"הנפגע הוא הציבור": הקרב על הזירה הדיגיטלית בבחירות המקומיו

פרופילים מזויפים בפייסבוק, לייקים לכל המרבה במחיר והכפשות בכל רחבי הרשת: המועמדים בבחירות המוניציפליות לא בוחלים באמצעים • וגם: יום השבתון ישפיע על אחוז ההצבעה?

עמוד המשווק תמיכה בפוסטים בפייסבוק
עמוד המשווק תמיכה בפוסטים בפייסבוק | צילום: צילום מסך

דמוקרטיה למכירה: נראה שמה שייזכר במיוחד מהבחירות המוניציפליות הקרובות הוא הקרב על הזירה הדיגיטלית. קרב שכולל פרופילים מזויפים בפייסבוק, לייקים ושיתופים לכל המרבה במחיר, והכפשות בכל רחבי הרשת.

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, התייחס לפיתוי הגדול שמביא את המועמדים בבחירות להסיר את הכפפות: "למה לי כמועמד ברשות המקומית לבזבז הון עתק ולנסות לשכנע את כולם שאני לא באמת מה שאמרו עליי, אם אני יכול תמורת השקעה קטנה ללכת לחברה שתעשה בדיוק מה שהיריבים שלי עושים לי. כשכולם משקרים, בסוף מי שנפגע הוא הציבור שהולך לקלפי ולא יודע למי הוא מצביע".

משיחת חדשות עשר עם חברה לקידום תוכן פוליטי ברשת, מצטיירת תמונה עגומה במיוחד: "את לא הראשונה שפונה אליי בשביל לחזק פוסטים לקראת הבחירות. זה רץ חזק - זה עושה את העבודה. המחיר הוא בערך חצי שקל לתגובה", אמר נציג החברה אשר בהמשך השיחה הסביר: "בוט זה יוזר פיקטיבי, שבעצם אין בן אדם אמיתי מאחוריו. זה מתחיל מ-10 בוטים ויכול להגיע גם למאות ואלפים. היה פוליטיקאי שפנה אליי, הצעתי לו 100 בוטים זמינים כל הזמן. ופה החלק המסריח - הם מלכלכים על המועמדים האחרים".

המאבק על אחוז ההצבעה:

לפי מחקר מיוחד של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות בשנותיה הראשונות של המדינה היה בין 70% ל-80% - נתון גבוה יותר אפילו מזה שנרשם באותן שנים בבחירות לכנסת. בשנות ה-80 וה-90 חלה ירידה לכ-60% הצבעה ובשני העשורים האחרונים התקבע שיעור ההצבעה סביב 50% בלבד.

בשנת 2013 שיעור ההצבעה במגזר הערבי היה 87% לעומת 60% במגזר היהודי. 87% הצבעה נרשמו באותה שנה גם בבחירות לראשות מועצת אלעד, נתון שיא מבין הערים היהודיות, לעומת 35% בלבד בתל אביב.

לקראת הבחירות הקרובות נקבע גם כי יינתן לתושבי המדינה יום שבתון, במטרה לשפר את אחוזי ההצבעה, אלא שמבדיקה היסטורית עולה כי מאז בוטל יום השבתון בשנת 1993 חלה ירידה בשלושה אחוזי הצבעה בלבד.