מעשיים לניתוח בסיסי נתונים". "הספר יצא לאור בעברית במהדורה מודפסת בשנת 2014 והודפסו אלף עותקים" הם אומרים, "כיום נשארו עשרות בודדות של ספרים בעברית". השניים בעלי תואר ד"ר מהמחלקה למתמטיקה וסטטיסטיקה באוניברסיטת בר אילן ומרצים בעבר בקורסים שונים באקדמיה, עוסקים בתחום ניתוח הנתונים משנת 2000 בארגונים המובילים במשק משלב כריית הנתונים דרך פיתוח אלגוריתמים באמצעות Machine Learning ועד הטמעת התוצרים במערכות התפעוליות בארגון. על הספר הם אומרים כי מדובר ב"מדריך מעשי-שימושי עבור מנתחי נתונים, שיהווה עבורם 'ארגז כלים' מקצועי לפתרון הבעיות האנליטיות הניצבות בפניהם. הספר עוסק  בתכל'ס של הזירה הסטטיסטית בעולם ניתוח הנתונים ונכתב מתוך ניסיונם המעשי העשיר של המחברים, אשר  אפשר להם לזקק לספר אחד ובשפה פשוטה את הפרקטיקה העיקרית שדרושה לעוסקים בתחום זה, ולא להסתפק דווקא בתיאוריה".

"אחת התגובות הראשונות שקיבלנו עם יציאת הספר לאור, הייתה שזו פעם ראשונה שיש ספר כמו זה בעברית המנחה ומוביל את מנתח הנתונים בכל צעדיו הראשונים והמתקדמים בעולמות האנליטיקה" הם אומרים. בשנת 2018 הצמד תירגם את הספר לאנגלית והוא מוצע כעת למכירה במהדורה דיגיטלית באמזון. לאחרונה הספר התקבל להצגה בכנס Data Science 2019 שייערך בנובמבר בלאס וגאס. השניים  בעלי תואר ד"ר מהמחלקה למתמטיקה וסטטיסטיקה באוניברסיטת בר אילן ומרצים בעבר בקורסים שונים באקדמיה. בשני העשורים האחרונים השניים עוסקים בתחום ניתוח הנתונים (hands on) בארגונים המובילים במשק משלב כריית הנתונים דרך פיתוח אלגוריתמים באמצעות Machine Learning ועד הטמעת התוצרים במערכות התפעוליות בארגון. כיום, בעידן הטכנולוגי המתפתח אין בעיה של אחסון מידע והמידע הנצבר הינו זהב. באמצעות ניתוח נתונים מושכל המבוסס אנליטיקה מתקדמת אנו מייצרים תובנות שיתמכו בהחלטות עסקיות.

כיצד עלה הרעיון לכתוב ספר ומדוע דווקא בנושא הזה?

"הרעיון לכתוב ספר בנושא זה עלה לאחר שנים רבות של הוראה באקדמיה, והכשרה של מנתחי נתונים מחד ושנים רבות של עבודה בתעשיה בתחומים של ניתוח נתונים ומידע מאידך" הם אומרים. "הרצון לשלב את התובנות האקדמיות ואת התובנות של הפרקטיקה הנכונה שליוותה אותנו במהלך השנים זו הייתה המוטיבציה המרכזית שלנו לכתיבת הספר. כתיבת הספר ארכה כ 6 שנים. המטרה שלנו הייתה לפשט את העולם המתמטי והסטטיסטי למונחים פשוטים הקלים להבנה לכל מי שרק רוצה ללמוד, בין אם זה מנתח נתונים מתחיל, מתקדם, מנהל זוטר או בכיר. ולכן הקדשנו המון זמן להפשטת הדברים שיתאימו לרמות השונות".

מה הטיפ הכי טוב שאתם יכולים לשתף לכל מי שחולם או רוצה להתחיל לכתוב ספר?

"סבלנות, בכתיבה, בעריכה ובכלל בכל תהליך הפקת הספר והוצאתו לאור".

Hizkxn
סין זיו | צילום: יח''צ

לפני סיום בחרנו להפנות זרקור גם לעולם השירה הכתובה, סיון זיו,  מנהלת משאבי אנוש בחברת Cobwebs, אשר פיתחה פלטפורמה לאיסוף נתונים מהרשת ולנתח אותם ארגונים בעולם הבטחוני והעסקי, מפרסמת שירה פרי עטה זה מספר שנים ברשתות החברתיות ."מה שאני מעיזה לפרסם מתקבל בתגובות חמות" היא אומרת." מצד שני, אני מפרסמת אותם בפלטפורמה של אנשים שמכירים אותי אז אני לא יודעת כמה תגובות מחברים ומשפחה בפייסבוק הן אובייקטיביות".

כמה שנים את כותבת שירה?

"בשלוש שנים האחרונות חזרתי לכתיבת שירה. בגדול התחלתי באזור גיל 21, אבל באמצע היו הרבה שנים שלא כתבתי בכלל.  מגיל קטן כתיבה היה הצד החזק שלי. אני זוכרת שבכיתה ג׳ המחנכת שלי מצאה סיפור שכתבתי בתמימות במחברת ונדהמה. תמיד נודבתי לכתוב ברכות או נאומים וניהלתי יומן אישי שנים. אבל רק כשחזרתי מהודו מהטיול אחרי צבא וחוויתי משבר חזרה לחיים האמיתיים, מהול בפרידה מאהבה גדולה שהיתה לי, התחלתי לכתוב שירים ושם גיליתי את כתיבת השירה כפורקן".

"אני מאמינה שכל אחד יכול לכתוב" היא אומרת. "אמנם, יש כאלה שזה בא להם באופן טבעי יותר אבל זה כלי שנמצא אצל כולנו. אני יכולה להגיד מהחוויה שלי, שהחיים עצמם הם המקור שלי לכתיבה. סיטואציה הכי קטנה שאני חווה יכולה להפוך לשיר. לא פעם, יצא לי לכתוב שיר בהמתנה ברמזור אדום ברכב. צריך פשוט להתבונן ולהתחבר לרגש שמופעל אצלנו. היכולת לתרגם את זה למילים יכולה להשתפר באמצעות כמה שיותר קריאה וחשיפה לסגנונות שונים של כתיבה".

האם אין לך שאיפה להוציא לאור ילקוט שירים מודפס? 

אני לא יודעת אם זו שאיפה, אלא יותר בגדר חלום להוציא ספר עם השירים שלי. מצד שני, חלומות לא מתגשמים מעצמם. מאמינה שיום אחד ארצה להעניק לעצמי את המתנה הזו.