"המפצח": מדוע מחירי הבשר בישראל הם מהגבוהים בעולם?

במשרד האוצר מנסים כבר שנים להוזיל את המחירים באמצעות הורדת מכסים ופתיחת השוק לתחרות חופשית, אך חרף הניסיונות - ישראל נמצאת במקום העשירי בעולם מבחינת יוקר הבשר

בשר
בשר | צילום: חדשות עשר

צריכת הבשר בישראל נמצאת בעלייה משמעותית, אך מחירי הבשר בארץ עדיין יקרים משמעותית לעומת ה-OECD ב-22%, וכל הניסיונות של שר האוצר להוזיל אותם לא צלחו בינתיים. "במחירי האנטריקוט בארץ חלה עלייה מטאורית במחיר בשנתיים האחרונות, כמעט 100 שקלים לקילו ברשתות השיווק, כשעד לפני שנתיים-שלוש המחיר היה 70 שקלים", פירט נועם מאירוביץ', מנהל השקעות. על פי אתר השוואות המחירים הבין-לאומי "נומבאו", מחירו הממוצע של קילוגרם בקר טרי עומד בישראל על 66 שקלים. זה מציב את ישראל במקום העשירי בעולם מבחינת יוקר הבשר הטרי.

מי ששולט בפועל בשרשרת המזון של הבשר הם שני שחקנים מרכזיים, כמעט יחידים בשוק הבשר הכשר הטרי שנשחט בישראל: תנובה עם "אדום אדום" ששולטת ב-30% מהשוק, ודבאח - השוחט מהצפון - שמחזיק ב-47%. "תנובה ודבאח דואגים לכך שהם מביאים עבור עצמם, שוחטים בעצמם, מכשירים בעצמם ומפיצים בעצמם, וכך מונעים כניסה של שחקנים נוספים לתחום הזה בייצור מקומי", הסביר מאירוביץ'.

מחירו הממוצע של קילוגרם בקר טרי עומד בישראל על 66 שקלים
מחירו הממוצע של קילוגרם בקר טרי עומד בישראל על 66 שקלים | צילום: חדשות עשר

כדי שתהיה תחרות חופשית והמחירים יירדו, מנסים במשרד האוצר כבר שנים להילחם בדואופול באמצעות הורדות מכסים ופתיחת השוק לתחרות חופשית. הצעד הראשון להורדת מחיר הבשר היה ביטול המכס על ייבוא עגלים חיים לישראל, במשקל של יותר מ-250 ק"ג. הצעד השני היה פתיחת האפשרות לייבא לישראל בשר טרי מוכן לאכילה במכס מופחת, ובמקביל הגדלת מכסות הייבוא.

חרף הניסונות, לפי משרד החקלאות וגם לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - המחיר הממוצע של הבשר הטרי לצרכן בשנת 2017 נותר כפי שהיה בשנת 2016, וזאת למרות העלייה במכסות הפטורות ממכס. במשרד האוצר, לעומת זאת, מתהדרים בירידות מחיר של 7-17 אחוזים, אך מודים ביושר שלא מדובר בשינוי משמעותי שהצרכנים בישראל הרגישו בארנק.

ממשרד האוצר מסרו בתגובה: "מסקנת הכלכלן היא שהרפורמות שנקט המשרד הן שהובילו לירידה במחירים. אכן קיימת ריכוזיות במקטע השחיטה ועל כן המלצת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר היא להמשיך בהפחתת המכסים על הנתחים המצוננים - דבר שיוביל לכניסת מתחרים נוספים לשוק".

מחברת תנובה נמסר: "'אדום אדום' תמשיך לספק בשר טרי ואיכותי ממפעל החברה בבית שאן. החברה הורידה את מחיר הבשר לקמעונאים בשיעור ניכר והיא אינה קובעת את המחיר לצרכן שנקבע על ידי הקמעונאים בלבד".

מחברת באסם דבאח נמסר: "הטענה על חסם תחרותי היא מופרכת. לחברתנו אין שליטה על המחיר הסופי של המוצרים. מעולם לא איימנו בפיטורי עובדים אך יחד עם זאת צמצוםייבוא העגלים מחו"ל עלול להוביל לפיטורים".