"לשרת ולהגן": 72 שעות עם שוטרי תחנת שרת בדרום תל אביב

אזור דרום תל אביב ומתחם התחנה המרכזית כבר מזמן הפכו להיות אזור מוכה פשע, סמים, אלימות וזנות. משטרת שרת, האמונה על האזור, נאלצת לטפל בכ-40 מבקשי מקלט, נוסף על הפשע שכבר היה שם קודם. "אנחנו מתמודדים עם הבעיות, לא עם הדרך של איך שהן הגיעו לפה", מספר אחד משוטרי הסיור

שוטרי תחנת משטרת שרת בסיור לילה שגרתי בין הסמים, האלימות והפשע של דרום תל אביב
שוטרי תחנת משטרת שרת בסיור לילה שגרתי בין הסמים, האלימות והפשע של דרום תל אביב | צילום: המגזין עם אשרת קוטלר בנגל

(15:04 דקות)

ברוכים הבאים לחייהם של שוטרי תחנת משטרת שרת, האנשים שנשארו להתמודד עם דרום תל אביב הרבה אחרי שכל האחרים כבר עזבו את המקום. התחנה מונה כ-100 שוטרים המופקדים על השקט ברחובות דרום תל אביב. מבתי ההימורים של רחוב שונצינו לבתי הזונות של רחוב בני ברק, בין מוכי הגורל שחיים במגלשות גינת לוינסקי לכ-40 אלף מבקשי המקלט ברחוב נוה שאנן.

תחנה ראשונה: "החמארות", עשרות חנויות ודירות קטנות שעברו הסבה ומתפקדות כבארים מאולתרים של הקהילה האפריקנית. מבקשי המקלט רואים בבארים הללו המקום היחיד שאפשר לבלות בו באמת, אך מבחינת המשטרה מדובר בסירי לחץ שנגמרים לא אחת במאות שיכורים המחפשים צרות.

ואותן צרות שלא מאחרות לבוא מגיעות בדמות אלימות, סמים, גניבת טלפונים סלולריים ומעצרים. על כל מעצר מדובר בכמה שעות טובות של עבודה נוספת. זיהוי, השלמת דוח, הבאה לפני קצין חקירות ולעתים גם בפני שופט.

אבל אותם אלה שנעצרים גם משוחררים לבסוף, הרבה פעמים התחנה האחרונה, בפני השופט. "חבר'ה שעצרנו אותם פה על סמים ועבירות קשות היו אמורים להיכנס לשנה שנתיים לכלא אבל הפסיקו את ההליך הפלילי והעבירו אותם לסהרונים", מספר ראש צוות יס"מ, רב סמל אבי סלמן. "עכשיו שחררו אותם משם ואנחנו רואים אותם פה חזרה צוחקים עלינו", הוא מוסיף.

"אנחנו מתמודדים עם הבעיות, לא עם הדרך של איך שהם הגיעו לפה", אומר ראש צוות סיור בתחנת שרת, רב סמל גבי בן מאיר. "אנחנו מתמודדים עם זה שהם פה כרגע ואנחנו צריכים לתת מענה. אין ספק שבדרך הרבה מערכות והרבה גורמים צריכים לשתף פעולה כדי לטפל בדברים כמו שצריך ולעקור אותם מהשורש", מוסיף בן מאיר.

תחנה שנייה: "זולת הסמים של החרש", שם גומר כל מי שמחפש להסתדר על מנה וקצת שקט. השוטר הצעיר בתחנה, אלון רחמנוב, מספר שבפתח המבנים עומד תצפיתן שמשימתו היא להזהיר מפני השוטרים המגיעים, זאת על מנת שהמשתמשים יוכלו להחביא את הסמים לפני שהמשטרה תחרים אותם ותבצע מעצרים.

שוטרי תחנת משטרת שרת בסיור לילה שגרתי בין הסמים, האלימות והפשע של דרום תל אביב
שוטרי תחנת משטרת שרת בסיור לילה שגרתי בין הסמים, האלימות והפשע של דרום תל אביב | צילום: המגזין עם אשרת קוטלר בנגל

אבל השוטר הצעיר זוכר גם אירוע מסוים שיכול להסביר את המציאות המעוותת של דרום תל אביב. "מישהו גילה מזוודה במקום והגעתי עם חבלן לבדוק אותה. החבלן פתח את המזוודה ובתוכה הייתה גופה, ללא ראש, ללא ידיים וללא רגליים", מספר רחמנוב, שמציין כי המקרה רדף אותו שבוע אבל היה חייב להמשיך עם התפקיד והעבודה באזור.

מי שמחפש סוף אופטימי יכול למצוא אותו באחוזי הפשיעה שצנחו באזור דרום תל אביב ותקציבים שסוף סוף מוצאים את יעדם לטיפול של המשטרה, מספר השוטרים יוכפל בהמשך ותחנת שרת תעבור למשכנה החדש ברחוב המסגר. אבל בסופו של דבר גם זה לא בטוח יצליח לעצור את אזור הביבים של תל אביב.