"תכין שופר, אתה תעשה היסטוריה"

מפקד פיקוד המרכז במלחמת ששת הימים תיאר ביומנו את הרגעים הדרמטיים בהם כוחות צה"ל הלכו והתקדמו לעבר העיר העתיקה - עד שהובילו לשחרור הכותל המערבי והר הבית

50 שנים למלחמת ששת הימים, רגעי הניצחון הגדולים שתועדו ביומן נחשפים: האלוף עוזי נרקיס, ששימש בזמן המלחמה כאלוף פיקוד המרכז, עסק לא רק בלחימה אלא גם בתיעוד - כזה שהיום הוא בעל משמעות היסטורית מרתקת. ביומן מופיעות אמירות מטלטלות, מצמררות ומרגשות של נרקיס עצמו והסובבים אותו במהלך ימי הלחימה - ושחלקים ממנו חושף כעת ארכיון צה"ל במשרד הביטחון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

את היומן כתב בזמן אמת עבור נרקיס יעקב שרת, בנו של ראש הממשלה משה שרת, שהיה סופר שגויס על ידי נרקיס במיוחד כדי לתעד את האירועים. ביומן מתוארים הרגעים מהיום בו שוחררה העיר העתיקה - וכוחות צה"ל הגיעו לראשונה אל הכותל המערבי והר הבית. בין היתר תועד נרקיס אומר למי שהיה אז ראש עיריית ירושלים, טדי קולק, כי הוא צפוי לעמוד בראש עיר גדולה יותר: "אתה תהיה ראש עיריית ירושלים המאוחדת".

הרב גורן בכותל (ארכיון צה''ל במשהב''ט, צלמי במחנה)
הרב גורן בכותל (ארכיון צה''ל במשהב''ט, צלמי במחנה)

נרקיס חש שצה"ל קרוב לשחרור הכותל ואמר לרב הצבאי הראשי שלמה גורן: "תכין שופר" ואילו הרב גורן השיב לו בהתרגשות: "אתה תעשה היסטוריה, העיקר העיר העתיקה והר הבית". אלוף פיקוד המרכז דאז לא היה בטוח שהמשימה תצלח אך נטל אחריות ואמר כי "אם הכותל לא ייכבש, האשמה תיתלה בי!". עוד מתאר נרקיס מתאר את הרגע בו הודיעו בקשר: "נגמרה הפגזת הרובע המוסלמי. נכנסים לשער האריות".

הקרבות בירושלים (ארכיון צה''ל במשהב''ט, צלמי במחנה)
הקרבות בירושלים (ארכיון צה''ל במשהב''ט, צלמי במחנה)

לאחר השלמת המשימה ההיסטורית וכניסת כוחות הישראלים לעיר העתיקה, מתואר ביומן מה כתב שר הביטחון דאז, משה דיין, על פתק שזכה לתחוב לכותל - בו ביקש שלא יהיו עוד מלחמות. "לו יהי שלום על כל ישראל", כתב.

האופוריה מההישג הייתה כה רבה, שהאלוף נרקיס אף הציע "לתת רשות לכל השרים, הח"כים והמנכ"לים לעלות להר הבית".  עוד הוא תהה האם לאחר שחרור הכותל "הכנו את בית המקדש?"