למשטרה היה מודיעין על הרצח של דועאא' - אז מדוע הוא לא נמנע?

דועאא' אבו שרך התגרשה לאחר שנים שסבלה מאלימות במשפחה, ובכל זאת נרצחה לעיני ילדיה. הרוצח מעולם לא נתפס. "המשטרה לא פועלת עם ערבים כמו עם יהודים" • לכל אישה יש שם

שיימה ודועאא' אבו שרך | צילום: חדשות עשר

דועאא' אבו שרך הייתה אם לארבעה מלוד, שסבלה מאלימות במשפחה ולאחר שנים רבות אזרה אומץ והתגרשה. במשך שבועות לא ראתה את ילדיה שהיו במשמורת אצל אביהם עד שיום אחד הם הופיעו בהפתעה בפתח ביתה. רק בדיעבד התברר כי זו הייתה מלכודת. רוצח שזהותו לא התבררה מעולם - חיסל אותה מול עיני ילדיה ומעולם לא נתפס.

הרצח של אבו שרך היה קו פרשת מים ברצף של רציחות נשים בחברה הערבית שגרם לנשים וגברים להתבטא בפעם הראשונה באופן פומבי ולצאת נגד התופעה. "אני חושבת שהמשטרה לא פועלת עם המגזר הערבי כמו שהיא פועלת עם יהודים, לצערי", אמרה שיימה אבו שרך, אחותה של דועאא'.

לאחר הרצח נעצרו אחיה של אבו שרך וגם הגרוש שלה, אולם כולם שוחררו על ידי המשטרה. המשפחה סבורה שהמשטרה יודעת יותר ממה שהיא מוכנה לגלות, כיוון שהיה מודיעין מדוייק על הכוונה לחסלה. "שבועיים לפני הרצח המשטרה דפקה בדלת" שיחזרה אמה של אבו שרך. "השוטר אמר לה כי התקבל מידע וכי הם לוקחים אותה למקלט לנשים מוכות, אבל היא אמרה שהיא לא הולכת".

הנתונים מבהילים - שליש מהנשים שנרצחות בישראל על ידי בני זוגן הן ערביות, מחצית מניסיונות הרצח של נשים בישראל הם כלפי נשים ערביות. רוב הנשים שנרצחו על ידי קרוב משפחה שאינו בן הזוג שלהן הן ערביות, ומעבר לכול זה - אחוזי הפיענוח של מעשי הרצח שואפים לאפס. "אני רוצה תוכנית עבודה - מה המשטרה והרשויות עושות?", שאלה סמאח סלאימה אגבריה, יו"ר עמותת "נעם" בלוד. "איזו תוכנית להגנה על חיי נשים הממשלה הזאת משקיעה בחיים שלי?".

תגובת עיריית לוד לכתבה:

לדועאא' אבו שרך הוצע שלוש פעמים במועדים שונים, בשנתיים שלפני הירצחה, להיכנס למקלט לנשים מוכות על רקע אלימות קשה מצד בן זוגה. בחודש מאי 2016 היא חידשה את הקשר עם שירותי הרווחה והגישה בקשה להסדרי ראייה עם ילדיה. גם אז הוצע לה מקלט לנשים מוכות אך למרבה הצער היא דחתה שוב את ההצעה, סירבה להיכנס למקלט בכל אחת מהפעמים וחתמה על טופס שמעיד על ויתורה.

אגף הרווחה בלוד ומשטרת לוד מקיימים שיתוף פעולה הדוק כשגרת עבודה, זאת משום החשיבות הרבה שאנו רואים במתן טיפול מקצועי ומניעתי. בתוך כך מושקעים מאמצים רבים להתמודדות עם נושא האלימות בכלל ונגד נשים בפרט, במטרה להפחית מצבי סיכון וסכנה לכל אישה שהוגדרה על-ידי המשטרה כמאוימת, לרבות הוצאתן למקלט, הפעלת מערך כוננים ייחודי בארץ לנושא, הזמין לאורך כל היממה לקריאות מצוקה, ועדות לתכנון טיפול וזיהוי מקרים של מצבי סכנה, מרכז  לנשים נפגעות אלימות במשפחה, קבוצות העצמה, קבוצות טיפוליות וכיו"ב. פעילות זו נגזרת ממדיניות משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

בשנים האחרונות אמנם קיימת ירידה דרמטית משנה לשנה במספר הנשים שנרצחו בלוד - בשל פעילות זו בשילוב תוכנית הסברתית מקיפה להנגשת השירות בקרב מאוימות, עם זאת נמשיך להשקיע כל מאמץ כדי לצמצם עד לאפס כל ביטוי של אלימות נגד נשים.