מדד השחיתות: ישראל ירדה שני מקומות בדירוג העולמי

מומחים משבעה מכוני מחקר שסייעו בגיבוש הדוח של Transparency International דירגו את ישראל במקום ה-34 מתוך 180 המדינות שנבדקו. "שיקוף מכאיב של התרבות הפוליטית"

ישראל במקום ה-34 במדד השחיתות העולמי
ישראל במקום ה 34 במדד השחיתות העולמי | צילום: רויטרס

מכון המחקר Transparency International פרסם הערב (שלישי) את מדד תפיסת השחיתות השנתי, שמבטא את הערכותיהם של מומחים לגבי מידת השחיתות במערכת הפוליטית במדינות שונות ברחבי העולם. הציון שניתן השנה לישראל הוא 61 - דבר המייצב אותה במקום ה-34 מתוך 180 המדינות שנבדקו.

מומחים בשבעה מכוני מחקר בחנו את מידת השחיתות בישראל, תוך עיסוק בקריטריונים רבים, בהם מנגנוני האכיפה במדינה, יכולת הממשלה להתמודד ולמגר שחיתות ציבורית, והאם ניתנת הגנה משפטית לחושפי שחיתויות. הנתון שהתקבל השנה מהווה ירידה של שני מקומות ביחס לשנה שעברה, אז דורגה ישראל במקום ה-32 עם ציון 62.

יש לציין כי מאז 2012 הציונים שניתנו לישראל נעו בטווח שבין 64-61, ללא שיפור או החמרה ניכרת. בקרב 35 מדינות ה-OECD, ישראל דורגה השנה במקום ה-23 - מעט מעל השליש התחתון של הטבלה, ללא שינוי מהשנה שעברה.

מדד תפישת השחיתות 2018
מדד תפישת השחיתות 2018 | צילום: רויטרס

בדומה לשנה שעברה, אף מדינה לא זכתה לציון המושלם של 100, ואף לא לציון הגבוה מ-90. גם הציון הממוצע למדינות שנבדקו נשאר זהה לשנה שעברה - ציון 43. כפי שהיה גם בשנה שעברה, עדיין למעלה משני שליש (70%) מהמדינות הנסקרות קיבלו ציון הנמוך מ-50, דבר המצביע על תפיסת שחיתות חמורה באותן מדינות.

במקום הראשון ניצבת השנה דנמרק, שחזרה לראש הרשימה לאחר שבשנה שעברה ניו-זילנד קיבלה את הבכורה. עם זאת, הציון של דנמרק נותר 88, כבשנה שעברה, וניו-זילנד היא זו שהסתפקה בציון 87 - לעומת 89 בשנה שעברה. אחריהן מדורגות פינלנד, סינגפור, שבדיה ושוויץ - עם ציון 85 כל אחת. נורבגיה, הולנד, קנדה ולוקסמבורג סוגרות את העשירייה הראשונה, ובדומה לשנה שעברה - בתחתית הרשימה נמצאות סוריה, דרום סודאן וסומליה, שזכתה בציון 10 בלבד.

בשאר אסד
בשאר אסד | צילום: רויטרס

מדד תפיסת השחיתות קיים מאז 1995 ונחשב לכלי הנפוץ בעולם להערכת תפיסת היקפי השחיתות בסקטור הציבורי במדינות השונות. המדד מאפשר לחברות וארגונים לקבל תמונת מצב בנוגע לרמות השחיתות במדינות עמן הן מקיימות עסקים.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ, אמרה בתגובה לפרסום המדד: "הירידה של ישראל בשני מקומות במדד השחיתות היא שיקוף נאמן ומכאיב של תרבות פוליטית מושחתת בחסות הנחקר, ראש הממשלה בנימין נתניהו. לשמחתנו, ישראל נמצאת עדיין במיקום טוב יחסית בעולם, וזאת הודות למשטרה, לפרקליטות, לבתי המשפט בישראל, ולכלל מוסדות שלטון החוק שאותם מנסה נתניהו לרסק. הדוח הוא איתות לכולנו להתעשת ולהיאבק על דמותה של ישראל כמדינת שלטון חוק".

השופטת (בדימ') נילי ארד, יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל ועו"ד חלי עולמי, מנכ"לית העמותה: "על כולנו כאחד לעמוד על משמר עצמאות שומרי הסף ותקשורת חופשית שהם מתשתיות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. זו חובתנו האזרחית והמוסרית לנהוג בהקפדה מתמדת על הערכים והנורמות של שקיפות, יושרה ואחריות אישית בהגנה על רשויות אכיפת החוק, על עצמאות מערכת המשפט ועל תקשורת חופשית"