90% משכנתא - פיתרון למצוקת הדיור או הימור מסוכן לזוגות?

מטרת התוכנית החדשה של שר האוצר כחלון היא לאפשר לזוגות צעירים לקנות לעצמם דירה. עם זאת, בכירים במשק חוששים כי המהלך יוביל דווקא לעליית מחירים לנוכח הגדלת הביקוש

אתר בניה מתוך עושות חשבון
אתר בניה מתוך עושות חשבון | צילום: ללא קרדיט

"המפצח": שר האוצר משה כחלון יכריז בקרוב על תוכנית שתאפשר מימון של עד 90% בלקיחת משכנתא כדי לאפשר ליותר זוגות צעירים לקנות לעצמם דירה. על פניו נראה המהלך כצעד חברתי נכון ומתבקש במציאות שבה רוב הזוגות יכולים לחלום על רכישת דירה. עם זאת, הצעד יכול להוביל למצב הפוך לחלוטין, שאף קרה במשבר הכלכלי בארה"ב לפני כעשור, ולהעלות את מחירי הדירות.

על פי ההצעה, משכנתא בגובה 90% תינתן רק עבור רכישת דירה ראשונה שמחירה לא עולה על 1,300,000 שקלים, וכל עוד גובה ההחזר החודשי לא יעלה על 30% מההכנסה נטו. לפער שבין 70% ל-90% תערוב המדינה. הפתרון הנוכחי מדאיג את מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהתפטר לפני כארבע שנים, כששר האוצר הקודם, יאיר לפיד, החליט לקדם את תוכנית "מע"מ אפס" על רכישת דירות חדשות.

"זה אמנם נחמד מאוד לעזור לאנשים, אך צריך לשאול על חשבון מי זה. כמו במדינות אחרות את הערבויות האלה צריך בסופו של דבר לממש, ואז זה יגרום לכך שיהיו פחות שירותים אזרחיים, דוגמת בריאות, רווחה וחינוך, זאת כמובן תוך העלאת מיסים", אמר שראל. לדבריו, "אם רוצים להגדיל את שיעור מחזיקי הדירות צריך לעשות זאת כשהמחיר בשפל ולא בשיאו. המהלך הנוכחי יגדיל את הסבסוד לביקושים, אך לא את ההיצע. כך לא יהיה מנוס מעלייה במחירי הדירות".

מול התחזית הפסימית של שראל, ניצבת חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, שתומכת בפתרון המוצע. לדבריה, "תמיד כשרוצים להוביל מהלך חברתי יש את מי שמתנגדים וטוענים כי מדובר בקטסטרופה. ברור שאם מכניסים שחקנים חדשים למשחק זה מגדיל משמעותית את הביקוש ואם לא נטפל בהיצע אז זה יוביל לקטסטרופה. לכן המדינה חייבת להבין שלצד התוכנית הזאת היא צריכה להגדיל את מלאי הדירות ולחזור לבנייה מסיבית".

שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) אמר במהלך השבוע כי הוא מתכוון לקדם את התוכנית במהירות, מבלי לחוקק חוק חדש, וזאת במהלך הקדנציה הנוכחית של הכנסת. מנגד, בנק ישראל מגדיר את שור הדיר כסכנה המרכזית ביותר ליציבות המשק. זאת כיוון שכמעט מחצית מההלוואות בחצי הראשון של 2018 היה שייך לתחום הדיור.